خبرگزاری کار ایران

در دیدار بروجردی و رئیس مجلس سنا فرانسه صورت گرفت؛

بررسی روند روابط دو جانبه تهران و پاریس و تحولات منطقه‌ای

در دیدار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رئیس مجس سنای فرانسه که عصر روز سه‌شنبه در پاریس برگزار شد، روابط دو جانبه بین ایران و فرانسه و همچنین برخی موضوعات منطقه از جمله بحران سوریه، تحولات عراق، وضعیت یمن، انتخاب رئیس جمهور لبنان، مبارزه علیه تروریسم و داعش مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، ژرار لارشه ضمن ابلاغ سلام‌های گرم خود به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از گفت‌وگوهای راهبردی بین روسا و اعضای کمیسیون‌های امور خارجه مجالس دو کشور استقبال و بر اهمیت ادامه این روند تاکید کرد.

وی اظهار داشت: در پی توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و توسعه روابط دوجانبه، باید بتوانیم از موسسات اقتصادی دو طرف حمایت کنیم و با رفع مشکلات بانکی همکاری آنان را هموار سازیم. 

علاالدین بروجردی نیز در این جلسه با اشاره به تحولات روابط دو جانبه طی یک سال اخیر، به خصوص سفر رئیس جمهور به فرانسه و اسناد همکاری امضا شده بین دو کشور، این تحول را بسترساز گام‌های بلند بعدی خواند و بر اجرایی شدن توافقات مذکور تاکید کرد. 

در ارتباط با تحولات لبنان، طرفین از روند رو به پیشرفت انتخاب رئیس جمهور این کشور ابراز خرسندی کردند. در مورد بحران سوریه نیز طرفین بر رعایت اصل لزوم دستیابی راه حل سیاسی در این کشور تاکید و بر حق مردم سوریه در انتخاب سرنوشت خود اذعان کردند.

مبارزه جدی با تروریسم و داعش بعنوان معضلی که منطقه را فرا گرفته و فرا‌تر از منطقه به کشورهای دیگر نیز رخنه کرده است؛ مبحث دیگری بود که مورد اتفاق نظر دو مقام ایرانی و و فرانسوی قرار گرفت. 

بروجردی همچنین با اشاره به دیدگاه‌های حقوق بشری فرانسه، خواستار نقش سازنده و اقدام جدی این کشور در برابر کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران‌های مراکز غیر نظامی گردید.

 

کد خبر : ۴۲۲۷۸۰