خبرگزاری کار ایران

زیبا کلام در جمع اصلاح‌طلبان لرستان:

نیامدن احمدی‌نژاد به ضرر اصلاح‌طلبان است/ حمله به وزیر بعدی ارشاد بیشتر از جنتی خواهد بود

استاد دانشگاه تهران گفت: حیف شد احمدی نژاد به عرصه انتخابات نیامد زیرا عدم حضور او در انتخابات به ضرر جناح اصلاح‌طلبان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، صادق زیباکلام شامگاه یکشنبه در همایش اصلاح‌طلبان لرستان که در محل سینما ایران خرم آباد برگزار شد، اظهار داشت: معتقدم نیامدن احمدی‌نژاد به ضرر اصلاح‌طلبان است، چراکه با آمدن او خیلی‌ها از ترس رای نیاوردن مجدد اصولگرایان و اقدامات پوپولیستی آنان، سر صندق‌ها می‌آمدند.

او با بیان اینکه خیلی‌ها از ترس اینکه احمدی‌نژاد رای نیاورد به روحانی رای دادند، تصریح کرد: اگر احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات حضور داشت خیلی‌ها از ترس اینکه مبادا دوباره اصولگرایان دوباره قدرت بگیرند، به روحانی رای می‌دادند.

آمدن احمدی‌نژاد، آمار رای روحانی را بالا می‌بُرد

استاد دانشگاه تهران افزود: آمدن احمدی‌نژاد به نفع اصلاح‌طلبان بود و آمار رای‌های روحانی بالا می‌رفت و نیامدن او به ضرر اصلاح‌طلبان تمام شد. احمدی‌نژاد محبوبیت زیادی بین مردم داشته و اگر همین فردا انتخابات برگزار شده و او در آن شرکت کند می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون رای بیاورد ولی علت اینکه آمدن احمدی‌نژاد در انتخابات باعث بالا رفتن سبد رای روحانی می‌شود این است که برخی‌ متوجه شده‌اند احمدی‌نژاد و دولت‌های او چه مشکلات زیادی در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کشور به بار آورده‌اند.

این فعال سیاسی افزود: با توجه به عدم حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات و صرف‌نظر از کاندیدا شدن ضرغامی، فتاح، حدادعادل و... حتی اگر یک نامزد واحد از سوی اصولگرایان مطرح شود، اصولگرایان عملا شانسی در انتخابات سال آینده و بدون احمدی‌نژاد نداشته و شکست‌ می‌خورند.

روحانی را تبرئه نمی‌کنم

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نمی‌خواهم روحانی را تبرئه کرده و جاهایی که می‌توانسته بهتر کار کند را نادیده بگیرم، گفت: در چنین ساختار اقتصادی که صادرات، واردات، بخش دولتی، بانک‌ها و... آن همگی دولتی هستند انتظار داریم قوه مجریه در حوزه اقتصادی چه کاری انجام دهد؟ جز اینکه کاری کند بعد از برجام چندین کشور در ایران سرمایه‌گذاری کند. لذا ایرادها و اشکالات بحرانی که در اقتصاد کشور وجود دارد، باعث شده هر کس هم به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود، همین وضعیت ادامه داشته باشد.

زیباکلام تصریح کرد: معتقدم شرایط کلی کشور و جبهه اصلاحات نسبت به سال ۹۲ تفاوتی نکرده و اصلاح‌طلبان نباید ضعف و درهم‌ریختگی اصولگرایان را قطعی شده بدانند؛ هرچند که اصولگرایان از نظر محبوبیت به ته خط رسیده‌اند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان چون احتمال رای آوردن تندورها را زیاد می‌دانستند به روحانی رای دادند. چه کسی باور می‌کرد روحانی که از محبوبیت خاصی هم برخوردار نبود، ۱۹ میلیون رای بیاورد؟ اگر رهبری اصلاحات از جمله آقایان خاتمی و هاشمی از مردم نخواسته بودند به روحانی رای بدهند، چقدر می‌توانست رای بیاورد؟ لذا امروز هم اگر حمایت جدی اصلاحات از روحانی نباشد در انتخابات آینده رای سنگینی نخواهد آورد.

اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده تمام‌قد از روحانی حمایت خواهند کرد

استاد دانشگاه تهران بر حمایت قاطع و بدون چون و چرای اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات اردیبهشت ۹۶ تاکید کرد و بیان داشت: اگر روحانی در بخشی موفق نبوده -که البته در بسیاری از بخش‌ها موفق نبوده- ما اصلاح‌طلبان نمی‌توانیم بگوییم به ما مربوط نیست بلکه شیوه اخلاقی این است تمام‌قد از او حمایت کنیم و در عین حال از او تغییرات بخواهیم، ضمن اینکه ناکارآمدی‌های روحانی را رفع و رجوع و «ماست‌مالی» نکنیم.

روحانی معجزه نکرده و نزدیک معجزه هم نرفته است

او اظهار داشت: حمایت من از روحانی نه به واسطه این است که کارنامه خیلی درخشانی دارد بلکه معتقدم ایشان معجزه نکرده و حتی نزدیک معجزه نیز نرفته است و دلیل اینکه می‌گویم از او حمایت کنیم مسائل سیاسی نبوده، بلکه به دلیل حفظ مسائل اخلاقی است.

پای خوب و بد روحانی باید ایستاد

زیبا کلام عنوان کرد: نمی‌توانیم با مردم مانند اسباب‌بازی، بازی کرده و به بدنه اجتماعی بگوییم به روحانی رای دهید. چهار سال دیگر هم وقتی دیدیم هوا پس است بگوییم به ما چه مربوط است. لذا تعهد اخلاقی ما به مردم که سال ۹۲ از آن‌ها خواستیم به روحانی رای دهند تمام نشده و اگر می‌خواهیم اعتباری که بین ۱۹ میلیون نفری که به روحانی رای دادند همچنان داشته باشیم باید پای خوب و بد روحانی بایستیم و در موفقیت و عدم موفقیت او شریک باشیم تا اعتماد مردم را از دست ندهیم.

جنتی باید پای تصمیمش می‌ایستاد

زیباکلام با بیان اینکه در مورد عملکرد وزارت ارشاد هیچ دفاعی از دولت روحانی و شخص جنتی ندارم، تصریح کرد: علت اعتراض من به جنتی این است که او باید می‌ایستاد و از عملکردش دفاع می‌کرد چرا که تصمیمی که او گرفته قانونی بوده و مراجع نظارتی تائید کرده‌اند که این کنسرت‌ها غنی و مطربی نبوده لذا باید از عملکردش دفاع می‌کرد نه اینکه سکوت کند.

حمله به وزیر بعدی ارشاد بیشتر از جنتی خواهد بود

او افزود: البته حمله به جنتی به خاطر برخی واسطه‌ها کم بود، ولی معتقدم وزیر بعدی ارشاد هرکس که باشد به مراتب حملات به او بیشتر از جنتی خواهد بود.

 زیباکلام با تاکید بر اینکه حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی باید دلسوزانه باشد، ادامه داد: انتقادها از روحانی جای خود را دارد ولی وضعیت کشور به‌گونه‌ای است که باید از او حمایت کنیم، لذا مصالح مملکت و جبهه اصلاحات ایجاب می‌کند همچنان محکم و تمام‌قد از روحانی در انتخابات سال آینده حمایت کنیم و در عین حال انتقادها و کاستی‌ها را مطرح کرده و مطالبات خود را از روحانی و دولت او بخواهیم.

هیچ کشوری به اندازه ایران نهادهای بازرسی و مراقبتی ندارد

این فعال سیاسی یکی از سیاست‌های غلط اقتصادی کشور را پرداخت یارانه دانست و گفت: پنج سال پیش تا کنون حدود ۲۲۰ هزار میلیارد یارانه پرداخت شده و این در حالی است که کل بودجه عمرانی کشور در این پنج سال نصف مبلغی که یارانه داده شده بوده است.

زیباکلام با اشاره به اینکه اساس و بنیان اقتصاد در جامعه ما یک اقتصاد نادرست است، افزود: یک‌سری سیاست‌های غلط اقتصادی در جامعه ما وجود دارد که باید از خود بپرسیم چرا باید اینقدر در مملکت اختلاس و مفاسد اقتصادی وجود داشته باشد، در حالی که برای استخدام یک آبدارچی، کارمند و... استعلام‌های زیادی گرفته می‌شود.

برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند حمایت ما از روحانی نباید حمایت چک سفید امضا باشد

او با اشاره به اینکه در داخل جبهه اصلاح‌طلبان بحث‌هایی در مورد روحانی وجود دارد، بیان داشت: عده‌ای از اصلاح‌طلبان معتقدند دلیلی ندارد با چک سفید امضاء از روحانی حمایت کنند، لذا می‌گویند حمایت ما از روحانی نباید حمایت چک سفید امضا باشد، عده‌ای دیگر معتقدند حمایت از روحانی باید مشروط باشد و برخی دیگر می‌گویند چرا روحانی باید نامزد اصلاح‌طلبان باشد.

اختلاف‌نظر در درون احزاب طبیعی است

او اظهار داشت: به نظر می‌رسد اختلافات و اصطکاک‌های داخلی بین اصلاح‌طلبان استان لرستان وجود دارد ولی واقعیت این است که در بسیاری از جاهای دیگر هم آسمان به همین رنگ بوده و تنها لرستان نیست که اختلافات در داخل اردوگاه‌های اصلاح‌طلبان آن وجود دارد.

زیباکلام با بیان اینکه نمی‌توان فعالان سیاسی را به خاطر وجود این اختلافات مقصر دانست، عنوان کرد: جامعه ما از منظر توسعه سیاسی، آزادی‌های مدنی و دموکراسی جامعه‌ای بسیار توسعه یافته و قوی نیست لذا وجود این اختلافات در بین فعالان سیاسی‌اش طبیعی است.

کد خبر : ۴۱۹۷۹۸