خبرگزاری کار ایران

رایزنی فراکسیونی برای وزرا؛

رای اعتماد در فراکسیون‌های پارلمان/ لابی نمایندگان تا دقیقه نود

به نظر می‌رسد با حمایت قابل توجه فراکسیون امید، فراکسیون زنان و فراکسیون مستقلان ولایی از وزرای پیشنهادی در ‌‌نهایت همین گزینه‌ها از مجلس رای اعتماد بگیرند. تجربه نشان می‌دهد آنچه نتیجه را رقم می‌زند، لابی نمایندگانی است که میان صندلی‌های پارلمان در تکاپو هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اگر انتخاب رییس مجلس برای اصلاح‌طلبان نتیجه دلخواهی نداشت، اصولگرایان توانستند در پی آن دو سه جلسه‌ فراکسیونی برگزار کنند؛ جلساتی که تا روز انتخاب رییس برگزار می‌شد و پس از آن خبری نبود. پس از انتخاب رییس مجلس، رای اعتماد وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان شاید مهمترین عاملی باشد که به برگزاری چند جلسه منسجم فراکسیون‌های اصولگرا و مستقل منجر شد.

در حالی که حدود ۴ ماه از تشکیل مجلس دهم می‌گذرد و فراکسیون امید همچنان تنها فراکسیون رسمی مجلس است که توانسته با تهیه اساسنامه و تشکیل شورای مرکزی بر روند تصمیم‌های مجلس دهم اثرگذار باشد، تکلیف فراکسیون اصولگرایان همچنان نامعلوم است و هنوز موفق به تدوین اساسنامه و تشکیل شورای مرکزی نشده‌اند اما در تصمیم‌گیری‌های مهم پارلمان در قالب فراکسیون‌های اسمی دور هم جمع‌ شده‌اند؛ به گونه‌ای که در ماجرای انتخاب رییس مجلس و در حالی‌که اختلاف‌هایی بر سر تصمیم‌های کمیته هفت‌نفره وجود داشت که همین امر به تشکیل فراکسیون سوم مجلس انجامید اما باز هم در تصمیم‌گیری نهایی برای مقابله با انتخاب فراکسیون امید، اصولگرایان روی گزینه علی لاریجانی با یکدیگر به توافق رسیدند.

تصمیم‌های مهم بهارستان و لابی‌های فراکسیونی اصولگرایان

موضوع رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی بهانه‌ای برای لابی‌های مجدد سه فراکسیون مجلس شده است. طبق دستور کار مجلس قرار است روز سه‌شنبه جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت برگزار شود و هرکدام از فراکسیون‌های سه‌گانه در روزهای باقی‌مانده تا جلسه رای اعتماد، تلاش می‌کنند نشست‌هایی با صالحی‌امیری، سلطانی‌فر و دانش‌آشتیانی برگزار کنند.

فراکسیون مستقلان؛ حامی وزرای پیشنهادی

فراکسیون مستقلان ولایی که نمایندگانی همچون غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت و مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در آن حضور دارند، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه میزبان سه وزیر پیشنهادی بودند.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی به ایلنا می‌گوید: «نظر اعضای فراکسیون مستقلان ولایی نسبت سه وزیر پیشنهادی دولت مثبت است. با توجه به اینکه ۷ ماه از عمر کابینه فعلی دولت یازدهم باقی مانده است و از این مدت هم بودجه ۴ ماه دست این وزرا نیست، عملا هر فردی در جایگاه ریاست این وزارت‌خانه‌ها قرار گیرد، در سه ماه نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. برای همین هم در خصوص رای اعتماد به وزرای پیشنهادی مجلس نباید خیلی سخت‌گیری کند و ما در فراکسیون مستقلان ولایی تلاش خود را می‌کنیم تا سه وزیر پیشنهادی رای بیاورند.»

اگرچه فراکسیون مستقلان ولایی به عنوان فراکسیون سوم مجلس از تاثیرگذاری کمتری نسبت به دو فراکسیون دیگر برخوردار است، اما در مواردی همچون سوال از وزرا نشان داده که می‌تواند جمعی حدود ۶۰ نفر از نمایندگان را با خود همراه کند.

فراکسیون امید؛ حمایت از سه وزیر

با وجود اینکه دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکنون یکبار در جلسه فراکسیون امید حاضر شده و برنامه‌های خود را تشریح کرده، اما قرار است روز دوشنبه هر سه وزیر در جلسه فوق‌العاده فراکسیون امید حاضر شوند.

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز در این رابطه با تاکید بر حمایت این فراکسیون از وزرای پیشنهادی عنوان کرد: کمیته‌های تخصصی سه‌گانه که به‌منظور بررسی برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی تشکیل شد، گزارش خود را ارائه کردند که این گزارش‌ها نشان از توانمندی هر سه گزینه پیشنهادی در مباحث مختلف اعم از برنامه‌ریزی دقیق برای حل مشکلات و همراهی و همسویی با رویکرد و مشی عمومی دولت داشت بنابراین پس از اعلام توانمندی سه وزیر پیشنهادی ازسوی کمیته‌های تخصصی بررسی برنامه‌های وزرا، شورای مرکزی فراکسیون امید با اتفاق نظر درخصوص حمایت کامل از گزینه‌های پیشنهادی به نتیجه‌گیری رسید.

فراکسیون ولایت؛ همه چیز در دقیقه نود

فراکسیون اصولگرایان هم با میدان‌داری چهره‌هایی همچون محمدمهدی زاهدی، نقوی حسینی و عبدالرضا مصری این روز‌ها تلاش خود را برای موازنه قدرت فراکسیون‌ها انجام می‌دهند. طبق خبری که نقوی حسینی در اختیار ایلنا قرار داده، اعضای این فراکسیون سعی می‌کنند تا از آخرین فرصت‌ها برای قدرت‌نمایی در ماجرای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی استفاده کنند و روز سه‌شنبه پیش از آغاز صحن علنی و جلسه رای اعتماد وزرا با آن‌ها جلسه خواهند داشت.

با این حال موضع‌گیری‌ها در میان نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان نشان می‌دهد که با وجود مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی تصمیم‌گیری در این خصوص در فراکسیون اصولگرایان به روز سه‌شنبه و چند ساعت قبل از آغاز جلسه رای اعتماد وزرا موکول شده است.

برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان همچون زاهدی و نقوی حسینی همچنان مرزبندی‌های خود با اصلاح‌طلبان در مورد دانش‌آشتیانی، صالحی‌امیری و سلطانی‌فر را دلیل مخالفت‌های خود اعلام کرده‌اند و دور از انتظار نیست که در جلسه رای اعتماد همچنان مخالفت خود با دولت را نشان بدهند؛ کما آنکه در مجلس اصولگرای نهم همین مخالفت‌ها به عدم رای اعتماد دانش آشتیانی انجامید؛ هرچند او توانست حدود هفتاد رای موافق از مجلس سراسر اصولگرا به دست آورد.

فراکسیون زنان؛ تلاش برای رای اعتماد وزرا

فراکسیون هفده نفری زنان هرچند در مقابل تعداد بیش از صدنفره فراکسیون‌های امید و اصولگرایان چندان دیده نمی‌شود اما زنان مجلس دهم نشان داده‌اند برای لابی‌های ریز و درشت پارلمان و تاثیرگذاری در بهارستان، بیش از آنکه تعداد اهمیت داشته باشد، انسجام و فعالیت مستمر لازم است. همین کافی است تا وزرای پیشنهادی همچنانکه در فراکسیون‌های بزرگ حضور می‌یابند، اثرگذاری فراکسیون‌های کوچک را نیز از یاد نبرند.

با توجه به حضور وزرای پیشنهادی در جلسه فراکسیون زنان مجلس و نظر مثبت اعضای این فراکسیون به گزینه‌های پیشنهادی دولت، به نظر می‌رسد با حمایت قابل توجه فراکسیون امید، فراکسیون زنان و فراکسیون مستقلان ولایی از وزرای پیشنهادی در ‌‌نهایت همین گزینه‌ها از مجلس رای اعتماد بگیرند. تجربه نشان می‌دهد آنچه نتیجه را رقم می‌زند، لابی نمایندگانی است که میان صندلی‌های پارلمان در تکاپو هستند.

کد خبر : ۴۲۴۰۹۲