خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا:

تخلف‌های گذشته اهمیت شفافیت مالی را بیشتر کرده است/ با اهداف جناحی از FATF انتقاد می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، هجمه‌های انتقادی علیه دولت در رابطه به FATF را سیاسی‌کاری گروهی خاص دانست و گفت: تخلف‌های گذشته اهمیت شفافیت مالی را بیشتر کرده است.

شهروز برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با انتقاد از هجمه‌های ایجاد شده در جریان پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و تخریب دولت در این راستا، اعلام کرد: افکار عمومی به‌دنبال ایجاد شفافیت در همه امور است اما متاسفانه شیطنت‌هایی در مسیر تشریح ماجرای پیوستن ایران به FATF انجام شد.

برخی با اهداف سیاسی از پیوستن به FATF انتقاد کردند

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس با بیان این‌که قطعاً مجلس در ادامه همکاری با FATF وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد، یادآور شد: فارغ از گزارش وزیر اقتصاد و صحبت‌های موافقان و مخالفان در صحن، برخی بدنبال جناحی کردن این موضوع هستند و این درحالی است که پیوستن به FATF موضوع جناحی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که در مجلس از پیوستن ایران به FATF ابراز نگرانی کردند، در راستای وظایف نظارتی خود عمل می‌کنند اما با این حال، گروهی از منتقدان نیز صرفاً با اهداف سیاسی چنین مسائلی را مطرح کردند.

شفافیت مالی باتوجه به تخلف‌های اقتصادی سال‌های گذشته اهمیتی دوچندان دارد

نماینده اصلاح‌طلب مردم سلماس در مجلس دهم با اشاره به این‌که آگاهی افکار عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: دستیابی به شفافیت مالی و اقتصادی از اهداف اساسی نظام است که به‌ویژه باتوجه به حساسیت مردم به تخلف‌هایی که در سال‌های گذشته شاهد بودیم، اهمیتی دوچندان دارد.

احمدی‌نژاد برخی منافع ملی را نادیده می‌گرفت

برزگر همچنین در واکنش به خبر منع حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از سوی رهبر انقلاب، گفت: انتخابات بدون حضور احمدی‌نژاد به‌دور از حواشی و با آرامش برگزار می‌شود.

او در توضیح علت این تصمیم از سوی رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد برخی منافع ملی را نادیده می‌گرفت. کسی که دلسوز مردم باشد و ایران را دوست داشته باشد، باید بداند که آیا به درد ریاست‌جمهوری مجدد می‌خورد یا خیر.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مجلس دهم خاطرنشان کرد: دوست نداریم هر شخصی با هر گرایشی آرامش حاکم بر شرایط فعلی منطقه و جهان را برهم بزند اما مشخص است که هدف احمدی‌نژاد برهم زدن فضای حاکم بر جامعه است. احمدی‌نژاد می‌داند باتوجه به عقبه و سابقه‌ای که دارد و با اتکا به نیروهایی که از گذشته با او همراهی کردند، می‌تواند التهاب در جامعه ایجاد کند؛ به هر حال، این شرایط در زمان خود آقایان نیز وجود داشته و به نظر می‌رسد تکرار آن ناممکن باشد. احمدی‌نژاد درصورتی که واقعاً کشور را دوست دارد، باتوجه به این‌که هشت سال در راس قدرت حضور داشته، باید تصمیم‌گیری برای ادامه راه را به مردم ایران واگذار کند.

ضعف بُعد نظارتی مجلس؛ علت بروز تخلف‌های اقتصادی

برزگر در پاسخ به سوالی در این باره که آیا منع رهبری ارتباطی به تخلف‌های اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد داشته یا خیر، گفت: همه افرادی که کار اجرایی انجام می‌دهند، مرتکب خطاهایی می‌شوند که نسبت به افراد مختلف، تعداد و میزان این اشتباه‌ها متفاوت بوده است اما در زمان‌هایی که بعد نظارتی مجلس ضعیف بوده، دولت‌ها از این مسئله سوءاستفاده کرده و مرتکب تخلف‌های بیشتری شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این حال درجمهوری اسلامی هر یک ریالی که در هر زمانی از بیت‌المال کسر شده، قابل بازگشت است.

پرونده‌های احمدی‌نژاد بررسی شود

او همچنین در پاسخ به سوالی که آیا منع رهبری می‌تواند آغازی باشد برای بررسی تخلف‌های احمدی‌نژاد، گفت: پرونده‌هایی که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته، باید بررسی شوند و پرونده‌هایی که بررسی شده ولی منتج به نتیجه نشده نیز قابل بررسی مجدد هستند. انگیزه رهبری از منع احمدی‌نژاد بیش از هر چیز مصلحت نظام و مملکت در درجه دوم، صلاح و مصلحت خود احمدی‌نژاد است.

کد خبر : ۴۱۷۲۶۶