خبرگزاری کار ایران

اسدی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تشریح حساسیت‌ جهان عرب و ارتباط مصر و ایران

کار‌شناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: ملاحظات گسترده و حساسیت‌های جهان عرب به ایران موجب می‌شود مصری‌ها به راحتی نتوانند به ایران نزدیک شوند، چراکه هرگونه رابطه با ایران به معنای دوری مصر از اعراب است و حتی می‌تواند منجر به قطع کمک‌ها به مصر شود.

علی‌اکبر اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به افزایش اختلافات مصر و عربستان در خصوص مسئله سوریه گفت: قاهره و ریاض از اختلافات جدی در مسائل منطقه‌ای با یکدیگر برخوردار هستند. البته این اختلافات جدید نیستند، ولی پنهان بوده و طرفین نخواستند آن‌ اختلافات عیان شوند. 

الگوی قاهره و ریاض درباره مسائل منطقه‌ای با یکدیگر متفاوت است

او با بیان اینکه الگوی قاهره و ریاض درباره مسائل منطقه‌ای با یکدیگر متفاوت است، اظهار داشت: برخی از مسائل آنی و کوتاه‌مدت موجب شده مصر و عربستان با یکدیگر همکاری‌هایی داشته باشند و اختلافات جدی نشود و موجب تیرگی در روابط نشود. 

عبدالفتاح السیسی مخالف تضعیف و برکناری بشار اسد است

پژوهشگر مسائل جهان عرب با بیان اینکه رویکرد مصر درباره سوریه کاملاً متفاوت از عربستان و تقریباً مشابه ایران است، تصریح کرد: عبدالفتاح السیسی مخالف تضعیف و برکناری دولت‌های منطقه‌ای از جمله دولت بشاراسد است و معتقد است که باید قدرت آن دولت‌ها در برابر گروه‌های افراط‌گرا افزایش یابد در حالی که عربستان به تقویت آن گروه‌ها می‌پردازد و اینگونه می‌خواهد نظام سوریه را ساقط کند. 

اسدی ادامه داد: همچنین سیاست مصر و عربستان در یمن کاملاً با یکدیگر منطبق نیست و قاهره حمایت جدی و کاملاً مدنظر ریاض را به عمل نیاورد. 

مصر نتوانسته جایگزین فوری برای کمک‌های عربستان پیدا کند

او با بیان اینکه یکی از مسائلی که موجب شده مصر کنش جدی در مسائل منطقه‌ای نداشته باشد، وابستگی قاهره به منابع مالی سعودی است، خاطرنشان کرد: مصر به کمک‌های مالی عربستان نیاز دارد و جایگزین فوری هم برای ریاض نمی‌تواند پیدا کند. از سویی اقتصاد این کشور به حالت ورشکستگی رسیده و میزان گردشگران مصر هم در سال‌های اخیر به خاطر مسائل سیاسی و امنیتی به شدت کاهش یافته است و همه این مسائل موجب شده آن‌ها تاکنون مخالفت جدی با ریاض نداشته باشند اما این به معنای موافقت نیست. 

رابطه با ایران به معنای دوری مصر از اعراب است

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هم‌اکنون تهران و قاهره درباره سوریه مواضع نزدیکی دارند اما این مسئله همکاری یا نزدیکی میان دو کشور نیست، خاطرنشان کرد: ملاحظات گسترده و حساسیت‌های جهان عرب به ایران موجب می‌شود تا مصری‌ها به راحتی نتوانند به ایران نزدیک شوند چراکه هرگونه رابطه با ایران به معنای دوری مصر از اعراب است و حتی می‌تواند منجر به قطع کمک‌ها به مصر شود. 

اسدی اضافه کرد: ایران شاید بتواند گزینه‌های اقتصادی برای مصر داشته باشد ولی این به معنای جایگزین شدن ایران به جای عربستان نیست. 

موضع مصر درباره سوریه برای عربستان دردآور است

او در پاسخ به سوالی درباره واکنش سعودی نسبت به نزدیک مصر به ایران و روسیه ابراز داشت: عربستان نسبت به رای مثبت مصر به قطعنامه روسیه درباره سوریه در شورای امنیت واکنشی جدی و رسمی داشت و گفتند که موضع مصر عربی نیست و ما انتظار بیشتری داشتیم. در واقع موضع مصر درباره سوریه برای عربستان دردآور است و به همین خاطر است که شرکت آرامکو (شرکت نفت عربستان) کمک‌های نفتی خود را ولو ماهانه به مصر قطع کرد و در صورتی که این روند ادامه یابد ممکن است سعودی واکنش‌های جدی‌تری را داشته باشد. 

مصر بازی دوگانه خویش را ادامه خواهد داد

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا مصر با نزدیکی به تهران و مسکو به دنبال جایگزین کردن این دو کشور با ریاض و واشنگتن است؟ بیان کرد: مصر و روسیه هم‌اکنون در حال ایجاد برقراری مناسباتی استراتژیک در عرصه نظامی و همچنین پیوندهای مختلف هستند. رای مثبت مصر به قطعنامه شورای امنیت روسیه هم در این راستا بود. با این حال اینکه آن‌ها بخواهند همزمان با گسترش روابط با تهران و مسکو روابط‌شان را با ریاض و واشنگتن قطع کنند، این کار را نخواهند کرد زیرا این کار می‌تواند چالش‌های جدی برای آن‌ها داشته باشد و شرایط کنونی مصر ایجاب نمی‌کند تا آن‌ها چالش جدیدی را برای خود ایجاد کنند. 

اسدی افزود: احتمالا مصر بخواهد سیاست و بازی دوگانه خویش را ادامه خواهد داد تا از این طریق هم به سیاست خارجی‌اش تنوع ببخشد و هم امتیازهای بیشتری را از طرف‌های خود کسب کند. 

کد خبر : ۴۱۹۸۸۳