خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام یونسی در دیدار مفتی اعظم کرواسی:

اراده سیاسی رهبری و دولت ایران این است که بین اقلیت و اکثریت تفاوتی نباشد

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اظهار داشت: همواره تلاش‌های زیادی شده تا بین پیروان مذاهب و اقوام مختلف در ایران اختلاف ایجاد شود، اما همیشه این تلاش‌ها خنثی شده چرا که اراده سیاسی رهبری و دولت ایران بر این است که هیچ تفاوتی بین اقلیت و اکثریت در کشور نباشد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی روز چهارشنبه در دیدار عزیز حسنویچ مفتی اعظم کراواسی و جمعی از اسقف‌های کلیساهای کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان این کشور با تمجید از همزیستی مسالمت‌آمیز اقلیت‌های مختلف در کرواسی، گفت: وضعیت همزیستی پیروان مذاهب مختلف در کرواسی حقیقتاً مطلوب و مثال‌زدنی است و جا دارد از مسئولان دولت و علمای مذهبی این کشور به دلیل تلاش در راستای ایجاد این وضعیت تشکر کرد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روابط سیاسی فرهنگی ایران و کرواسی را همواره خوب و مثبت ارزیابی کرد و افزود: در جمهوری اسلامی ایران نیز تنوع دینی، مذهبی و قومی فراوانی وجود دارد و با وجود این کثرت، همه اقوام و مذاهب از گذشته خیلی دور تاکنون کاملاً مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کردند.

حجت‌الاسلام یونسی اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی حقوق همه اقلیت‌ها را به رسمیت شناخته و همه ادیان توحیدی و اهل کتاب در ایران برای بجا آوردن اعمال دینی خود از آزادی کامل برخوردار بوده و مورد حمایت نظام و دولت قرار دارند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به اینکه در همه کلیسا‌ها، کنیسه‌ها و مراکز عبادی اقلیت‌های دیگر اعمال دینی آزادانه برگزار می‌شود، تصریح کرد: فرهنگ مدارا و تساهل عمیقی در میان پیروان مذاهب مختلف و اقوام گوناگون در ایران شکل گرفته و نهادینه شده است.

حجت‌الاسلام یونسی خاطرنشان کرد: علاوه بر همه حمایت‌های قانونی و فرهنگ همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهور بنده را به عنوان ناظر بر رعایت حقوق اقلیت‌ها و اقوام مختلف منصوب کرده که با همکاری بسیار خوب رهبران اقلیت‌ها توانسته‌ایم همزیستی مسالمت‌آمیز موجود از گذشته بین اقوام و اقلیت‌ها را بیش از پیش تعمیق و گسترش دهیم.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: علاوه بر روابط دوستانه و همزیستی مطلوب اقلیت‌ها با اکثریت در جمهوری اسلامی بین پیروان مذاهب مختلف و اقوام گوناگون در ایران نیز فرا‌تر از همزیستی یک زندگی مطلوب و رو به تعالی وجود دارد.

حجت‌الاسلام یونسی اظهار امیدواری کرد که همه کشور‌ها از وضعیت مطلوب همزیستی اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ایران و کرواسی الگو بگیرند.

عزیز حسنویچ مفتی اعظم کرواسی نیز در این دیدار با بیان اینکه رعایت حقوق اقلیت‌ها و زندگی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب مختلف و اقوام گوناگون در ایران در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد، گفت: تلاش و هدف ما از این سفر و دیدار کمک به شکل‌گیری گفتگو بین ادیان و مذاهب مختلف بر همه جهان است.

حسنویچ اضافه کرد: بدون گفتگو جهان شاهد درگیری و آسیب به همه اقوام و پیروان مذاهب مختلف خواهد بود، ‌ لذا باید گفتگوی بین ادیان را تقویت کنیم، چرا که این راهکار جایگزین ندارد و امروز در ایران هستیم تا در کنار یکدیگر پایبندی به این اصل را به جهانیان اعلام کنیم.

مفتی اعظم کرواسی با اشاره به اینکه پایبندی به همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و مذاهب مختلف در ایران را نزد دولتمردان و عالمان دینی این کشور به وضوح مشاهده کرده‌ایم، تصریح کرد: ایده گفتگوی بین ادیان بسیار مهم و بزرگ است و باید تلاش کنیم، این گفتگو عمومیت یافته و به سطح عالی برسد.

 

کد خبر : ۴۱۷۱۸۹