خبرگزاری کار ایران

جلالی در کمیته اجرایی بین‌المجالس اسلامی:

گروه‌های تروریستی با سوء‌استفاده از نام اسلام، منافع قدرت‌های خارجی را تامین می کنند

عضو کمیته اجرایی بین المجـالس اسـلامـی با بیان اینکه حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق روش‌های دیپلماتیک میسر است، گفت: وضعیت یمن به شرایط فاجعه باری رسیده است.

به گزارش ایلنا، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور و سخنرانی در سی و ششمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی، گفت: سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف و در راستای تقویت همبستگی و وحدت امت اسلامی بوده است.

وی که به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی در این نشست سخنرانی می کرد، تصریح کرد: تقویت روابط با کشورهای اسلامی به ویژه همسایگان از اولویت های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و به رغم برخوردهای تلخ و منفی برخی کشورهای منطقه، هیچ گونه تغییری در این رویکرد صورت نگرفته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، تاکید کرد: اعتقاد داریم حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و سوء‌تفاهمات صرفا از طریق روش‌های دیپلماتیک و انجام مذاکرات میسر است.

جلالی خاطرنشان کرد: در حالی در این نشست شرکت کرده‌ایم که شاهد تشدید وخامت اوضاع در منطقه حساس غرب آسیا هستیم، شرایطی که موجب نگرانی جدی امت اسلامی شده است.

وی ادامه داد: وجود بحران‌های سیاسی و درگیری‌های داخلی و بین‌المللی متعدد در جهان اسلام، مداخلات خارجی در بخش‌هایی از سرزمین های کشورهای اسلامی، به ویژه استمرار اشغال فلسطین و نیز تداوم بحران در سوریه، عراق لیبی یمن و برخی نقاط دیگر از چالش‌های عمده سیاسی – امنیتی جهان اسلام به شمار می‌روند که هزینه‌های سنگین سیاسی انسانی اجتماعی و اقتصادی بر امت اسلامی تحمیل کرده است.

عضو کمیته اجرایی بین المجـالس اسـلامـی افزود: فعالیت گسترده و فزاینده گروه‌های تروریستی در منطقه نه تنها تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه است، بلکه چالشی بزرگ برای کل جامعه بین المللی است که پیامدها و مخاطرات آن فراتر از مرزهای منطقه است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: تهدیدات تروریستی تنها امنیت فیزیکی و روانی مردم و جوامع مختلف را به مخاطره نیانداخته است، بلکه توسعه سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی ملتها را نیز مورد تهدید قرار داده است.

وی ادامه داد: بدیهی است اقدامات خشونت بار گروه‌های افراطی مانند القاعده، داعش، جبهه النصره، طالبان، الشباب و بوکوحرام هیچگونه سنخیت و نسبتی با آموزه های دین مقدس اسلام ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یادآور شد: گروه‌های تروریستی با سوء‌استفاده از نام اسلام، درصدد توجیه اعمال و روش‌های غیرانسانی خویش و تامین منافع برخی قدرت‌های خارجی و کشورهای خاص در منطقه هستند.

وی توضیح داد: با توجه به هزینه‌های سنگینی که گروه‌های تروریستی برای تخریب وجهه جهان اسلام انجام می‌دهند، همه کشورهای اسلامی وظیفه دارند تا در مبارزه قاطع و جامع با این گروه‌ها با یکدیگر همکاری فعال داشته باشند.

جلالی تاکید کرد: اعتقاد داریم مقابله با گروه‌های تروریست خشونت طلب، مستلزم همفکری، تعامل و همکاری همه کشورهای منطقه و بازیگران بین‌المللی است.

وی در ادامه یادآور شد: مردم سوریه بیش از پنج سال است که با پدیده شوم تروریسم مبارزه می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گروه‌های تروریستی در سوریه را زائیده سیاست‌های غلط و دخالت آشکار برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای دانست و گفت: برخی گمان می‌کردند با استفاده از ابزار نظامی و توسل و حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی می‌توانند حکومت سوریه را سرنگون نمایند.

وی با اعلام اینکه مجلس شورای اسلامی در نظر دارد، ششمین کنفرانس بزرگ حمایت از انتفاضه فلسطین را در سال آینده در تهران برگزار کند، روسای مجالس کشورهای اسلامی، شخصیت های سیاسی، فرهنگی، حق طلب و آزادیخواه جهان را برای حضور در این کنفرانس دعوت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحرکات داعش در عراق، تاکید کرد: همه کشورهای اسلامی موظف به حمایت از دولت عراق در مبارزه با داعش هستند و جمهوری اسلامی ایران براساس وظائف دینی، انسانی، همسایگی از همان ابتدای شکل گیری فرایند سیاسی جدید در عراق همواره در کنار مردم و دولت عراق بوده و در شرایط خطیر کنونی نیز با توجه به درخواست رسمی عراق، کمک های خود را در همه زمینه ها ارائه نموده است.

وی با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن گفت: اوضاع ملت مظلوم و کشور یمن پس از یک و نیم سال جنگ و خونریزی با کشته و یا زخمی شدن هزاران نفر و از بین رفتن عمده زیرساخت‌ها به مرحله بسیار فاجعه‌باری رسیده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان این نشست، گفت: هفته گذشته متاسفانه شاهد یک جنایت جنگی علیه مردم بیگناه در صنعا بودیم. حمله هوایی هفته گذشته به یک مراسم ختم منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم بی گناه و مظلوم یمن شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، در این جلسه با اشاره به روابط و دیرینه تاریخی روابط سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی میان ایران و ترکیه بر ضرورت توسعه و تحکیم پیوندها و روابط و همکاری‌های میان دو کشور در کلیه امور دوجانبه و چند جانبه خصوصا در زمینه توسعه همکاری مشترک برای برقراری و تامین صلح و ثبات در منطقه تاکید شد .

 

کد خبر : ۴۲۰۵۸۱