خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در مسکو مطرح کرد:

جزییات تسهیل یا لغو روادید ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه جزئیاتی از روند لغو یا تسهیل روادید بین دو کشور را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی در مطلبی در کانال تلگرامش با عنوان «لغو یا تسهیل روادید؟ موج افزایش گردشگری میان ایران و روسیه» اینگونه نوشت:

در چند ماه گذشته اخباری در مورد وضعیت روادید میان ایران و روسیه منتشر شده است. در این زمینه و برای آگاهی بیشتر هموطنان به چند نکته در این زمینه اشاره می‌کنم: 

- برای تسهیل رفت و آمد میان دو کشور یک جدول در سه مرحله تدوین شده است؛ در مرحله اول، سال گذشته تفاهم‌نامه تسهیل اعطای روادید میان وزرای خارجه دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن پروسه دریافت روادید کوتاه‌تر شد و دریافت روادید طولانی مدت برای بخش‌های تجاری و علمی و گردشگری دو کشور آسان‌تر شد. 

مرحله دوم لغو روادید برای گروه‌های توریستی میان دو کشور است که روسیه به ایران پیشنهاد کرده و در جریان کمیسیون مشترک همکاری‌های کنسولی دو کشور که آذرماه امسال در تهران برگزار می‌شود در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. چند سالی است روادید گروه‌های توریستی میان روسیه و چین لغو شده و چنین مذاکراتی میان هند و روسیه نیز در جریان است. 

مرحله سوم لغو کامل روادید میان دو کشور است که از سوی ایران آمادگی بیشتری برای این منظور وجود دارد و ممکن است از سال آینده مذاکره در این زمینه نیز در دستور کار روابط دو کشور قرار گیرد. 

- در نتیجه گسترش روابط، تسهیل اعطای روادید و همچنین افزایش خطوط پرواز میان دو کشور طی دو سال پیاپی و افزایش تبادل گردشگران میان دو کشور با بیش از صد در صد رشد مواجه بوده است. در حالی‌که تا اوایل سال ۱۳۹۳ تنها پرواز ایرفلوت میان مسکو و تهران برقرار بود، از اواسط همین سال پرواز‌ها شروع به افزایش کرد چنانکه در تابستان سال جاری مجموعا پرواز‌های منظم شامل ایر فلوت، ماهان، ایران ایر، معراج و تابان به پانزده پرواز در هفته رسید.

یک پرواز نیز میان تهران و آستاراخان دایر شد. در کنار این‌ها بیش از ۱۰ پرواز چار‌تر در هفته نیز در طول چهارماه از خرداد تا پایان شهریور گردشگران ایرانی را بین تهران با مسکو و سن پترزبورگ جابجا کردند. 

- شهرهای مسکو، سن پترزبورگ و سوچی به یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی تبدیل شده و احتمال افزایش برخی شهرهای دیگر در سال‌های آینده نیز وجود دارد.

در سال ۱۳۹۴ حضور گردشگران ایرانی در روسیه ۱۱۵ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. در همین سال حضور گردشگران روس در ایران ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

آمار مربوط به سال جاری در ماه‌های آینده منتشر می‌شود و انتظار می‌رود رشد مشابهی را نیز در سال جاری شاهد باشیم. حضور بیشتر ایرانیان در روسیه مورد اقبال بخش‌های دولتی و مردمی روسیه قرار گرفته و از جهات فرهنگی نیز با هیچگونه حواشی و عوارض قابل توجهی مواجه نبوده است. 

- مقام‌های گردشگری روسیه به صورت متقابل مایل به تبدیل ایران به یکی از مقاصد اصلی گردشگران روسیه هستند که در این راستا رئیس سازمان گردشگری روسیه اخیرا اعلام کرد که ایران یکی از امن‌ترین کشور‌ها برای گردشگران روس است. این در حالی است که مصر، تونس و تا اندازه‌ای ترکیه به دلایل امنیتی دیگر توجه میلیون‌ها گردشگر روس را جلب نمی‌کند. 

در دیداری که روز گذشته (شنبه) با اولگ سافانوف رئیس سازمان گردشگری روسیه داشتم وی به صورت جدی باور داشت که ایران می‌تواند بخش قابل توجهی از نزدیک به ده میلیون گردشگر فرهنگی روسیه در سال را جذب کند. 

در سال ۱۳۹۴ مجموعا حدود ۳۰ میلیون گردشگر روس به خارج از این کشور رفته‌اند که بر اساس گفته سافانوف رئیس سازمان گردشگری روسیه، سی در صد آن‌ها گردشگر فرهنگی هستند. 

-سافانوف در این دیدار اظهار می‌کرد که وجود پوشش و برخی ویژگی‌های جامعه ایرانی مانع حضور گردشگران فرهنگی روس نیست و آشنایی با این کشور تاریخی، غنای فرهنگی آن و خرید فرش ایرانی و سایر صنایع دستی آن می‌تواند هدفی مهم برای روس‌ها باشد. 

رئیس سازمان گردشگری روسیه مهم‌ترین قدم‌هایی که باید از جانب ایران برداشته شود را افتتاح دفتر «ویزیت ایران» در مسکو از سوی سازمان گردشگری و همچنین فعالیت گسترده شرکت‌های فعال ایرانی در فضای مجازی، رسانه‌ای و تلوزیون روسیه می‌دانست. 

لازم به یاد آوری است که علاوه بر جامعه عمومی روسیه مسلمانان این کشور با جمعیتی بیش از بیست میلیون نفر می‌توانند یک جامعه هدف برای سفر به ایران باشد. 

دکتر مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه

کد خبر : ۴۲۱۶۶۴