خبرگزاری کار ایران

در اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی؛

ایران خواستار مقابله بین‌المللی با کاربرد سلاح‌های شیمیایی گروه‌های تروریستی شد

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه ضمن تاکید بر اهمیت انهدام کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی از کشورهای دارنده درخواست کرد به تعهداتشان در چارچوب کنوانسیون عمل نمایند.

به گزارش ایلنا، علیرضا جهانگیری در هشتاد و سومین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سخنرانی خود در این سازمان همچنین با توجه به اهمیت جهانشمولی کنوانسیون از غیراعضا درخواست کرد هرچه سریع‌تر و بدون پیش‌شرط به کنوانسیون ملحق شوند. 

هشتاد و سومین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ مهر سال جاری در مقر این سازمان در لاهه برگزار شد. 

وی با استقبال از پیشرفت‌های حاصله در زمینه انهدام سلاح‌های شیمیائی سوریه و با عنایت به همکاری دولت سوریه با سازمان منع سلاح‌های شیمیائی بر اجتناب از سیاسی‌کاری در زمینه این پرونده تاکید کرد. 

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همچنین خواستار همکاری بین‌المللی برای مقابله با کاربرد سلاح‌های شیمیائی توسط گروه‌های تروریستی شد. 

جهانگیری استفاده از سلاح‌های شیمیائی توسط گروه‌های تروریستی را تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی دانست و از تمامی کشورهای عضو خواست تا از در اختیار گذاشتن کمک‌ها و حمایت‌های مالی و نظامی به گروه‌های تروریستی اجتناب ورزند. 

وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه انتقال فناوری مواد شیمیایی به منظور مقاصد صلح‌آمیز از موانع ایجاد شده در این ارتباط ابراز نگرانی کرد و خواستار اجرای کامل ماده ۱۱ کنوانسیون شد. 

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ابتدای جلسه به عنوان معاون رئیس شورای اجرائی، گزارشی از فعالیت‌های سازمان در حوزه‌های حقوقی و اجرای کنوانسیون توسط دولت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی، ارائه کرد. 

پیشرفت انهدام کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی، توسط دارندگان جهانشمولی، آینده سازمان، اجرای کنوانسیون، گزارش پیشرفت انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه، برنامه‌های آموزشی، همکاری‌های بین‌المللی، برنامه و بودجه، گزارش مشورتی سازمان از جمله حسابرس خارجی، از جمله مهم‌ترین موضوعات دستورکار این نشست بود. 

این نشست به دلیل اختلاف‌نظر کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی در خصوص گزارش هیات مشترک تحقیق سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیائی در رابطه با کاربرد سلاح‌های شیمیائی در سوریه که به عنوان یکی از بندهای دستورکار این اجلاس قرار داشت، روز جمعه ۲۳ مهر ماه سال جاری به حالت تعلیق در آمد. 

شورای اجرایی سازمان از نهادهای تصمیم‌گیر سازمان منع سلاح‌های شیمیائی است که مسائل جاری در صحنه‌های بین‌المللی مرتبط با سلاح‌های شیمیایی را در این اجلاس مورد بحث و تبادل و نظر قرار می‌دهد.

کد خبر : ۴۱۹۰۸۸