خبرگزاری کار ایران

ادعای رسانه‌ سعودی در مورد حضور ظریف در مذاکرات سوریه

روزنامه عربستانی الشرق الاوسط درمقاله‌ای مدعی شده که علت انتشار اخبار مختلف در خصوص احتمال حضور ایران در نشست لوزان و قطعی شدن حضور وزیر خارجه کشورمان در دقایق پایانی شب گذشته، اختلاف‌های داخلی در ایران بوده است.

به گزارش ایلنا روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در مقاله‌ای مدعی شد که گزارش‌های مختلف از ایران درخصوص شرکت در نشست سوریه در لوزان نشان اختلاف‌های داخلی در موضوع شرکت در این نشست میان دولت روحانی و نیروهای دیگر بوده است.

این مقاله مدعی شده که یکی از رسانه‌ها روز جمعه از زبان یکی از مقام‌های آگاه وزارت خارجه در خصوص عدم شرکت ایران در نشست لوزان گفته است که این مسئله نشان‌دهنده مواضع مخالفان در خصوص شرکت در این نشست بوده است. از طرفی چند ساعت بعد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران بعد از پیوستن عراق و مصر به این نشست اعلام کرد که ظریف نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

اخبار مختلف ایرانی‌ها در مورد حضور این کشور در نشست لوزان از طرفی به دلیل عدم تمایل ایران به شرکت در نشستی با حضور عربستان و اجتناب از مشارکت در نشست‌هایی که در آن مساله حل‌وفصل بحران‌های منطقه مطرح باشد است.

این روزنامه عربستانی در گزارش خود به مقاله سیدحسین موسویان دیپلمات ایرانی در روزنامه هافینگتون‌پست نیز اشاره و تصریح کرده که او در این مقاله گفت که ایران از مسئله سوریه برای اعمال فشار در توافق هسته‌ای استفاده کرده است. موسویان در این مقاله گفته که مسکو هیچ کاری در این زمینه نکرده است.

ولادیمیر پوتین با تصویب توافق بینادولتی در خصوص استقرار نیروهای نظامی روسیه در سوریه در روز جمعه نشان داد که همچنان خواهان ادامه حمایت‌های روسیه از راه حل نظامی در سوریه است.

«مُنظِر ماخوس» سخنگوی کمیته مذاکرات سطح بالای سوریع به الشرق‌الاوسط گفته که نشست لوزان می‌تواند را معارضان برای قبول شرایط روسیه تحت فشار قرار بدهد. به ویژه در خصوص جداسازی گروه‌ها وجناح‌های معارض.

کد خبر : ۴۱۹۲۷۶