خبرگزاری کار ایران

تاثیر برجام در مذاکرات سوریه؛

آمریکا به قیمت از دست رفتن میراث اوباما از سایه ایران خارج شود

روزنامه نیویورک پست در ادامه انتقادها به لغو تحریم‌های بانکی ایران در پی توافق هسته‌ای نوشت که آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران بارها از تشدید تحریم‌ها علیه سوریه به عنوان هم‌پیمان ایران سرباز زده است.

به گزارش ایلنا، «نیویورک‌پست» در گزارشی نوشته است که دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد توافق هسته‌ای اوباما با ایران، سیاست خارجی آمریکا را فلج کرده است.

این روزنامه انتقادهای تندی را متوجه توافق هسته‌ای با ایران کرده و گفته هزینه‌های توافق هسته‌ای ایران دست از بالا رفتن بر نمی‌دارد. هفته گذشته واشنگتن‌پست خبر داد که کاخ سفید درصدد تضعیف لایحه پیشنهادی سناتور «الیوت انگل» برای تشدید تحریم‌های دولت سوریه و کشورهایی شریک آن است.

نیویورک‌پست با طرح این سوال که چرا این لایحه باید تضعیف شود؟ نوشت: دلیل آن این است که این لایحه منجر به تشدید تحریم‌های ایران به عنوان اصلی‌ترین شریک بشار اسد در سوریه می‌شد. چیزی که کاخ سفید بار‌ها نسبت به آن هشدار داده است. به عبارت دیگر دولت آمریکا برای حفظ شاهکار سیاست خارجی اوباما، باید به تهران در همکاری‌هایش با دولت اسد کمک کند.

وال‌استریت ژورنال گذشته قبل خبر داد که واشنگتن با برداشتن تحریم‌های بانک‌های ایران که تامین کننده مالی برنامه موشکی این کشور هستند، موافقت کرده است. این در پی توافق دولت اوباما با ایران که به آزادی زندانیان آمریکایی و ارسال ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد به این کشور ختم شد، به انجام رسیده اما مقام‌های دولت اوباما از برداشته شدن تحریم‌های بانکی ایران به عنوان روح توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها دفاع کرده‌اند. این یکی از هزینه‌های توافق هسته‌ای بوده است.

نیویورک پست در این گزارش گفته که به دو هدیه دولت آمریکا به ایران نگاه کنید: اول تغییر لحن نسبت به ایران و اعطای مجوز ساخت موشک‌ و دوم لغو تحریم‌های بانک‌هایی که به تامین مالی پروژه‌های موشکی کمک می‌کنند.

در این گزارش گفته شده که دولت اوباما از هر اقدامی علیه اسد از روزی که او تمام قدرتش را برای حفظ جایگاهش به کار برده اجتناب کرده و دلیل اصلی این اقدام، ترس از خراب کردن مذاکرات با ایران بوده است.

این رسانه آمریکایی در پایان تاکید کرده که واشنگتن باید از زیر بختک ایران خارج شود، حتی اگر این به قیمت فروپاشی میراث اوباما تمام شود. اما کلینتون به این توافق افتخار می‌کند و سعی می‌کند از این طریق اعتبار کسب کند.

کد خبر : ۴۱۸۲۰۱