خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با وزیر خارجه ساحل عاج:

توسعه مناسبات با ساحل عاج مورد توجه ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه مناسبات با ساحل عاج بعنوان کشوری مهم در آفریقا مورد توجه ایران است، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای برقراری روابط سازنده با آفریقا قرار دارد.

به گزارش ایلنا، عبدالله مابری وزیر خارجه ساحل عاج امروز یکشنبه ۲۵ مهرماه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. 

لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط خوب ایران و ساحل عاج گفت: همواره مناسبات خوبی میان دوکشور بویژه در عرصه پارلمانی برقرار بوده و مجلس شورای اسلامی با تشکیل گروه دوستی پارلمانی از توسعه ارتباطات دو کشور حمایت می‌کند. 

وی همچنین افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای برقراری روابط سازنده با آفریقا قرار دارد از اینرو توسعه مناسبات با ساحل عاج بعنوان کشوری مهم در آفریقا مورد توجه ایران است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آشنایی تجار ایرانی با نیازمندی‌های ساحل عاج در بخش‌های مختلف و گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های علمی، صنعتی، داروسازی و انرژی برای دو ملت مفید است. 

عبدالله مابری وزیر خارجه ساحل عاج نیز در همین دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری مهم در منطقه و جهان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ساحل عاج برخوردار است. 

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجه ایران در زمینه‌های مختلف گفت: همکاری با ایران در زمینه‌های انرژی از جمله احداث خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه زیر ساخت‌ها، صنایع غذایی و آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند به ساحل عاج برای تحقق اهداف توسعه این کشور کمک شایانی نماید. 

وزیر خارجه ساحل عاج افزود: معضل تروریسم مانعی جدی بر سر توسعه و پیشرفت کشورهاست و مبارزه با آن نیازمند همکاری جمعی همه کشورهای جهان است. 

وی همچنین گفت: ساحل عاج همواره کلیه اقدامات تروریستی از جمله استفاده ابزاری از نام اسلام توسط آنان را محکوم کرده است. 

وزیر خارجه ساحل عاج در پایان این دیدار نسبت به توسعه مناسبات دو کشور در عرصه‌های سیاسی و پارلمانی ابراز امیدواری کرد و خواستار بهره‌مندی از تجارب ایران در زمینه‌های مختلف شد.

کد خبر : ۴۱۹۷۸۲