خبرگزاری کار ایران

سناتور دموکرات آمریکایی:

قطع اعتبارات مالیاتی بویینگ نشان‌دهنده بی‌ثباتی کشور است

در ادامه درگیری‌های سیاسی سناتورهای آمریکایی در مورد توافق هسته‌ای، جمهوریخواهان ایالت میسوری خواهان قطع اعتبارات مالیاتی بوئینگ به دلیل معامله با ایران شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «سنت‌لوییس پست» آمریکا، اصطکاک سیاسی در خصوص توافق هسته‌ای ایران به رقابت‌های خزانه‌داری ایالت میسوری بین «اریک اشمیت» جمهوریخواه و «جودی بیکر» دموکرات نیز کشیده شده است. آن‌ها بر سر اینکه روابط مالی و تحریم‌های مالی ایران تا چه حد باید اعمال شود، با هم اختلاف نظر دارند.

به گزارش این روزنامه اینکه آیا ارسال ۸۰ هواپیمای خریداری شده توسط ایران از بویینگ باید این اجازه را به دولت بدهد که اعتبارات مالیاتی را برای این شرکت مسدود کند یا خیر، یکی از مسائلی است که در انتخابات ۸ نوامبر حائز اهمیت است.

اشمیت سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفته بوینگ باید از دریافت ۲۲۹ میلیون دلار اعتبار مالیاتی که در گذشته به واسطه حفظ و گسترش اشتغال در میسوری دریافت کرده بود، منع شود.

او در ادامه صحبت‌های خود مدعی شده که فکر نمی‌کنم مالیات دهندگان بخواهند به کمپانی‌ای که با ایران کار می‌کند حتی یک دلار پرداخت کنند. این کشور علیرغم خروج از تحریم‌های بین المللی همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه ایالات متحده است.

در عوض بیکر نماینده سابق کلمبیا با مسدود کردن اعتبارات مالیاتی بوینگ مخالف است و گفته چنین حرکتی به مرگ اشتغال در میسوری منتهی خواهد شد.

او گفته از سیاست‌های دیرینه دفتر خزانه داری حمایت می‌کند که سرمایه‌گذاری در کشورهای حامی تروریسم را منع کرده بود، با این حال زمانی که یک کمپانی آمریکایی هواپیماساز با ایران وارد معامله شده است، وضع فرق می‌کند.

 سناتور دموکرات آمریکای مدعی شده که ما قرار نیست به ایران پول بدهیم، بلکه این پول آنهاست که به سمت ما می‌آید. از این گذشته مسدود کردن اعتبارات مالیاتی بعد از اینک این امتیاز به آن‌ها داده شده است، پیام منفی‌ای را به شرکت‌های دیگر می‌فرستد و آن این است که دولت از ثبات لازم برخوردار نیست.

به گزارش این روزنامه، اشمیت ۴۱ ساله و بیکر ۵۶ ساله مدیر سابق بهداشت و درمان و استاد اقتصاد هستند و هر دو تجارب زیادی دارند. بر اساس سیاست‌های دفتر خزانه‌داری سرمایه گذاری در کمپانی‌های دولتی‌ای که تحت حمایت تروریسم هستند ممنوع است چراکه این سرمایه گذاری به آن دولت‌ها در حمایتشان از تروریسم کمک می‌کند.

بیکر می‌گوید این سیاست خوبی است و باید در پیش گرفته شود با این حال اشمیت با بیکر موافق نیست.

کد خبر : ۴۱۹۹۷۸