خبرگزاری کار ایران

با موافقت نمایندگان؛

اصلاح لایحه جلوگیری از آلودگی هوا با اولویت در دستور کار قرار گرفت

نمایندگان مجلس در خانه ملت، بررسی اصلاح لایحه جلوگیری از آلودگی هوا با اولویت در دستور کار قرار دادند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی، با اولویت قرار گرفتن اصلاح لایحه جلوگیری از آلودگی هوا با ۱۳۳ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص این لایحه گفت: طبق پیش‌بینی هوا‌شناسی امسال یکی از سال‌های کم بارش در کشور بوده و سکون در هوا به وجود می‌آید بنابراین پدیده وارونگی هوا نیز تشدید خواهد شد.

جلیل مختار افزود: در این شرایط نمایندگان پاسخی برای مردم نداشته و طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده در زمان‌ آلودگی هوا مردم کلانشهرهای کشور به ویژه تهران ۵ تا ۸ برابر دچار خسارت‌های جانی و مالی می‌شوند.

وی تصریح کرد: همچنین در این شرایط میزان آلودگی در استان‌هایی مانند خوزستان افزایش پیدا می‌کند بنابراین بهتر است این لایحه برای جلوگیری از آلودگی هوا تصویب شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۱۸ سازمان و وزارتخانه‌ به انحای مختلف در آلودگی هوا دخالت دارند اما هیچ نظامی بر عملکرد دستگاه‌ها در این خصوص وجود ندارد لذا تصویب این لایحه ضروری است.

گفتنی است حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان مخالف این لایحه گفت: هرچند که موضوع ریزگرد‌ها و آلودگی هوا از اهمیت بسزایی برخوردار است اما با تصویب این لایحه بسیاری از صنایع باید تعطیل شده و باید محدودیت‌های بسیاری برای واحدهای صنعتی کوچک به وجود بیاید ضمن اینکه با تصویب این لایحه حجم بزرگی از اشتغال کشور نیز از دست می‌رود.

نماینده مردم‌ شاهین‌شهر و می‌مه در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل حال حاضر نظارت بر اجرای قوانین است و ما خلاء قانونی در بسیاری از حوزه‌ها داریم که باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر پرداخت‌های ناعادلانه شده است.

همچنین علی اصغر یوسف‌نژاد به عنوان موافق این لایحه گفت: این لایحه در سال ۹۳ به مجلس آمد اما در دور قبل فرصت بررسی آن به وجود نیامد البته طبق ماده ۱۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس هیأت وزیران مجدد این لایحه را اصلاح و تصویب و به مجلس ارسال کرد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مشکلات شهروندان در استان‌های بزرگ بحث آلودگی هوا و ریزگرد‌ها می‌باشد که باید رفع آن با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر : ۴۲۰۳۰۹