خبرگزاری کار ایران

در مناظره انتخاباتی ترامپ و کلینتون مطرح شد؛

توافق هسته‌ای ایران را بسیار قدرتمند کرد/ تهران در حال از بین بردن داعش است

ایران همچنان محور مناظره‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری است. ترامپ در مناظره اخیر انتخاباتی مدعی شد که ایران به واسطه برجام بسیار قوی شده و در ازای این توافق ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران داده شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن پست، دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری‌خواه آمریکا در مناظره روز یکشنبه با هیلاری کیلینتون گفته که به توافق هسته‌ای و اینکه چقدر این توافق بد بوده است، نگاه کنید. این یک مبادله یک جانبه بوده که در ازای آن آمریکا ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت حامی تروریسم داده است.

او در پاسخ به سوال مخاطبان حاضر در مناظره انتخاباتی گفت که ما ایران را به یک کشور بسیار قدرتمند تبدیل کردیم. کشور واقعا ضعیف سه سال گذشته را قدرتمند کردیم.

واشنگتن پست در واکنش به این صحبت ترامپ نوشت: او همواره تلاش می‌کند که این پول‌ها را از جانب مالیات‌دهندگان آمریکایی جلوه دهد. ایران به واسطه تحریم‌های بین‌المللی در برنامه هسته‌ای‌اش میلیارد‌ها دلار از دارایی‌هایش در بانک‌های خارجی و جهانی بلوکه شده بود. با برداشته شدن تحریم‌ها این پول‌ها به حساب ایران بازگشت. اما وزارت خزانه‌داری بر اساس برآوردی که داشته می‌گوید ایران به تعهداتش در بر جام پایبند بوده و تنها به ۵۵ میلیارد دلار از دارایی‌هایش دسترسی پیدا کرده است. بقیه پول‌های ایران پیش از این در پروژه‌هایی در چین سرمایه گذاری شده است. در این زمینه بانک مرکزی ایران گفته که در واقع پولی که به دست ایران رسیده ۳۲میلیارد دلار بوده نه ۵۵ میلیارد دلار.

در بخش دیگری از این مناظره به سوریه پرداخته شد. در این راستا کلینتون وضعیت سوریه را فاجعه‌بار خواند و به همکاری ایران و روسیه با بشار اسد اشاره کرد.

او با بیان اینکه روسیه با تمام قوا در سوریه حاضر است، مدعی شد، تلاش‌های مسکو در راستای حذف کامل شورشیان مخالف اسد در حلب است. این کاندیدای دموکرات گفت که در سوریه به دنبال ایجاد مناطق امن و منطقه پرواز ممنوع خواهد بود.

او گفت که در صورت لزوم حاضر است با روسیه همکاری کند؛ همان‌طوری که همکاری کرد تا ایران را مورد تحریم قرار دهند و برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله محدود کنند.

در ادامه ترامپ نیز مدعی شد که هیلاری کلینتون در توافق هسته‌ای ایران دخیل بوده است. وی برجام را احمقانه‌ترین توافق در تاریخ توافق‌ها دانست و گفت: در مورد ایران، شما این کشور را از طریق احمقانه‌ترین توافقی که من در تاریخ توافق‌ها سراغ دارم، بسیار قدرتمند کردید.

کاندیدای جمهوری‌خواه اظهار کرد: من اسد را دوست ندارم اما اسد در حال کشتن داعش است. روسیه در حال کشتن داعش است. ایران در حال کشتن داعش است.

کد خبر : ۴۱۸۴۲۳