خبرگزاری کار ایران

عراقچی::

پذیرشFATF ظرفیت و فرصت‌های مناسبی برای کشور ایجاد می‌کند/ اتحادیه اروپا در پسابرجام برداشت واقعی‌تری از ایران دارد

asdasd
کد خبر : ۴۲۳۱۷۱

معاون وزیر امور خارجه در خصوص قرارداد FATF با بیان این که، کارکرد این قرارداد در دو حوزه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است گفت: پذیرش FATF ، ظرفیت ها و فرصت های مناسبی را برای ما ایجاد می کند و منافعی برای ما به همراه دارد در عین اینکه نگرانی هایی نیز دارد که برای آن باید چاره اندیشی کرد.

به گزارش ایلنا در البرز، سید عباس عراقچی امروز در مراسم رونمایی از کتاب «تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه» که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، گفت: در حوزه تروریسم بعضی در داخل کشور نگرانی تسری آن را به حوزه مقاومت دارند و این نگرانی وجود دارد و باید تدابیر لازم در مقابل آن اندیشیده شود. 

 معاون وزیر امور خارجه افزود: در پذیرش FATF مزایایی وجود دارد، زیرا موضوع تروریسم مبتلا به ایران هم هست، در عین حال نگرانی‌هایی هم وجود دارد، هر دو را باید با هم سنجید و باید از فرصت‌هایی که این قرارداد و ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کند در جهت منافع جمهوری اسلامی استفاده کرد و در عین حال، نگرانی‌ها و خطراتی که دارد را شناسایی و برای آن چاره اندیشی کرد. 

وی با بیان اینکه یک مجموعه ۳۴ کشوری، هسته گروه FATF، را تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۸ کشور جهان استانداردهای این قرارداد را قبول کرده‌اند و در حال اجرای آن هستند، زیرا منافعی را برای مقابله با پولشویی و مقابله با گروه‌های تروریستی می‌بینند. 

 عراقچی خاطرنشان کرد: همه کشورهای عضور FATF، نگرانی‌هایی، برای افشای اطلاعات مالی و سوء استفاده از عضویت در این مجموعه دارند و تمیهداتی در این خصوص، اندیشیده‌اند. 

وی با بیان اینکه نوک حمله FATF و توجه آن در زمان حاضر، به سمت گروه‌های داعش، القاعده و طالبان است افزود: این گروه‌های تروریستی، از سیستم‌های مالی بین المللی برای تامین مالی خودشان استفاده می‌کنند و به شیوه‌های پیچیده‌ای از حوالجات بانکی برای رساندن پول به گروه‌های تروریستی و سلول‌های تروریستی و هواداران خود در سراسر جهان، استفاده می‌کنند. 

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: گروه‌های مقاومت هیچ وقت از این سیستم‌های بانکی مالی برای ارسال حوالجات مالی خود استفاده نمی‌کنند. 

وی در ادامه در خصوص برجام و فضای ایجاد شده پس از آن گفت: در حال حاضر، دنیا به جمع بندی جدیدی در خصوص ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در معادلات جهانی و منطقه‌ای رسیده است. 

عراقچی افزود: کشورهای اروپایی این موضوع را به خوبی می‌فهمند و حسن نیت ایران، در موضوع برنامه هسته‌ای به خوبی به اثبات رسیده و اتهاماتی که علیه ایران وجود داشت در قالب pmd و... رفع شده و دنیا در حال نگاه جدیدی به جمهوری اسلامی ایران است. 

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران گفت: اتحادیه اروپا در فضای پس از برجام در کنار حرکت سایر کشور‌ها در صحنه بین الملل به سمت برداشت واقعی‌تر و صحیح‌تر از جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود. 

وی گفت: اتحادیه اروپا هم به همین ترتیب این نگاه جدید را در خود ایجاد می‌کند ولی هنوز نگاه کاملی نیست و بیانیه‌ای که آن‌ها داده‌اند، کماکان نقاط ضعفی دارد و اتهامات بی‌جایی در آن وجود داشت، ولی یک فصل نوینی برای ارتباط با جمهوری اسلامی در حال ایجاد شدن است. 

وی با اشاره به موضوع کتاب‌اشبا عنوان «تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه» گفت: موضوع تروریسم، یکی از تهدیدات جدی امنیتی برای جمهوری اسلامی است و ما باید نسبت به این تهدید باید شناخت کافی و کامل داشته باشیم. 

عراقچی خاطرنشان کرد: نحوهٔ جذب نیرو و آموزش نیروهای داعش، تبلیغات و همچنین ایجاد ارتباطات و شبکه سازی این گروه از دیگر مواردی است که در این کتاب بررسی شده و در ‌‌نهایت سعی شده اگر راهکارهایی در سطح دانشگاهی به ذهن می‌رسد ارایه شود. 

عراقچی گفت: این کتاب می‌تواند راهگشایی کند برای مقابله با این گروه تروریستی که این پدیده تروریسم پسا مدرن که در عین اینکه تفکر ارتجاعی و عقب مانده حتی در حد بربریت و وحشی‌گری در تفکراتش دارد ولی ابزار‌هایش به شدت پیشرفته و مدرن هستند. 

وی در خصوص تلاش تروریسم برای جذب جوانان افزود: ابتدا باید ریشه‌های فکری و مبانی فکری آن‌ها شناخته و باز شود زیرا تروریسم جدید منعبث از افکارهای تکفیری و سلفی است که متاسفانه در دنیای حاضر کماکان وجود دارد و دولت‌هایی هستند که آن‌ها را تشویق می‌کنند. 

معاون وزیر امور خارجه در ادامه گفت: بیشترین قربانیانی که جمهوری اسلامی بعد از انقلاب اسلامی داشته قربانیان ترور هستند، چه ترور توسط منافقین، چه ترور دانشمندان هسته‌ای و چه در مبارزه با گروه تروریستی داعش و شهدای حرم که تقدیم می‌شوند. 

وی افزود: داعش به عنوان یک گروه جدید در عرصه بین المللی به عنوان یک تهدید جهانی و یک تهدید مستقیم علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و باید مورد توجه ما باشد و در وزارت خارجه نیز مطالعه در مورد این گروه و مقابله با آن جدی است. 

عراقچی خاطرنشان کرد: داعش استفاده‌ای که از فضای سایبری و اینترنتی انجام می‌دهد به صورت بسیار گسترده است و استفاده‌های بسیار زیادی را از این ابزار برای امر تبلیغات و اطلاع رسانی می‌کند. 

وی از جمله این استفاده‌ها را ارتباطات بین اعضای گروه و از همه مهم‌تر برای جذب نیرو برشمرد و گفت: انتشار صحنه‌های وحشیانه‌ای که توسط این گروهک در فضای مجازی به نمایش در می‌آید تاثیر بسیار زیادی در جذب نیرو داشته که نشان می‌دهد باید این بعد گروه داعش و استفاده از فضای سایبری به صورت کامل شناخته شود تا راهکارهای مقابله با آن پیدا شود. 

وی در ادامه افزود: این کتاب بحث تروریسم، ابعاد و اشکال مختلف آن را ابتدا بررسی می‌کند و تروریسم مدرن و پسا مدرن، اینترنت و فضای سایبری و امکانات و ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای را که ایجاد کرده، توضیح می‌دهد و به ارتباطات ارزان، خیلی آسان و سریع نیز در آن می‌پردازد. 

عراقچی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در فصل‌های دیگر آن استفاده تروریسم از این فضا و اهدافش آن‌ها، داعش و رسانه‌های وابسته به آن، شناسایی و معرفی ابزارهای داعش در اینترنت، حضورش در وبلاگ ها- وب سایت‌ها و تالارهای گفت‌و‌گو و استفاده از شبکه‌های مجازی حتی استفاده از بازی‌های رایانه‌ای برای پیشبرد اهدافش مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی  گفت: ابتدا باید ابعاد تفکر وهابیت، سلفی و تکفیری باز شده، روشن و بحث شود و ابزارهای آن به خصوص در فضای سایبری شناسایی و معرفی شود و در صحنه عمل با آن‌ها مقابله شود، زیرا چاره‌ای جز از بین بردن عوامل و گروه‌های تروریستی که به هیچ ارزشی پایبند نیست و برداشت‌های انحرافی از اسلام دارد و کشتار انسان‌های بیگناه را رویه خودش قرارداده، نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز