خبرگزاری کار ایران

تحلیل رسانه‌ آمریکایی از اظهارات سردار سلیمانی در مورد ولیعهد عربستان

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست درگزارشی با اشاره به اظهارات اخیر سردار سلیمانی در خصوص احتمال به قتل رسیدن پادشاه عربستان به دست جانشین جاه طلب و بی صبرش محمد بن سلمان نوشت: هیچ مدرکی دال بر صحت این ادعا وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به اظهارات سردار سلیمانی در مورد جانشینی محمد بن‌سلطان در عربستان به گسترده شدن جنگ لفظی بین ایران و عربستان اشاره کرده و نوشته است که هدف عربستان از برگزاری رزمایش اخیر نظامی‌اش در خلیج فارس که مرز مشترک ایران سعودی است و در راستای تنگه هرمز خشمگین کردن ایران بوده است.

در بیانیه نیروی دریایی سپاه پاسداران، ایران این رزمایش را بازی عربستان برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی در خلیج فارس اعلام کرده و نسبت به ورود احتمالی ناو‌های عربستان به آبهای سرزمینی‌اش ایران هشدار داد.

سعودی‌ها این عملیات را با نام «سپر خلیج ۱» با هدف ارتقای آمادگی مبارزاتی و حفاظت از منافع پادشاهی عربستان مقابل تهاجم‌های احتمالی اعلام کرده‌اند اما روشن است که این بخشی از رقابت این کشور با ایران است که البته صحبت‌های اخیر سردار قاسم سلیمانی بر این جنگ لفظی دامن زده است.

قاسم سلیمانی روز چهارشنبه در مراسم ختم یکی از فرماندهان سپاه گفت که محمد بن سلمان فرزند جاه‌طلب ملک سلمان بن عبدالعزیز که بسیاری او را وارث تاج و تخت می‌دانند، بسیار بی‌صبر است و ممکن است شاه را برای به پادشاهی رسیدن خودش بکشد.

فرمانده سپاه قدس ایران به سعودی‌ها هشدار داده که مراقب حمایت‌هایشان از گروه‌های شورشی در سوریه برای کاهش نفوذ ایران در این منطقه باشند.

واشنگتن پست در این گزارش تحلیلی عنوان کرده که هیچ مدرکی دال بر صحت ادعای سردار سلیمانی درمورد محمد بن‌سلمان وجود ندارد. کما اینکه جانشینی محمد بن سلمان با فتنه‌های زیادی در قلمروی پادشاهی عربستان همراه بود که این شامل اعتراضات آل‌سعود به عبور از خطوط ترسیم شده ولیعهدی بود.

این روزنامه آمریکایی به تنش‌های موجود در خاورمیانه بین ایران و عربستان از زمان روی کار آمدن پاشاه جوان سعودی اشاره کرده و نوشت: با روی کار آمدن ملک‌سلمان، رفتارهای تهاجمی و سیاست‌های خصمانه عربستان علیه ایران افزایش یافته است. روابط دیپلماتیک دو کشور در پیحمله به سفارت عربستان در ایران قطع شده است.

کد خبر : ۴۱۷۹۰۸