خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در اختتامیه همایش روز ملی روستا و عشایر:

باید آسیب‌های اجتماعی را کنترل کنیم/ اقتصاد مقاومتی نقشه راه اداره کشور است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید روستا هم‌پای شهر در فرایند توسعه مورد توجه قرار گیرد، گفت: توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه محقق نمی‌شود مگر اینکه به طور جدی توسعه روستا مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، معاون اول رئیس جمهور در مراسم اختتامیه سومین همایش روز ملی روستا و عشایر که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه روستا و ده جایگاه همبستگی و نماد سختکوشی و صداقت هستند، افزود: عشایر نماد سلحشوری ملت ایران هستند و در تاریخ ایران اقدامات زیادی در دفاع از ملک و ملت ایران داشته‌اند.

جهانگیری با اشاره به ضرورت توجه به موضوع عدالت و محوریت آن در مسایل مختلف، گفت: ‌اهمیت هیچ آرمانی به اندازه آرمان عدالت نخواهد بود که در همه اسناد ما مورد توجه قرار گرفته است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از مهم‌ترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی عدالت محور بودن اقتصاد است، ‌ خاطرنشان کرد: اقتصادی، مقاومتی خواهد بود که رویکرد عدالت در آنجاری باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید تعادل بین زندگی شهری و روستایی ایجاد کنیم، گفت: تعادل و عدالت ایجاب می‌کند که روستا قربانی توسعه شهر و صنعت نشود و توسعه کشور توسعه روستایی را در خود هضم نکند.

جهانگیری با اشاره به کمبود منابع از جمله آب در کشورمان، گفت: مسأله آب جدی‌ترین موضوع امروز و فردای ایران، منطقه و جهان ماست چرا که آب موثرترین عامل تأثیرگذار بر سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع امروز و فردای ایران است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی مناطق کشور در شرایط بحران آب قرار داریم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم بحران آب باعث نابودی روستاهایمان شود و مهم‌ترین هنر ما این است که منابع آب را به گونه‌ای مدیریت کنیم که آینده ایران هیچ آسیبی نمی‌بیند.

جهانگیری با اشاره به اینکه کشاورزی لازمه توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: باید در کشاورزی به نحوه استفاده از آب توجه و دقت لازم داشته باشیم. همچنین باید از جنگل‌های کشور حفاظت کرده و از بیابان‌زایی جلوگیری کنیم. متأسفانه در دوره‌ای در کشور مسأله بیابان از دستور کار مسئولان خارج شد که آثار آن را امروز شاهد هستیم و در برخی موارد شن‌های روان روستاها را دچار مشکل کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مهم‌ترین جهت‌گیری و سیاست‌های دولت در مقطع فعلی متکی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در مقطع فعلی نقشه راه اداره کشور است و راهکار مقابله با تمام توطئه‌ها علیه ایران خواهد بود و دولت تدبیر و امید باور دارد که با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند اقتصاد را به دوران شکوفایی برساند و در این راستا توجه دارد که روستا و عشایر پایگاه اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری به موضوع اشتغالزایی و مشکل بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: مبارزه با تهدید بیکاری از دغدغه‌های اصلی دولت و همه مسئولان نظام است و برای اشتغال راهی جز سرمایه‌گذاری و تولید نداریم و باید بدانیم که با تکیه بر ظرفیت‌های موجود می‌شود برای کل جمعیت ایران اشتغال ایجاد کرد که نمونه و الگوی آن می‌تواند استان گیلان باشد.

معاول اول رئیس جمهور با بیان اینکه صنایع بزرگ پیش‌نیاز توسعه است اما کارخانه‌های بزرگ مشکل بیکاری را حل نمی‌کند، ‌ اظهار کرد: مشکل بیکاری با صنایع کوچک و متوسط حل می‌شود که پایگاه بسیاری از آن‌ها روستاهاست.

جهانگیری به سرمایه اجتماعی روستاها و عشایر و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: باید آسیب‌های اجتماعی را کنترل کنیم و مانع تبدیل آن به بحران اجتماعی شویم که یکی از این آسیب‌ها مهاجرت بی‌رویه روستائیان به حاشیه شهرهاست و مهم‌ترین دلیل آن عدم توسعه‌یافتگی در روستاهاست.

وی با تأکید بر اینکه باید روستاها را به نحوی توسعه دهیم که از فرصت‌های جهان جدید بهره‌مند شوند، ‌ خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های جدی دولت برای افزایش رضایت مردم و خدمت‌رسانی بهتر موضوع دولت الکترونیک است که پیام آن اهمیت قائل شدن برای وقت و انرژی مردم و روستائیان و مردم است.

 

کد خبر : ۴۲۱۷۳۶