خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی:

طرح تنفس جنگل حتما پیگیری شود

رئیس مجلس ضمن تأکید بر اصلاح چرخه معیوب اقتصادی روستا و ساماندهی مدیریت روستا گفت: با تامین بسیاری از امکانات در روستا همچنان شاهد افزایش مهاجرت به شهرها هستیم، بنابراین باید چرخه اقتصادی و مدیریت روستاها اصلاح شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز (یکشنبه ۱۱ مهرماه) در نشستی با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات رئیس و اعضای این کمیسیون، گفت: سوال نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت برنج بررسی خواهد شد و با توجه به اینکه در شرایط فعلی به این موضوع باید پرداخته شود در دستور بررسی صحن علنی قرار خواهد گرفت. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد درمدت اخیر وضعیت برنجکاران نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده اما به لحاظ قیمت برنج با توجه به توزیع برنج‌های وارداتی نگرانی‌ها همچنان وجود دارد. 

وی در خصوص بحران آب، گفت: براساس پیگیری‌ها از وزارت نیرو اعلام شده که سند ملی آب تهیه شده است از این رو این اقدامات باید بررسی شود؛ می‌توان از وزیر نیرو نیز در کمیسیون دعوت شود تا علاوه بر شفاف سازی سند ملی آب، بر انجام کارهای تحقیقاتی پیرامون این سند تاکید گردد. 

 لاریجانی با یادآوری اینکه خشکسالی فعلی خشکسالی موسمی نیست گفت: به نظر می‌رسد خشکسالی عمیقی در پیش رو داشته باشیم از این رو باید در خصوص مصرف بی‌رویه آب نیز بررسی‌ها صورت بگیرد، از این رو با توجه به تخصص‌های مختلف در این کمیسیون می‌توان از فرصت لایحه برنامه ششم استفاده و راهکارهای مناسب ارائه شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در فرصت بررسی لایحه برنامه ششم توسعه راهکارهایی چون تصفیه فاضلاب، اصلاح امور کشت بهینه سازی آب از نظر سیستم‌های آبیاری تحت فشار، برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی بررسی شود، همچنین به راهکارهایی چون سیستم‌های آبخیزداری جهت افزایش سرمایه گذای‌ها توجه شود. 

وی جنگل کاری‌های وسیع در استان فارس را یادآور شد و گفت: در بخشی از این استان با کنترل و مدیریت آب جنگل کاری‌های وسیعی انجام شده که از این تجربه در سایر مناطق کشور نیز می‌توان استفاده کرد. در حقیقت اصلاح الگوی کشت از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در دستور قرار گیرد همچنین ترویج سیستم‌های گلخانه‌ای در مناطقی که صرفه اقتصادی داشته باشد می‌تواند به بخش کشاورزی کمک کند. 

لاریجانی ضمن تأکید بر اصلاح چرخه معیوب اقتصادی روستا و ساماندهی مدیریت روستا گفت: متأسفانه با تامین بسیاری از امکانات در روستا همچنان شاهد افزایش مهاجرت از روستا به شهر‌ها است از این رو باید چرخه اقتصادی روستا که دارای اشکالات اساسی است اصلاح شود چرا که روستا‌ها با تقویت ظرفیت‌های دامداری و کشاورزی نمی‌توانند جوانان را در خود نگه دارند. 

وی ادامه داد: در برخی از مناطق با وجود منابع آبی فراوان نیز شاهد افزایش مهاجرت از روستا به شهر‌ها هستیم بنابراین مدیریت روستا‌ها نباید همانند مدیریت شهر‌ها باشد در واقع با توجه به تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر مدیریت روستا‌ها، می‌توان اصلاحاتی را انجام داد؛ این اصلاحات تحولاتی را در روستا ایجاد خواهد کرد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی به مشکلات بخش صادرات اشاره کرد و گفت: بازارهای خوبی برای صادرات در اطراف کشورمان وجود دارد. محصولات مناسب و خوبی نیز در کشور تولید می‌شود اما اشکال در بسته بندی‌ها و عدم تقویت تجار سبب شده تا در این بخش با ضعف و مشکل روبرو شویم در واقع باید مشوق‌های صادراتی پایدار ایجاد شود. 

لاریجانی ضمن انتقاد از مشوق‌های صادراتی نامناسب در کشور گفت: این مشوق‌ها سبب شده صادرات پایدار و تقویت نشود در این زمینه نیز کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس باید با ارائه راهکارهایی در لایحه برنامه ششم تکلیف‌هایی را برای دولت مشخص کند. 

وی به مشکلات حوزه محیط زیست و با انتقاد از بی‌توجهی به نابودی جنگل‌های کشور گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه مشکلات محیط زیست از بین رفتن جنگل‌های کشور است. متخصصین حوزه محیط زیست نیز بار‌ها به بنده تاکید داشتند تا با ایجاد دوره تنفس از بهره برداری جنگل و نابودی درختان آن جلوگیری شود. 

لاریجانی با یادآوری نابودی صدهزار هکتار از جنگل‌های کشور در سال، تصریح کرد: این آمار بسیار تاسف بار است چرا که ما خود در کشور با کمبود جنگل مواجه هستیم. از این رو با توجه به پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد دوره تنفس جنگل‌ها، باید این موضوع را از مسیر مجلس جهت اجرای قطعی دنبال کنید، دولت کاری را پیش نخواهد برد کمیسیون کشاورزی دنبال تعیین تکلیف این موضوع باشد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت زباله‌ها در کشور، گفت: زباله نوعی طلای کثیف محسوب می‌شود که در بسیاری از کشور‌ها مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد، در واقع با توجه به مشکلات پیش آمده در این زمینه راهکارهای مشخصی باید ارائه شود. 

وی به خشکی تالاب‌های کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: راهکارهای بهبود وضعیت تالاب‌های کشور باید بررسی و ارائه شود در لایحه برنامه ششم توسعه نیز در این زمینه باید پیشنهاداتی ارائه شود در واقع کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با چند بند روشن برای رفع مشکلات کشاورزی جمع بندی و برای گنجاندن در برنامه ششم توسعه به کمیسیون تلفیق برنامه ارائه کند. 

لاریجانی با یادآوری گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص محصولات تراریخته، گفت: این گزارش در این کمیسیون باید بررسی شود چرا که براساس تحقیقات انجام گرفته محصولات تراریخته از جنبه‌های مثبت و منفی برخوردار است و در برخی کشور‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین با دید علمی باید به این محصولات نگاه شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تسهیلات حوزه کشاورزی یادآور شد: در لایحه برنامه ششم توسعه سهم کشاورزان از تسهیلات بانکی باید مشخص شود ودر این زمینه دولت نیز باید مکلف به اجرا شود. 

کد خبر : ۴۱۶۰۵۵