خبرگزاری کار ایران

محمدجواد لاریجانی:

حقوق بشر باید بدون تبعیض توسعه یابد/ روند‌های قانونی را محترم بشماریم

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: حکم اعدام باید به سردسته قاچاقچیان بزرگ و مهم محدود شود. این کار بلافاصله تعداد اعدام‌ها را کاهش خواهد داد؛ این نظر در حال بحث است و فکر می‌کنم ظرف ۶ تا هفت ماه به اولین نتایج تجدیدنظر خواهیم رسید.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی در آخرین روز سفر خود به برزیل با روزنامه «او استادو» یکی از سه روزنامه پرتیراژ برزیل در مورد موضوعات مطرح شده در سفر، توافقات و دستاوردهای آن، وضعیت حقوق بشر در ایران و انتخابات آمریکا مصاحبه کرد.

 «او استادو» که لاریجانی را یکی از چهره‌های مهم ایران در مورد رفورم قضایی در کشور معرفی کرده، نوشته است: محمدجواد لاریجانی مدافع اصلاح قوانین ایران و رئیس شورای عالی حقوق بشر ایران معتقد است تا هفت ماه می‌تواند تعداد اعدام‌ها در کشور را کاهش دهد. با این وجود او انتقادات غرب در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرده و افزود: سبک و شیوه زندگی غرب نباید به ملت ایران تحمیل شود.

وی که برای گفت‌و‌گو در مورد روابط دوجانبه با دولت برزیل به این کشور آمده در تشریح اهداف سفر خود گفت: برنامه سفر من وسیع بود. در مورد بهبود روابط دوجانبه گفت‌و‌گو کردیم. بحث‌های طولانی در مورد چگونگی توسعه روابط تجاری فیمابین و همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک داشتیم.

وی ادامه داد: دو کشور منافع مشترک زیادی نظیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و قاچاق انسان دارند. در مورد چگونگی همکاری‌های متقابل در زمینه حقوق بشر و موضوعات مورد علاقه طرفین بحث و تبادل نظر کردیم.

لاریجانی تصریح کرد: دو کشور به دلایل متفاوت مورد انتقاد هستند ولی مهم اینست که چگونه می‌توانیم حقوق بشر را تقویت کنیم. حقوق بشر کالا و محصول غرب، آمریکا و اروپا نیست که بتواند صادر شود. حقوق بشر باید بدون تبعیض توسعه یابد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان افزود: دموکراسی اولین دستاورد حقوق بشر است. اصل مهم اول احترام به تنوع است. ما فکر نمی‌کنیم جهانشمولی بهانه‌ای برای تحمیل سبک زندگی به فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر باشد. آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها نباید ادعا کنند تنها سبک زندگی‌‌ همان سبک و شیوه‌ای است که آن‌ها در کشور‌هایشان دارند.

وی ادامه داد: نکته مهم دوم سیاسی نکردن این مساله است. برای مثال آمریکا و اروپا از ایران انتقاد می‌کنند ولی از بعضی از کشورهای منطقه ما که حتی یک انتخابات برگزار نکرده‌اند و زنان در آن کشور‌ها حق اظهار نظر ندارند، طوری حمایت می‌کنند گویا اینکه این موضوع اصلاً آن‌ها را ناراحت نمی‌کند.

لاریجانی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص وضعیت جنبش کم کردن از مجازات قاچاق مواد مخدر در ایران، گفت: تعداد اعدام‌ها در ایران بالاست و همه طبق قانون انجام می‌گیرد، ولی اعدام چیز خوبی نیست. ۹۳ درصد اعدام‌ها در ایران در ارتباط با قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: من موافق تغییر قانون هستم، اما نه به این معنی که مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متوقف کنیم. ما ۸۰۰ کیلومتر با افغانستان مرز داریم. تولید تریاک در افغانستان در دوره اشغال توسط ناتو چهل برابر شده است.

وی گفت: تریاک تولید شده در آنجا برای مصرف اروپا و آمریکاست و در ‌‌نهایت با دلار معاوضه می‌شود. این دلار‌ها پس از بازگشت به دست تروریست‌ها می‌افتد. نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: قاچاقچیان افراد عادی نیستند بلکه شبکه پیچیده‌ای داشته و مسلح و خطرناک هستند. ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر سالانه ۲۰۰ میلیون دلار هزینه می‌کند ولی ما نباید تنها بجنگیم بلکه کشورهای مصرف کننده باید به ما کمک کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در مورد راه حل این مشکل می‌گوید: مبارزه با قاچاق مواد مخدر نباید متوقف شود. بلکه ما باید با کمک کشورهای علاقمند و توسعه همکاریهای بین المللی و استفاده از فناوری‌های مدرن قدرت خود را افزایش دهیم. مساله دوم بازنگری قوانین است.

وی افزود: در مرحله دوم حکم اعدام باید به سردسته قاچاقچیان بزرگ و مهم محدود شود. این کار بلافاصله تعداد اعدام‌ها را کاهش خواهد داد. این نظر در حال بحث است. با واقع بینی می‌توانیم تعداد اعدام‌ها را کم کنیم. هیچ کسی نباید فکر کند ایران مبارزه خود علیه قاچاق مواد مخدر را سست می‌کند، بلکه تاکتیک خود را عوض کرده و مبارزه را عملیتر می‌سازد.

لاریجانی در پاسخ به پرسش زمان این تغییرات گفت: می‌بایستی روند‌های قانونی را محترم بشماریم. فکر می‌کنم ظرف ۶ تا هفت ماه به اولین نتایج تجدیدنظر خواهیم رسید. به‌تدریج تغییرات بیشتری بوجود خواهند آمد. مساله این است که در هشت ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت. مهم است که این مساله به یک موضوع سیاسی در جریان مبارزات انتخاباتی تبدیل نشود.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در پاسخ به این پرسش که «دولتهای حزب کارگر خیلی به ایران نزدیک بودند، آیا جنابعالی بیم دارید که در سیاست برزیل تغییری پیش آید؟» گفت: این یک موضوع داخلی است و ایران در آن دخالت نمی‌کند. ما به انتخاب برزیلی‌ها احترام می‌گذاریم و معتقدیم روابط دو کشور در وضع خوبی است. ما هیچ مانعی مشاهده نمی‌کنیم. در حقیقت دولت جدید علائم خوبی برای ایران نشان داده است.

لاریجانی درباره نتایج انتخابات آمریکا گفت: ما ترسی نداریم. نظام ما در طول ۴ دهه گذشته شاهد روسای جمهوری متعددی در آمریکا بوده است. «جیمی کار‌تر»، «دونالد ریگان»، «جورج بوش پدر» و «جورج بوش پسر»، «بیل کلینتون» و «باراک اوباما». برای ما دیدن سطح مبارزات انتخاباتی جالب است که در سطح نازلی است. یک کاندیدا بطور نامودبانه کاندیدای دیگر را متهم می‌کند بدون اینکه با منطق و دلیل با هم رقابت کنند. فکر نمی‌کنم تغییر فاحشی در سیاست خارجی آمریکا پدید آید.

وی درخصوص عدم ایجاد تغییر فاحش در سیاست خارجی آمریکا در دوره رئیس جمهوری جدید این کشور گفت: سیاست خارجی آمریکا در منطقه با مشکل بزرگی روبرو است. در افغانستان بیش از ۱۰ سال است که ناتو حضور دارد و این کشور دوباره در حال بازگشتن به مرحله حاکمیت طالبان است. ناتو در افغانستان به طرز تحقیر آمیزتری در مقایسه با اتحاد جماهیر شوروی در سالهای دهه هشتاد شکست خورده است. آمریکا در سوریه هم شکست خورده است. آن‌ها خیال می‌کردند که مساله ظرف ۶ ماه حل خواهد شد ولی نتوانستند. سیاست آمریکا در خاورمیانه شبیه کشتی است که در حال غرق شدن است. آن‌ها نمی‌خواهند مساله دیگری در منطقه داشته باشند.

کد خبر : ۴۱۷۷۵۲