خبرگزاری کار ایران

انتقاد جمهوری‌خواهان از اوباما و کری؛

ایران با روش «پلیس خوب» - «پلیس بد» آمریکا را بازی داد

رسانه‌های جمهوری‌خواه نوشتند که ایرانی‌ها با روش ساده پلیس خوب - پلیس بد، آمریکا را بازی دادند و از یک‌سو می‌گفتند ایران هرگز به برنامه‌های هسته‌ای‌اش پشت نمی‌کند و از یک طرف می‌گفتند دستانشان بسته است و می‌گفتند ایران خواهان حفظ تاسیسات غنی‌سازی‌اش در قم و راکتور‌های آب سنگین و کارخانه بمب‌سازی‌اش در اراک و ۵۰۰۰ سانتریفیوژ‌ در نطنز است.

به گزارش ایلنا، رونامه جمهوری‌خواه نیویورک‌پست در مقاله‌ای با عنوان «داستانی‌ که به توافق هسته‌ای ختم شد» نوشت: هیلاری کلینتون در مناظره‌ای سال ۲۰۰۸ در انتخابات درون‌حزبی سیاست اوباما در قبال ایران را «ساده‌لوحانه» خواند.

بر اساس این گزارش توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ درست زمانی که اقتصاد ایران در حال فروپاشی بود، بیش از آن چیزی که ایران انتظار داشت اعطا کرد، افسانه ضعف، خودفریبی، ساده‌لوحی و اولویت‌های درهم و برهم تیم اوباما بوده است.

این رسانه طرفدار جمهوری‌خواهان نوشت که حتی سوسیالیست‌های فرانسه توافق هسته‌ای را که در قبال آن ایران بعد از ده سال همه ظرفیت‌های سابقش را به دست خواهد آورد و در عوض همه تحریم‌ها را علیع آن لغو کرده، قبول ندارند.

نیویورک‌پست در این گزارش جان کری را به عنوان سرتیم مذاکره‌کننده آمریکا تحلیل شخصیتی کرده و نوشته جان کری یک وراج کلاسیک است. او مثل شخصیت کتاب «ساده‌دل» ولتر فیلسوف فرانسوی به نام «دکتر پانگلوس» است که همواره می‌گفت انسان در محیطی سرشار از خوشبختی و خوبی زندگی می‌کند، هیچ چیز جز خوبی را حتی در کشتار جمعی نمی‌بیند.

تصویر: شام چهار نفره جان کری و بشار اسد به همراه همسرانشان در سال ۲۰۰۹

این روزنامه این ادعا را با توجه به شام چهار ساعته جان کری در سال ۲۰۰۹ با بشار اسد مطرح کرده‌ و نوشته: یکی از حاضران در این شام گفته شخصیت‌پردازی جان کری از بشار اسد به شدت اغراق شده، اما او همچنان بی‌توجه به این مسئله، آن را ترویج می‌کند.

نیویورک‌پست نوشته با وجود اینکه جان کری در آن زمان وزیر خارجه نبوده، اما اقدامات او با هماهنگی اوباما و احتمالا مورد تشویق کلینتون بوده است.

بر اساس این مقاله در سال ۲۰۱۱ کری که همچنان سناتور بود، مذاکرات محرمانه‌اش را در ارتباط با مسئله هسته‌ای از طریق کانال‌های غیررسمی از عمان آغاز کرد و جان کری به جای آنکه از موضع قدرت مذاکره کند، ترجیح داد چنین رویکرد ضعیفی را اتخاذ کند. این در حالی است که آمریکا در‌‌‌ همان زمان بر خلاف خواسته‌های اوباما تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده بود که می‌توانست به قطع فروش نفت تا حد صفر منتهی شود.

دقیقا زمانی که اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌ها به زانو در آمده بود، کری به ایران گفته است که می‌تواند به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد. این مانند تشویق یک بچه به خوردن سبزیجات با پیشنهاد دادن یک کیک شکلاتی به او بود.

حرکت جان کری به‌طور هارمونیک با تحرکات اوباما همراه و تکرار شد. کسی که از هفته اولی تصدی ریاست جمهوری به رهبر ایران نامه می‌نوشت و تاکید می‌کرد آمریکا به تغییر رژیم در ایران معتقد نیست و اوباما نه تنها در جریان سال هشتاد و هشت دخالت نکرد و مقابل سازمان سیا نیز ایستاد.

جان کری در سال ۲۰۱۳ در زمان مذاکرات هسته‌ای ژنو وزیر امور خارجه بود و پنج کشور دیگر حاضر در این مذاکرات وقتی شاهد امتیاز دادن‌های کری به ایران یکی بعد از دیگری بودند، یخ زدند.

موشک‌های بالستیک و توافق تسلیحاتی. اینها مسائلی است که ایالت متحده با جدیت با آن مخالف بود؛ حال از آن پشتیبانی می‌کند. حتی قبل از اینکه توافق هسته‌ای به سرانجام برسد، ایالات متحده تحریم‌هایش را لغو کرد و ماهی ۷۰۰ میلیون دلار به اقتصاد ایران تزریق شد.

ایرانی‌ها با روش ساده پلیس خوب-پلیس بد آمریکا را بازی دادند؛ از یک‌سو  می‌گفتند ایران هرگز به برنامه‌های هسته‌ای‌اش پشت نمی‌کند و از یک طرف می‌گفتند دستانشان بسته است و می‌گفتند ایران خواهان حفظ تاسیسات غنی‌سازی‌اش در قم و راکتور‌های آب سنگین و کارخانه بمب‌سازی‌اش در اراک و ۵۰۰۰ سانتریفیوژ‌ در نطنز است.

بعد از ده سال ایران قادر خواهد بود برنامه غنی‌سازی‌ خود را قوی‌تر از قبل دنبال کند و با نیروگاه‌های هسته‌ای جدیدش قادر خواهد بود به سرعت به بمب دست پیدا کند. در این وضعیت سایر کشورهای خاورمیانه نیز خواهان الگوبرداری از ایران برای رفع نابرابری قدرت در این منطقه خواهند بود.

کد خبر : ۴۱۵۹۲۴