خبرگزاری کار ایران

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت یازدهم قادر است مناسبات ایران و آلمان را بیش از دوره اصلاحات توسعه دهد

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو تاکید کرد: دولت یازدهم قادر است مناسبات ایران و آلمان را نه تنها همانند دوره اصلاحات بهبود ببخشد و آنها را احیا کند بلکه می‌تواند آن را توسعه بدهد.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر گابریل زیگمار معاون صدراعظم آلمان به تهران و در پاسخ به این سوال که آیا آلمانی‌ها به توسعه مناسبات اقتصادی‌ با ایران بیش از ارتقای روابط سیاسی علاقمند هستند؟ گفت: در وهله نخست باید دانست که آلمان یا هر کشور دیگری وقتی می‌خواهد روابطش را با یک کشور افزایش دهد، مایل این مناسبات در تمامی ابعاد و زمینه‌های گسترش دهد. 

او ادامه داد: اگر کشوری احساس کند نمی‌تواند مناسباتش را با یک کشور به خصوص در عرصه سیاسی توسعه دهد، تلاش می‌کند مناسباتش را با یک کشور از نظر اقتصادی به‌گونه‌ای تنظیم کند تا در این عرصه ضرری نکند و سود ببرد. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اگر آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند که ببینند تا کجا می‌توانند با ایران همکاری داشته باشند، اظهار داشت: اگر آنها احساس کنند می‌توانند با ایران در همه زمینه‌ها همکاری داشته باشند، آنگاه شاهد خواهیم بود آخرین تکنولوژی خود را در صنایع مختلف به ایران خواهند داد و در همه زمینه‌ها با ما همکاری می‌کنند ولی اگر متوجه شوند که تنها تا نقطه «X» می‌توانند با ما کار کنند تا همان نقطه «X» نیز با ما مناسبات‌شان را توسعه می‌دهند پس توسعه روابط و همکاری‌ها با ایران نیز بستگی به ما نیز دارد. 

خرم با بیان اینکه مناسبات تهران و برلین در دولت یازدهم بهبود یافته است، تصریح کرد: در دولت یازدهم شاهد آن بودیم که هم تحریم‌های سیاسی و هم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو شدند. این مسئله فاکتور مهمی است تا کشوری بزرگی مانند آلمان مناسباتش را با ما توسعه دهد. 

او با تاکید بر اینکه آلمان دیگر نگران آمریکا برای روابطش با ایران نیست، خاطرنشان کرد: رفتار دولت یازدهم با رفتار دولت‌های نهم و دهم هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی متفاوت است. دولت یازدهم پخته و سنجیده عمل می‌کند و این مسئله‌ای نیست که از چشم آلمان دور بماند. 

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو ادامه داد: در سال‌های اخیر توان و نفوذ ایران در خاورمیانه به میزان بسیار زیادی افزایش یافته و این توان هم‌اینک ظهور و بروز یافته است. ایران در مناسبات منطقه‌ای می‌تواند نقش‌آفرینی کند و بر صلح در خاورمیانه اثر داشته باشد. همه این دلایل موجب شده آلمان در جست‌وجوی ایران باشد. 

خرم تاکید کرد: دولت یازدهم قادر است مناسبات ایران و آلمان را نه تنها همانند دوره اصلاحات بهبود ببخشد و آنها را احیا کند بلکه می‌تواند آن را توسعه بدهد. 

او در پاسخ به این سوال که چرا مقام‌های آلمانی در مقاطع مختلف پذیرش اسرائیل از سوی ایران شرط توسعه مناسبات سیاسی تهران و برلین اعلام می‌کنند؟ ابراز داشت: نکته نخستی که باید مدنظر داشت طرح این مسئله در بیشتر مواقع جنبه تست‌زنی و سنجنش طرف مقابل است تا متوجه شوند تا چه سطح و اندازه‌ای می‌توانند با او کار کنند. 

این استاد دانشگاه افزود: از سویی، همانطور که در ایران کسانی هستند که علاقه‌ای برای توسعه مناسبات میان ایران و آمریکا ندارند، در آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و... هم کسانی هستند که طرفدار اسرائیل هستند و با تندروی‌های خود می‌خواهند مانع از توسعه روابط دولت‌شان با ایران شوند. ما اگر با دولت این کشورها بتوانیم روابط متعادلانه‌ای برقرار کنیم، می‌توانیم تندروها را مهار کرده و آنها را منزوی کنیم.

کد خبر : ۴۱۶۱۲۶