خبرگزاری کار ایران

جلودارزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تعلل دولت در معرفی گزینه‌ها سهم‌خواهی‌ها را افزایش می‌داد/ هر سه وزیر رای‌اعتماد می‌گیرند

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر خواسته فراکسیون زنان از دولت در راستای توجه به ظرفیت‌های زنان در مدیریت کشور، نسبت به اخذ رای‌اعتماد هر سه گزینه پیشنهادی دولت برای سه وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد.

سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به معرفی سه گزینه پیشنهادی دولت برای انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش اعلام کرد: باتوجه به نزدیک شدن به پایان دوره نخست ریاست‌جمهوری دکتر روحانی و وعده‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی، مسائل جوانان و زنان و همچنین مسائل مربوط به آموزش و پرورش ترمیم کابینه در این سه وزارتخانه قابل پیش‌بینی بود.

معرفی سریع وزرای جدید ناشی از تدبیر دولت است

او گفت: از زمان آغاز بکار مجلس دهم و به‌ویژه پس از تشکیل فراکسیون امید و متعاقباً فراکسیون زنان مشورت‌ها و نظرات نمایندگان از طرق مختلف به دولت منتقل می‌شد و باوجود انتقادهای برخی از نمایندگان درخصوص اعلام ناگهانی گزینه‌های پیشنهادی، به نظر می‌رسد این اقدام ضربتی ناشی از تدبیر دولت بوده است.

تعلل دولت در معرفی گزینه‌ها سهم‌خواهی‌ها را افزایش می‌داد

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم همچنین اضافه کرد: از دیگر سو تعلل در اعلام گزینه‌ها، منجر به افزایش سهم‌خواهی‌ها داده و به‌عنوان نمونه زنان خواستار معرفی وزیر زن، اهل سنت متقاضی معرفی وزیری از اقلیت اهل سنت، و جوانان، قومیت‌های مختلف و دیگر گروه‌ها نیز خواستار معرفی وزرایی از گروه، طبقه، قومیت و شان اجتماعی نزدیک به خود می‌شوند و بر این اساس، اقدام دولت در معرفی یکباره گزینه‌های پیشنهادی موجه است.

با تعامل دولت و مجلس، ایرادهای احتمالی برنامه وزرای پیشنهادی برطرف می‌شود

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که چنین مشکلاتی در دولت دوم خاتمی ایرادهایی وارد کرد، گفت: معرفی وزرا وظیفه و حق رییس‌جمهور است و این درحالی است که آگاهی از مسائل و امور مختلف نیز از حقوق نمایندگان بوده و بر این اساس، لازم است وزرای پیشنهادی هرچه سریعتر برنامه‌های خود را برای نمایندگان تشریح کنند و درصورت ایراد و اشکال این برنامه‌ها، با همکاری مجلس ایرادها برطرف شود.

باتوجه به فضای عقلانی حاکم بر مجلس هر سه وزیر رای‌اعتماد می‌گیرند

جلودارزاده با بیان این‌که سهم‌خواهی آن‌چنانی در معرفی سه وزیر پیشنهادی به چشم نیامد، گفت: باتوجه به این‌که مخالفان همواره به‌دنبال فرصتی برای ضربه زدن به دولت هستند، احتمال این‌که با برخی از این گزینه‌ها مشکل داشته باشند، وجود دارد اما به‌طور کلی باتوجه به فضای عقلانی حاکم بر مجلس دهم امیدواریم هر سه گزینه موفق به اخذ رای‌اعتماد شوند.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره جایگزینی یکباره دانش‌آشتیانی بجای نجفی، گفت: باتوجه به آشنایی و شناخت قدیمی از دکترنجفی و همکاری با ایشان در آموزش و پرورش و شورای شهر، معتقدم مدیری صاحب‌اندیشه و مبتکر است که علاوه بر رعایت عدل و انصاف در آموزش و پروش، رشد و تعالی و خلاقیت و بالندگی بسیار خوبی در این وزارتخانه ایجاد شد.

سابقه درخشان دانش‌آشتیانی در امور آموزشی

او همچنین با تاکید بر ویژگی‌های مثبت اخلاقی نجفی، کارنامه مدیریتی و همچنین اخلاقی دانش‌آشتیانی را  نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: باتوجه به این‌که نجفی قطعاً با دانش‌آشتیانی همکاری خواهد کرد و همچنین نظر به سابقه مدیریتی درخشان دانش‌آشتیانی در امور آموزشی و فرهنگی، حضور ایشان در وزارت آموزش و پرورش مثمرثمر خواهد بود.

فراکسیون امید و برخی از اصولگرایان از وزرای پیشنهادی حمایت می‌کنند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت فراکسیون امید از گزینه‌های پیشنهادی دولت، اعلام کرد: به نظر می‌رسد هر سه وزیر موفق به اخذ رای‌اعتماد از مجلس شوند؛ چرا که علاوه بر فراکسیون امید که از این گزینه‌ها حمایت می‌کنند، حتی برخی از اصولگرایان مجلس نیز با رویکردی اعتدالی و عاقلانه با دولت همکاری می‌کنند.

خواسته فراکسیون زنان توجه بیشتر به ظرفیت زنان در امور فرهنگی است

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم همچنین با اشاره به نامه اخیر این فراکسیون به رییس‌جمهور درباره توجه بیشتر دولت به زنان در جریان ترمیم کابینه، گفت: درصورتی که از قبل در جریان این ترمیم‌ها بودیم، خانم‌هایی را برای وزارت به دولت پیشنهاد می‌کردیم اما حداقل خواسته فراکسیون زنان این است که لااقل در امور فرهنگی، مسائل مربوط به جوانان و زنان و همچنین امور آموزشی و پرورشی توجه بیشتری به زنان می‌شد و در معاونت‌های مختلف وزارتخانه‌ها از این نیروهای توامند استفاده می‌شد.

انسان‌سازی بدون استفاده از ظرفیت زنان ساخته نمی‌شود

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌توان از ظرفیت‌های زنان فرهنگ‌ساز که خالق بسیاری از اخلاق نیکو در نسل‌های مختلف هستند، استفاده نکرد و زنان را از مدیریت و سیاست‌گذاری در بخش‌های فرهنگی حذف کرد؛ چرا که وزارتخانه‌های فرهنگی که می‌بایست انسان‌سازی کنند، انسان و انسانیت بدون استفاده از ظرفیت زنان ساخته نمی‌شود.

دولت از ظرفیت زنان در عرصه فرهنگ، تعلیم و تربیت استفاده کند

جلودارزاده در پایان تصریح کرد: نمی‌خواهیم به برخی از زنان حقوق نجومی پرداخت شود؛ بلکه خواسته ما این است که از این ظرفیت‌ها در عرصه تعلیم و تربیت، فرهنگ و هنر و مسائل جوانان و زنان استفاده شود و دولت نباید جامعه را از این ظرفیت ارزنده محروم کند.

کد خبر : ۴۲۲۱۷۶