خبرگزاری کار ایران

فهرست جوانان و زنان در دست خاتمی؛

برنامه اصلاح‌طلبان در دست ریش‌سفیدهای دست‌پاک +جدول

همه می‌دانند که مهم‌ترین مشکل جریان‌های سیاسی چه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رسیدن به وحدت است و شاید از همین جهت بود که سیدمحمد خاتمی سه ریش سفید اصلاح‌طلب را به جمع شورای عالی اصلاح‌طلبان اضافه کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سرانجام سیدمحمد خاتمی ترکیب جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان را اعلام کرد؛ ترکیبی که اگر بتواند انسجام اصلاح‌طلبان را حفظ کند، نه تنها ریاست جمهوری روحانی را بر ایران تمدید خواهد کرد، بلکه بعد از فساد‌ها و چالش‌هایی که شهرداری‌های کلان شهرهایی مثل تهران و اصفهان و تبریز و مشهد و.... امکان فتح شوراهای شهر را نیز برای اصلاح‌طلبان به وجود می‌آورد.

اضافه شدن ریش‌سفیدها به جمع تصمیم‌گیران

همه می‌دانند که مهم‌ترین مشکل جریان‌های سیاسی چه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رسیدن به وحدت است و شاید از همین جهت بود که سیدمحمد خاتمی سه ریش سفید دست‌پاک را به جمع شورای عالی اصلاح‌طلبان اضافه کرد. چه در وزارت کار و چه در وزارت علوم و چه در وزارت کشاورزی هنوز هم خاطرات سرحدی‌زاده و معین و سلامتی شنیده می‌شود که تا چه اندازه بیت‌المال برایشان مهم بود.

وزرای خاتمی، میرحسین و هاشمی

مصطفی معین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ بود و بیش از سایر نامزد‌ها به حقوق بشر و دموکراسی پرداخت، بعد از آن انتخابات به موسسه رحمان رفت و یکی از بزرگترین سازمان‌های مردم نهاد را برای بررسی آسیب‌های اجتماعی تشکیل داد

اما محمد سلامتی و ابوالقاسم سرحدی‌زاده سرنوشت مشابهی داشتند، آنها بعد از دولت میرحسین موسوی به سراغ تحزب رفتند. سرحدی‌زاده بنیان حزب اسلامی کار را گذاشت و سلامتی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تاسیس کرد که عمر اولی طولانی‌تر بود اما تاثیر سازمان مجاهدین را در سه دهه گذشته نمی‌توان نادیده گرفت.

فهرست جوانان و زنان در دست خاتمی

حالا اصلاح‌طلبان افرادی را در راس شورای عالی قرار داده‌اند که نه تنها ملکی به زور از بیت‌المال نستانده‌اند، بلکه فیش‌های حقوقی آنها، شاید مدعیان را هم شرمنده کند، اما حضور ریش‌سفیدان همه ماجرا نبود. شب گذشته یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید گفت: این ترکیب نهایی نیست و احتمالا زنان و جوانان بیشتری به آن افزوده شوند. درحال حاضر زنان احزاب زنانه مثل زنان اصلاح‌طلب و زنان نواندیش در شورای‌عالی حضور دارند و احتمالا یکی از جوانان و یکی از بانوان به شورای عالی معرفی شوند. با این حال گفته‌می‌شود فهرستی از زنان و جوانان با قابلیت به دست سیدمحمد خاتمی رسیده اما در مورد اضافه شدن افراد جدید هنوز رای‌گیری نشده و تصمیم خاصی گرفته نشده است.

آنها که نیستند ...

در انتخابات ۹۴ و بعد از رد صلاحیت‌های گسترده، که رونق از ستاد‌های اصلاح‌طلبان می‌رفت، افرادی مثل علی صوفی و مهدی نادمی که خود نیز ردصلاحیت شده بودند، ستاد‌های تهران را سر پا نگه داشتند. در ترکیب جدید، نام صوفی و نادمی وجود ندارد، با اینهمه بعید نیست در ساز و کار جدید این افراد در جایی دیگر مشغول به فعالیت شوند.

در برابر همه اصلاح‌طلبان اما، همهٔ اصولگرایان قرار دارند که نمی‌خواهند آخرین نهاد انتخابی را از دست بدهند و با همه نقد‌ها برخی از آنها احتمالا در خرداد ۹۶ از قالیباف حمایت کنند، در عین حال سلبریتی‌هایی مثل جدیدی و رضازاده و..... هم در رقابت شورای شهر آینده حضور خواهند داشت و چه بسا تعدادشان همچنان بر مدار افزایش باشد.

جدول زیر چهره‌های حقیقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که در ترکیب جدید حضور دارند را نشان می‌دهد. قرار است نمایندگان بیست و چهار حزب اصلاح‌طلب و سه نماینده فراکسیون امید در مرحله نخست به این جمع اضافه شود.

شورای عالی 1

کد خبر : ۴۱۶۴۵۸