خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد؛

کلنگ‌زنی پروژه پرتوتراپی در ماه‌های آینده/ اتمام «مرکز رودوترون قزوین» تا پایان سال

معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سالانه ۲۰ تن آب سنگین در اراک تولید می‌شود که بهترین کیفیت را دارد.

به گزارش ایلنا، اصغر زارعان صبح امروز در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و پنجمین نمایشگاه صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه بیرجند اظهار کرد: یکی از اهدافی را که نمایشگاه دنبال می‌کند تقویت ارتباط هسته‌ای با دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه‌های پروژه‌های در دست اقدام بین دانشگاه و صنعت هسته‌ای است.

او با بیان اینکه در عرصه‌های پزشکی پروژه «پرتو تراپی» در ماه‌های آینده کلنگ آن به زمین خواهد خورد، ادامه داد: این سی و پنجمین نمایشگاهی است که در دانشگاه‌های سطح کشور برگزار شده که توانسته‌ایم با برخی از دانشگاه‌ها پروژه‌هایی را تعریف و اجرایی کنیم.

معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه «مرکز رودوترون قزوین» تا پایان سال به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: پس از برجام فعالیت صنعت هسته‌ای در حوزه تحقیق و توسعه با شتاب بیشتری حرکت کرده و منابع تامین کننده اولیه این صنعت پیشرفت بیشتری را در برخی از زمینه داشته است.

زارعان با بیان اینکه برخی از کشور‌ها متقاضی آب سنگین ایران هستند، تصریح کرد: دو نیروگاهی که در بوشهر کلید خورد نزیک به ۱۰ میلیارد دلار برآورد هزینه داشته و ۲۱۰۰ مگاوات به سبد انرژی کشور اضافه خواهد کرد.

معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه پویایی و نشاط در بین صنعت اتمی وجود دارد، عنوان کرد: ضمن فعالیت این صنعت در بحث لیزرهای پزشکی نیز با برخی از کشورهای اروپایی وارد مذاکره شده‌ایم.

زارعان با بیان اینکه پسابرجام باعث شد تحقیقات خود را بهتر از گذشته دنبال کنیم، یادآور شد: نیازمندی صنعت نفت را نیز پاسخگو هستیم هم‌چنین در عرصه سلامت نیاز «انستیتو پاستور» را رفع کرده‌ایم و در مسائل پژوهشی بسیار قوی عمل کرده و بالغ بر هشت پژوه قوی در دست اقدام داریم که تا ماه‌های دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر : ۴۲۱۵۰۰