خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی در دیدار، مفتی اعظم کرواسی:

اگر دستورهای الهی جدی گرفته شود، بین انسان‌ها، جنگ و نزاع رخ نمی‌دهد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر گفت‌وگو‌ها بر پایه ذات انسانی باشد، اختلاف‌های مذهبی حتی می‌توانند سازنده نیز باشند.

به گزارش ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کشور کرواسی و هیأت همراه که از رهبران دینی این کشور بودند، هم‌نشینی بزرگان ادیان مختلف را مصداقی از دعوت الهی در قرآن دانست و گفت: خداوند در سوره آل عمران می‌فرماید: «یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ» که دعوت برای گفت‌وگوی پیروان ادیان در مورد مشترکات است.

وی ، گفت‌وگوی رهبران پیروان ادیان و مذاهب را شیرین خواند و گفت: خداوند وحدت و گفت‌وگو را مکرر از انسان‌ها خواسته به گونه‌ای که در سوره بقره به عنوان بزرگ‌ترین سوره قرآن می‌فرماید: «لا نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِن رُسُلِهِ»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، افزود: اگر این دستورات الهی جدی گرفته شود، هیچ وقت بین انسان‌ها، جنگ و نزاع اتفاق نمی‌افتد، اما متأسفانه تاریخ شاهد جنگ‌های فراوان به بهانه‌های مذهبی بین انسان‌هاست که گاهی چون جنگ‌های صلیبی، چند قرن طول کشید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: تکیه روی تعالیم ادیان آسمانی، نکته قابل اتکا برای همکاری و همدلی پیروان همهٔ ادیان و مذاهب است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به اختلاف مذاهب در ادیان مختلف که معمولاً با گفت‌وگو و تعقل، اختلافات را به حداقل می‌رسانند، گفت: اگر گفت‌وگو‌ها بر پایه ذات انسانی باشد، اختلاف‌های مذهبی حتی می‌توانند سازنده نیز باشند.

وی جنگ‌ها براساس مذهب را معمولاً طولانی دانست و گفت: مصالحه بر سر عقیده، آن هم در مقابل تعصب‌های دینی کمی سخت است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با ابراز خرسندی از همراهی بزرگان ادیان مختلف کرواسی با مفتی اعظم مسلمانان در سفر به ایران، گفت: اگر این حالت در بین رهبران دینی دیگر کشور‌ها بود، لااقل در بیت المقدس، شاهد این همه خونریزی و ظلم نبودیم که انحراف از راه الهی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این جمله که «بشریت دارد به عقلانیت نزدیک می‌شود»، نمایش همدلی بین پیروان ادیان آسمانی را مفید دانست و گفت: نسل جدید جوامع بشری که تحصیلکرده‌اند، وقتی همزیستی مسالمت آمیز رهبران دینی را ببینند، به باورهای دینی گرایش پیدا می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به گزارش «سفیر جدید جمهوری اسلامی در کرواسی»، گفت: آنچه ایشان درباره پیروان ادیان مختلف کرواسی می‌گفت، امروز در این هیأت نمود دارد.

وی با یادآوری وجود نمایندگان ادیان مختلف در مجلس شورای اسلامی و تأکید بر حق قانونی آن‌ها، مانند سایر نمایندگان، گفت: این کار ما براساس تعالیم آسمانی، مخصوصاً راهنمایی‌های اسلام و قرآن است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان برخی از راهنمایی‌های کتاب‌های قرآن، تورات و انجیل، گفت: اختلاف در مواردی از آن‌ها و تفسیر آن‌ها براساس تفاوت شرایط زمان و مکان است که باید چنین باشد تا انسان‌های عصر حاضر، برای راهنمایی و هدایت، از آن کتاب‌ها استفاده نمایند.

حسنویچ، مفتی اعظم کشور کرواسی نیز در آغاز این دیدار، با معرفی هیأت همراه که رهبران ادیان و مذاهب مختلف در کرواسی بودند، هدف سفرشان را تقویت پایه‌های دینی در جهان و جلوگیری از گسترش جنگ و خونریزی خواند.

مفتی اعظم کرواسی، با یادآوری برخی اقدامات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و نظام جمهوری اسلامی برای پیروان دو دین اسلام و مسیحیت در زمان جنگ کرواسی، صربستان و بوسنی و هرزگوین، گفت: می‌دانیم که شما در زمان ریاست جمهوری خود چه زحماتی برای خروج مردم آن منطقه از بحرانی که تندروهای صرب برای پیروان ادیان ایجاد کرده بودند، کشیدید تا به هدف خویش در نسل‌کشی نرسند.

وی با ارائه گزارشی از برنامه‌های خویش، به همایش ۱۰۰ سالگی ورود اسلام به کرواسی اشاره کرد و گفت: ۵۲ نفر از اندیشمندان اروپایی، به همراه اندیشمندان و عالمان اسلامی در این همایش حضور داشتند و حضور آیت‌الله تسخیری از جمهوری اسلامی، مایه دلگرمی ما در کرواسی بود.

حسنویچ با بیان این جمله که «بیانیه همایش به ۷ زبان دنیا ترجمه شده است»، گفت: یک نسخه از آن بیانیه را به حضرت‌عالی تقدیم می‌کنیم که نماد وحدت پیروان ادیان مختلف در ایران و بلکه جهان اسلام هستید و امیدواریم که اندیشمندان از راهنمایی‌های شما استفاده نمایند.

همچنین انزو رودینس، از مقامات ارشد کلیسای کاتولیک کرواسی و دبیر کل کنفرانس اسقفی کلیسای کاتولیک، با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: از طرف همه مسیحیان کرواسی به ملت ایران و شما عرض ادب و احترام می‌کنم و می‌دانیم که برای تقویت رفت‌وآمد‌ها، باید از ظرفیت ادیان استفاده کنیم.

تومیسلاو کواچ، از مقامات ارشد کلیسای کاتولیک نیز با بیان این جمله که «صلح بین ملت‌ها جز با گفت‌وگوی ادیان امکان‌پذیر نیست»، به تجربیات زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان در کرواسی اشاره کرد و با تقدیم یک دوره از کتاب مقدس چاپ کرواسی که مربوط به قرن شانزدهم است، گفت: کتاب‌های مقدس، راهنمای ملت‌ها برای پرهیز از جنگ و خونریزی هستند.

بنیامین کواچیچ، کشیش ارشد کلیسای ارتدکس و نماینده کلیسای ارتدکس کرواسی که بزرگ‌ترین کلیسای شبه جزیره بالکان است، گفت: سعی می‌کنیم با مسلمانان در ‌‌نهایت دوستی زندگی کنیم.

نرمین بوتونیچ نیز با تحسین فرهنگ ایرانی و زبان فارسی، گفت: در ۱۸ سال گذشته وقتم را برای تدوین کتابی درباره روابط مسلمانان و مسیحیان گذاشتم.

همچنین نماینده کانال تلویزیونی کرواسی نیز در سخنانی، گزارشی از برنامه شبکه تلویزیونی خویش برای گسترش فرهنگ صلح و گفت‌وگوی ادیان ارائه کرد.

کد خبر : ۴۱۷۱۷۵