خبرگزاری کار ایران

انتخابات ایران در رسانه‌های غرب؛

افزایش موافقان عادی‌سازی روابط ایران در مجلس/ مخالفان روحانی در پی برهم زدن تلاش‌های روحانی هستند

یک رسانه آمریکایی نوشت: تنها اجرای کامل توافق اتمی تضمین‌کننده بهبود روابط ایران با جامعه جهانی نیست، چراکه مخالفان داخلی روحانی از هیچ تلاشی برای زمینگیر کردن این دولت دریغ نخواهند کرد.

به گزارش ایلنا، نشریه «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به انتخابات پیش‌روی ایران نوشت: ناظران تحولات ایران معتقدند که به واسطه توافق هسته‌ای جهت‌گیری جدیدی در سیاست خارجی ایران ایجاد شده که منجر به تعجب تحلیلگران از این مساله شده است.

به گزارش این مجله آمریکایی، شروع ریاست جمهوری روحانی و تلاش برای توافق با قدرت‌های بین‌المللی به‌عنوان آغاز این تغییرات در نظر گرفته می‌شود، اولین گام برای طرحی بزرگتر به‌منظور عادی‌سازی روابط بین‌المللی ایران و مشارکت مجدد این کشور در تصمیم‌سازی‌های بین‌المللی بود اما مخالفت با عادی‌سازی روابط ایران و جامعه بین‌المللی هنوز مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود، چراکه بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به بازگشت ایران در مناسبات بین‌المللی معترض‌ هستند و تلاش می‌کنند از آن جلوگیری کنند.

این مسئله در داخل ایران نیز مشاهده می‌شود و گاه پیام‌های متناقضی از ایران به خارج مخابره می‌شود چراکه تمام قدرت در دست دولت نیست و برخی سازمان‌های نظامی نیز خواستار مداخله در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و کنترل دولت در این محدوده هستند. نتیجه رقابت مخالفان و مدافعان عادی‌سازی روابط با جهان در ایران می‌تواند رویکرد این کشور را در آینده مشخص کند.

این مقاله با بیان اینکه موافقان عادی‌سازی روابط توانسته‌اند پس از توافق اتمی با قدرت‌های جهانی عملکردی مناسب داشته باشند و سازمان‌های بین‌المللی را قانع کنند که ایران پس از این توافق هیچگونه تخطی از مفاد آن نداشته است، نوشت: در انتخابات مجلس ایران که چند ماه قبل برگزار شد نیز تعداد موافقان عادی‌سازی روابط در مجلس افزایش پیدا کرد.

اصلاح‌طلبان ۱۳۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی را در پارلمان جدید به دست آوردند. از سوی دیگر رقبای محافظه‌کار آن‌ها ۹۲ کرسی به دست آوردند و پنجاه و دو کرسی باقی‌مانده به مستقل‌ها رسید و پنج کرسی نیز در اختیار اقلیت‌های مذهبی قرار گرفت تا مدافعان توافق اتمی یک بلوک رأی قوی داشته باشند که هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم می‌تواند توازن قدرت را در مجلس حفظ کند.

نویسنده این گزارش در ادامه نوشته که مخالفان عادی‌سازی روابط در پارلمان فعال‌اند. همچنین در سایر حوزه‌هایی که امکان مانور وجود دارد، از پتانسیل‌های موجود برای مخابره کردن پالس‌هایی به جهان خارج استفاده می‌کنند. در یک مانور اخیر نظامی در ایران روی موشک‌ها بنرهایی نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود «اسرائیل باید منهدم شود»

به گزارش نشنال اینترست، امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد که ایران باید انقلابش را در مرحله اول به جهان اسلام و سپس به دنیا صادر کند. در مقدمه قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی، که در تاریخ ۳ دسامبر ۱۹۷۹ اعلام‌شده بود، تصریح‌ شده که قانون اساسی با توجه به محتوای اسلامی انقلاب ایران که حرکتی برای پیروزی مستضعفان بر مستکبران بود، زمینه تداوم انقلاب را در داخل و خارج کشور فراهم می‌کند؛ به‌ویژه در گسترش روابط بین‌المللی، با دیگر جنبش‌های اسلامی و مردمی می‌کوشد راه تشکیل امت واحد جهانی را هموار و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامی جهان قوام یابد.

این گزارش همچنین به اصول ۱۵۲ تا ۱۵۵ قانون اساسی ایران در مورد سیاست خارجی ایران اشاره کرده و نوشته که بر اساس آموزه‌های اسلام، مبتنی بر صدور انقلاب اسلامی ایران هستند.

اصل یکصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی ایران می‌گوید جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد. بنابراین در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر از مبارزه حق‌طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند. این اصل به‌طور آشکار نظام حاکم برجهان را به چالش کشانده است و قدرت‌های عمده و اصلی نظام بین‌الملل را وادار به واکنش نسبت به جمهوری اسلامی ایران کرده است، چنان‌که اکثریت قریب به‌اتفاق پژوهشگران مسائل جهان اسلام عقیده دارند که انقلاب اسلامی ایران، بزرگ‌ترین محرک جنبش‌های سیاسی اسلامی بوده است.

این گزارش اینگونه ادامه داده است: سه سال پس از تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه مه ۱۹۷۹ و در جریان جنگ ایران و عراق، نیروی قدس سپاه پاسداران تأسیس شد که هدف اولیه آن عملیات در خاک عراق در زمان جنگ بود اما اکنون وظیفه اصلی سپاه قدس حفاظت از انقلاب و صدور آن به کشورهای اسلامی است.

جوامع شیعه نشان داده‌اند بسیار مستعد انقلاب هستند و با سپاه قدس همراهی خواهند داشت. البته سپاه قدس متحدان سنی نیز دارد، مانند حماس و غزه. همچنین گفته می‌شود که این نیروی نظامی با حوثی‌ها در یمن، گروه زکزاکی در نیجریه همکاری کرده است. سپاه قدس در تحولات کشورهای منطقه به‌ویژه در کشورهایی مثل بحرین مؤثر بوده است. سپاه پاسداران و نیروی قدس به‌عنوان بازیگران اصلی در جنگ داخلی در سوریه شناخته می‌شوند. در این جنگ مبارزان حزب‌الله و نیروهای وفادار به بشار اسد، متحد اصلی ایران به شمار می‌روند.

بر اساس این مقاله، ایالات‌ متحده آمریکا، ایران را به‌عنوان کشور حامی تروریسم از سال ۱۹۸۴ معرفی و تحریم و تحریم‌های گسترده‌ای علیه آن برقرار کرده‌اند.

برخی تحلیلگران معتقدند درگیری اخیر ایران با نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس می‌تواند به مانعی برای پروژه عادی‌سازی روابط دولت روحانی در برقراری ارتباطات بین‌المللی تبدیل شود.

این مجله آمریکایی با بیان اینکه روحانی در پیشبرد اهداف بین‌المللی‌اش موفق عمل کرده است، نوشت: با این حال تحلیلگران می‌گویند درصورتی‌که اقدامات مخالفان روحانی از کنترل خارج شود می‌تواند در‌‌ نهایت به یک درگیری بزرگ در خلیج‌فارس منتهی شود.

نشنال اینترست همچنین به درگیری‌های اخیر با عربستان سعودی به عنوان یکی از چالش‌های دولت روحانی برای ایجاد آرامش در ارتباطات بین‌المللی ایران نام برد که گفته می‌شود با تحریک مخالفان روحانی بر آتش این درگیری‌ها افزوده‌شده است.

اخیراً و زمانی که روحانی و متحد او یعنی آیت‌الله هاشمی برای بهبود روابط با عربستان در تلاش بودند، اعدام یکی از رهبران شیعه عربستانی باعث بروز اعتراض‌هایی در ایران شد و حادثه اصلی تسخیر سفارت عربستان توسط مخالفان دولت روحانی و با هدایت فردی به نام حسن کردمیهن صورت گرفت و تلاش‌های بعدی آیت‌الله رفسنجانی برای تلطیف روابط سودی نبخشید و حوادث بعدی بر وخامت اوضاع افزود.

این گزارش در پایان نوشت: باید توجه داشت که تنها اجرای کامل توافق اتمی تضمین‌کننده بهبود روابط ایران با جامعه جهانی نیست، چراکه مخالفان داخلی روحانی از هیچ تلاشی برای زمینگیر کردن این دولت دریغ نخواهند کرد. تحلیلگران معتقدند که مخالفان برای به شکست پروژه سیاست خارجی روحانی دو برنامه عمده دارند؛ یکی افزایش حضور در کشورهای منطقه و دیگری افزایش تنش در خلیج‌فارس که می‌تواند منجر به ایجاد جنگی بزرگ شود.

کد خبر : ۴۱۹۶۳۸