خبرگزاری کار ایران

حواشی نشست علنی مجلس؛

نخستین کارت زرد مجلس دهم به دولت یازدهم/ جلسه غیررسمی عارف و مطهری

نشست علنی امروز درحالی نخستین کارت زرد مجلس دهم به دولت را رقم زد که آرامش حاکم به این جلسه در قیاس به نشست جنجالی روز یکشنبه که به طرح سوال نماینده عضو جبهه پایداری مردم مشهد از محمدجواد ظریف اختصاص داشت و درنهایت با رای موافق به وزیر امور خارجه همراه شد، قابل‌مقایسه نبود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نشست علنی امروز مجلس که با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که به‌منظور پاسخگویی به سوال‌های علیرضا محجوب، نادر قاضی‌پور و مهرداد بائوج‌لاهوتی برگزار شده بود، در حالی به‌دور از هرگونه حاشیه برگزار شد که نمایندگان در جلسه پیشین مجلس با حضور محمدجواد ظریف، پرحاشیه‌ترین روز کاری خود در دوره دهم را پشت سر گذاشته بودند.

آرامش در حضور نمایندگان

حضور وزیر جهاد کشاورزی که برای پاسخگویی به سه سوال درباره افزایش قیمت‌ها، خرید ساختمان و همچنین واردات برنج به مجلس آمده بود، منجر به اعطای نخستین کارت زرد مجلس دهم به دولت یازدهم شد؛ این درحالی بود که شاید مهمترین حاشیه نشست علنی امروز آرامش حجتی در حضور نمایندگان مجلس بود.

در نشست امروز حجتی درحالی با مکث‌های نسبتاً طولانی لابلای جملاتی که با آرامش بیان می‌شد، به سوال نماینده مردم ارومیه پاسخ داد که قاضی‌پور از مجلس نهم به دلیل «یاحسین»ها و شعرخوانی‌هایش به زبان آذری، به‌عنوان نماینده‌ای با صدایی رسا معروف است که بسیاری از اوقات، برای صحبت کردن در صحن، منتظر اجازه رییس جلسه و روشن شدن میکروفنش نمی‌ماند.

کنایه نماینده جنجالی به وزیر

بر این اساس، پس از بیان توضیحات اولیه وزیر جهاد کشاورزی، هنگامی که نوبت به قاضی‌پور رسید که سوال خود و علیرضا محجوب را تشریح کند، از رییس جلسه درخواست کرد که از نمایندگانی که دور حجتی را گرفته بودند، بخواهد اجازه دهند وزیر به صحبت‌ها توجه کند.

نماینده اصولگرای مردم ارومیه همزمان با روشن شدن میکروفش و پس از قرائت قطعه شعری به زبان آذری، با صدایی بلند‌تر از همیشه خطاب به رییس جلسه و با کنایه به صدای آهسته وزیر گفت: از دوستان بخواهید دور آقای حجتی را خلوت کنند تا وزیر بتوانند گوش کنند؛ آقای وزیر ۲۰ دقیقه صحبت کردند ولی حتی یک دقیقه‌اش را هم نشنیدیم!

حضور خارج از دستور آخوندی در نشست سوال از حجتی

با این حال، از دیگر حواشی نشست علنی امروز مجلس، حضور خارج از دستور وزیر راه و شهرسازی در صحن بود که به گفته قاسم میرازیی‌نیکو نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی، این حضور غیرمترقبه ارتباطی به سوال نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی نداشته و وزیر راه و شهرسازی صرفاً به دلیل صحبت با نمایندگان و پاسخگویی به برخی مطالبه‌های وکلای ملت در صحن علنی حضور یافته بود.

جلسه غیررسمی عارف و مطهری

همچنین یکی دیگر از نکات جالب نشست آرام امروز پارلمان، صحبت‌های نسبتاً طولانی‌مدت علی مطهری و محمدرضا عارف در حاشیه انجام سوال از وزیر جهاد کشاورزی بود که بر این اساس، همزمان با یکی از سخنرانی ده دقیقه‌ای حجتی، نایب‌رییس دوم مجلس خود را به صندلی کناری رییس فراکسیون امید رساند و دقایقی با او صحبت کرد.

موضوع مشترک جلسه فراکسیون امید و نامه مطهری

این درحالی بود که به گفته سخنگوی فراکسیون امید، یکی از مهمترین دستورهای جلسه صبح امروز این فراکسیون، صحبت درباره موضع‌گیری‌های منفی علیه برگزاری بازی فوتبال تیم ملی کشورمان با کره جنوبی بود که قرار است روز تاسوعای حسینی در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود.

به‌گفته پارسایی «می‌توان به‌جای واکنش‌های منفی و سلبی، در حاشیه بازی عزاداری مذهبی یک‌صدهزار نفره برگزار کرد که قطعاً بازتاب خوبی خواهد داشت و بهتر است با مدیریت مدبرانه درعین حال که آن‌ها را برای برگزاری این مراسم مذهبی در ورزشگاه آزادی ترغیب می‌کنیم، مانع از رنجش ورزشکاران و ورزش‌دوستان شویم» و این درحالی بود که علی مطهری در نامه‌ای به آیت‌الله یزدی که درخواست کرده بود جلوی برگزاری این بازی فوتبال ملی گرفته شود، تاکید کرده که «رویکردتان درباره مسابقه فوتبال ایران و کره مردم را از دین گریزان می‌کند»

ریاست پزشکیان در جلسه طرح سوال قاضی‌پور

از دیگر حواشی جالب نشست علنی امروز مجلس، ریاست مسعود پزشکیان نماینده تبریز در جریان طرح سوال قاضی‌پور از حجتی بود؛ پزشکیان که از جمله اصلاح‌طلبان مجلس است، همواره توجه ویژه‌ای به مطالبه‌های آذری‌زبانان داشته و درحالی که به عموم اصلاح‌طلبان مجلس دهم به‌دلیل مسائلی همچون اهانت قاضی‌پور به زنان یا ضرب و شتم یک خبرنگار توسط او، رابطه‌ چندان خوبی با این نماینده جنجالی ندارند، پزشکیان همواره از او حمایت کرده و رابطه بسیار خوبی با قاضی‌‌پور دارد.

نخستین کارت زرد مجلس دهم به دولت یازدهم

به گزارش ایلنا، نشست علنی امروز درحالی نخستین کارت زرد مجلس دهم به دولت را رقم زد که آرامش حاکم به این جلسه در قیاس به نشست جنجالی روز یکشنبه که به طرح سوال نماینده عضو جبهه پایداری مردم مشهد از محمدجواد ظریف اختصاص داشت و درنهایت با رای موافق به وزیر امور خارجه همراه شد، قابل‌مقایسه نبود.

کد خبر : ۴۱۶۷۵۵