خبرگزاری کار ایران

خشم جمهوری‌خواهان از برجام؛

لغو تحریم‌های بانک سپه، کاپیتولاسیونِ ایران در آمریکاست/رییس‌جمهور بعدی توافق را منهدم کند

رسانه جمهوری‌خواهان آمریکا در گزارشی ضمن ابراز خشم نسبت به لغو تحریم‌های بانک سپه نوشت که این توافق غیرمعقول و مغایر با قواعد بین المللی نوعی کاپیتولاسیون برای آمریکاست.

به گزارش ایلنا، روزنامه آمریکایی«دیلی‌کالر» در گزارشی با عنوان «آخرین کاپیتولاسیون اوباما؛ برداشتن تحریم‌های موشکی ایران» به لغو تحریم‌های بین‌المللی بانک سپه انتقاد کرد.

در این گزارش نویسنده مدعی شده که اخیرا خبرهایی مبنی بر برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل از بانک تامین کننده مالی پروژه‌های موشکی ایران یعنی بانک سپه توسط دولت آمریکا منتشر شده است. مقام‌های دولتی و کنگره گفته‌اند قرار نیست تا سال ۲۰۲۳ هیچ تحریمی از این بانک لغو شود، ولی این صحیح نیست.

در توافق محرمانه ایران درخواست برداشته شدن تحریم‌های این بانک خاص در ازای آزادی زندانیان آمریکایی را داشته است. چرا ایران این بانک را به طور ویژه نام برده، در حالی که بسیاری از موسسات مالی این کشور بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای لغو تحریم شده‌اند؟

دلیل آن این است که این بانک تامین‌کننده مالی برنامه موشکی ایران است و اگر رییس جمهور با جدیت خواهان محدود کردن برنامه موشکی ایران بود، با برداشته شدن تحریم‌های بانک سپه موافقت نمی‌کرد. وزارت خزانه‌داری سازمان ما و بسیاری از قدرت‌های بزرگ جهان به نقش بانک سپه در برنامه موشکی ایران واقف بوده‌اند.

اوباما در ۱۷ ژانویه سال ۲۰۱۶ به مردم آمریکا قول داد به تشدید تحریم‌های ایران در برنامه هسته‌ای این کشور ادامه دهد.

سخنرانی اوباما همزمان با امضای توافق محرمانه او برای برداشتن تحریم‌های بانک سپه ایراد شده بود. رییس جمهور این جمله را در حالی گفته که با برداشتن تحریم‌های این بانک به طور محرمانه موافقت کرده است. آمریکایی‌ها حق آگاهی از این حوادث را دارند. این اقدام اوباما با تعهد او مبنی بر ادامه فشار آوردن به ایران در برنامه موشکی در تضاد است.

محمدجواد ظریف «بی‌شرمانه» گفته که ایران ظرفیت‌های موشکی‌اش را قابل مذاکره و مصالحه نمی‌داند. این گزاره ثابت می‌کند که ایران هرگز هیچ محدودیتی را در برنامه‌های موشکی‌اش نمی‌پذیرد و این دقیقا گویای اتفاقی است که افتاده است.

پنتاگون در گزارش سالانه‌اش به کنگره توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران را از زمان امضای توافق هسته‌ای اطلاع‌رسانی کرده است.

در دسامبر سال ۲۰۱۵ ایران رزمایش موشک‌ها بالستیک میان‌برد «قدر-۱۱۰» را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشت با موفقیت به انجام رساند. در مارس سال ۲۰۱۶ ایران موشک‌های چندگانه‌ای را در عرض چند روز رونمایی کرد. در ماه جولای ۲۰۱۶ بار دیگر ایران موشک‌های بالستیک را آزمایش کرد.

اگر ایران به دنبال برنامه‌های هسته‌ای در داخل نیست، چرا به موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای نیاز دارد؟

ما هم اکنون نیز مقابل ایرانی‌ها با توافقی که با عقل، ارزش‌های آمریکا و قواعد بین‌المللی مغایرت دارد کوتاه آمده‌ایم. امروز متوجه شدیم ایران به چیزهای خیلی بزرگتری همزمان با این توافق دست پیدا کرده و آن لغو تحریم‌های بانک سپه است و رییس جمهور بعد باید این توافق را منهدم کند.

کد خبر : ۴۱۷۸۴۲