خبرگزاری کار ایران

نادر انتصار در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

ایران در چه شرایطی قید برجام را می‌زند/ کلینتون درباره تهران از اوباما سخت‌گیر‌تر است

رییس دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه جنوب آلاباما تاکید کرد: با توجه به سابقه هیلاری کلینتون می‌توان گفت که او نسبت به اوباما درباره ایران و حتی درباره برجام رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را در پیش خواهد گرفت.

نادر انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در رابطه با رویکرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حزب دموکرات و جمهوریخواهان به ایران در دو مناظره پیشین ریاست جمهوری گفت: رویکرد دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در این مناظره نسبت به ایران همان تکرار حرف‌های سابقشان بود یعنی ترامپ دوباره گفت برجام بدترین قرارداد تاریخ برای آمریکا است و کلینتون گفت برجام ایران را از تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای محروم کرد و به همین خاطر از آن حمایت می‌کند ولی تحریم‌ها هم باید در صورت لزوم باید تشدید شوند.

ترامپ آدم معمولی نیست

وی با بیان اینکه درخصوص آنکه دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مورد ایران چه خواهد کرد مشکل است که با قاطعیت نظر داد، اظهار داشت: ترامپ آدم معمولی نیست و از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و هر روز حرف‌های ضد و نقیض می‌زند.

هیلاری کلینتون سیاست‌های ایران خود را نزدیک به سیاست‌های اسرائیل و عربستان خواهد کرد یعنی محور آمریکا – اسرائیل - عربستان قوی‌تر از زمان کنونی خواهد شد.

کلینتون سیاست‌هایش را درباره ایران به اسرائیل و عربستان نزدیک می‌کند

تحلیلگر ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه با توجه به سابقه هیلاری کلینتون می‌توان گفت که او نسبت به باراک اوباما درباره ایران و حتی درباره برجام رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را در پیش خواهد گرفت، تصریح کرد: هیلاری کلینتون سیاست‌های ایران خود را نزدیک به سیاست‌های اسرائیل و عربستان خواهد کرد یعنی محور آمریکا – اسرائیل - عربستان قوی‌تر از زمان کنونی خواهد شد.

کلینتون درباره ایران با کنگره بیشتر همکاری می‌کند

انتصار درباره میزان سخت‌گیری هیلاری کلینتون درباره ایران و برجام خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در این مورد با کنگره آمریکا بیشتر از باراک اوباما همکاری خواهد کرد. 

او ادامه داد: با توجه به جو شدید ضد ایران در میان اکثریت اعضای کنگره ما باید منتظر سختگیری‌های بیشتری در مورد ایران در دوران ریاست جمهوری هیلاری کلینتون باشیم.

اینکه ایران بخواهد قید برجام را بزند به این موضوع بستگی دارد که تا چه اندازه‌ای کنگره آمریکا موفق به تصویب قوانین جدید ضد ایران بشود.البته کنار گذاشتن برجام و زدن قید آن برای ایران ساده نخواهد بود زیرا برگشتن به دوران قبل از برجام میلیاردها تومان هزینه و ماه‌ها وقت احتیاج دارد.

زدن قید برجام توسط ایران بستگی به تصویب قوانین جدید ضد ایرانی دارد

استاد و رییس دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه جنوب آلاباما در پاسخ به این سوال که آیا این سخت‌گیری‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که ایران قید برجام را بزند؟ ابراز داشت: این بستگی دارد تا چه اندازه‌ای کنگره آمریکا موفق به تصویب قوانین جدید ضد ایران بشود.

انتصار افزود: البته برای ایران ساده نخواهد بود قید برجام را بزند چون ایران ۹۰ درصد ابزار هسته‌ای که قبل از برجام داشت را یا نابود کرده یا از مدار اخراج کرده است.  برگشتن به دوران قبل از برجام میلیاردها تومان هزینه و ماه‌ها وقت احتیاج دارد. 
کلینتون بیشتر از ترامپ ضد بشار اسد دارد

او در پاسخ به این سوال که کلینتون و ترامپ درباره سوریه چه طرح‌هایی را دارند؟ هر کدام از این طرح‌ها تا چه اندازه با منافع و رویکرد ایران هم‌راستا و تا چه اندازه در تضاد هستند؟ یادآور شد: هیلاری کلینتون خیلی بیشتر از دونالد ترامپ در این مورد، نگاه ضد بشار اسد دارد زیرا ترامپ احتمال اینکه با روسیه همکاری کند را بارها مطرح کرده است.

برای ترامپ مهمترین خطر داعش است نه دولت سوریه

تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه برای ترامپ مهمترین خطر داعش است و نه دولت سوریه، بیان کرد: کلینتون نگاهش شبیه عربستان است و مایل است دولت سوریه را ساقط کند. برای همین در روزهای اخیر ترامپ دوباره تکرار کرد که اگر کلینتون برنده انتخابات آمریکا بشود، داعش برنده اصلی در خاورمیانه خواهد بود.

انتصار در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور نظامی بیشتر امریکا در خاورمیانه و سوریه پس از روی کار آمدن کلینتون یا ترامپ عنوان کرد: در کوتاه‌مدت پامکان حضور نظامی بیشتر آمریکا را در خاورمیانه و سوریه متصور نیستم ولی نمی‌توانیم امکان حضور نظامی بیشتر آمریکا را رد کنیم.

کد خبر : ۴۱۸۷۶۲