خبرگزاری کار ایران

روحانی در صحن علنی مجلس:

ابتدای دولت با شبه‌بحران روبرو بودیم/ از نقد غیرمنصفانه و تخریب، هراس نداریم

رییس‌جمهور در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ دولتی بعد از جنگ، در آغاز کار با تورم ۲۳ درصد روبرو نبوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، رییس‌جمهور کشورمان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به اعطای رای‌اعتماد به سه وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت، با تاکید بر  گفت: بسیار خوشحالم که در اولین فرصت در محضر نمایندگان محترم مجلس دهم به تناسب ترمیم کابینه نکاتی عرض کنم. گرچه قبلا دیدارهایی با شما داشتیم، اما این اولین دیدار در خانه ملت و در حضور شما نمایندگان عزیز و متنخب ملت ایران است. به همه شما خسته نباشید می‌گویم بخاطر حدود ۵ ماه که در کار و تلاش در مجلس بودید و بخاطر همکاری و هماهنگی بسیاری خوبی که در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و همچنین نسبت به حضور وزرا در مجلس دیده‌ایم، سپاسگزاری می‌کنم.

هیچ دولتی بعد از جنگ در آغاز کار با تورم ۲۳ درصد روبرو نبوده است

او گفت: تردیدی ندارم که هماهنگی و همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است. دولت یازدهم در آغاز کارش و شروع فعالیتش با مشکلات بزرگی روبرو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران‌ها نامید. هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز آن، کشور با تورم بیش از ۲۳ درصد روبرو باشد.

در آغاز این دولت تورم ۴۰ درصد داشتیم

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: در آغاز این دولت تورم ۴۰ درصد داشتیم؛ این در حالی بود که هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی در آغاز کار کشور، با رشد منفی روبرو نبوده است. دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که با ۸ فصل رشد منفی روبرو بود.

در آغاز کار دولت، با شبه‌بحران روبرو بودیم

رییس شورای عالی اقتصاد تصریح کرد: هیچ دولتی نبوده که آغاز کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبرو باشد؛ اشتغالی که نزدیک صفر بود. هیچ دولتی نبوده که بعد از انقلاب اسلامی در آغاز کارش با تحریم‌های شدید سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت مواجه باشد. اگر بگویم در آغاز کار دولت در بخش سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد با معضلاتی شبه‌بحران روبرو بودیم، سخنی به اغراق نگفتم. برای همین دولت ناچار بود در اولین قدم های فعالیت خود به سیاست خارجی و اقتصاد بیش از دیگر بحث ها توجه کند. دولت معتقد بوده و هست که زیربنایی‌ترین مساله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص این دولت، توجه‌ها برای آن بود که از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی عبور کنیم.

ملت ایران در انتخابات ۹۲ و ۹۴ راه را به همه ما نشان داد

روحانی گفت: ملت ایران با حضورش در انتخابات سال ۹۲ با صدای بلند مسیر اعتدال را برگزید و این فریاد را یک بار دیگر در اسفند ۹۴ تکرار کرد و مسیر و راه را به همه ما نشان داد که معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است را با چه شیوه ای به حل و فصل برسانیم.

هدف‌گذاری رشد ۵ درصد در سال ۹۵ است
 او ادامه داد: دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است. آمار و شاخص‌ها هم گواه همین مساله است، از تورم بالای ۴۰ درصد به تورم یک رقمی زیر ۸ درصد رسیدیم. از رشد منفی منهای ۶.۸ به رشد ۴.۴ رسیدیم و تا پایان سال هدف‌گذاری دولت رشد ۵ درصد در سال ۹۵ است، در مساله اشتغال اگرچه بسیار عقب هستیم اما ورود نسل جوان ما به بازار کار در بهار امسال کم سابقه بوده است.

در شش ماهه دوم امسال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود
رئیس‌جمهور گفت: بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند. دولت در شرایط فعلی توان ایجاد بالای ۱ میلیون شغل خالص را ندارد، اما طبق آمار مرکز آمار اشتغال خالص امسال بیش از ۷۰۰ هزار نفر بوده است، اگرچه این آمار بیش از سال‌های قبل است ،اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و این به معنای آن است که در زمینه اشتغال باید اهتمام بیشتری خرج کنیم. برای همین هم در شش ماه دوم سال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود.

امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است

رییس کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه گرچه تا رشد ۸ درضدی فاصله داریم اما شاخص‌ها به ما می‌گوید مسیری که انتخاب کردیم درست است، متذکر شد: در اقتصاد، هدف ما ایجاد آرامش و امید به آینده بود. آمارهای بانک مرکزی به ما می‌گوید در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است و این یعنی مسیر درست انتخاب شده است.

شرایط روابط خارجی ما در دنیا به ما می‌گوید مسیر درستی برگزیده‌ایم

رییس شورای عالی امنیت ملی کشور ابراز داشت: رشد اقتصادی ۳ ماهه به ما می‌گوید شاخص‌های کلان ما درست است. شرایط روابط خارجی ما در دنیا به ما می‌گوید مسیر انتخابی تعامل سازنده با جهان که سیاست‌های کلی نظام است، مسیر درستی است که برگزیده شده است. امروز افتخار می‌کنیم به اقدام ملی ملت ایران و رهنمودهای رهبر انقلاب و به دستبابی ملت ایران به حقوق حقه خود در برابر قدرت‌های مستکبر جهانی که بالاترین دستاورد آن گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.

آزادیم نفتمان را به هر که می‌خواهیم بفروشیم

روحانی خاطرنشان کرد: ما در اینکه چقدر نفت بفروشیم امروز انتخاب آزاد داریم و می‌توانیم ۱ یا ۲ میلیون یا بیشتر نفت بفروشیم. ضمن اینکه صادرات نفت ما از ۲ میلیون بشکه هم بیشتر شده است. اینکه ملت ایران به چه کسی و چه کشوری نفت بفروشد -آسیا یا آمریکا یا آفریقا- در اختیار ملت ایران است و نمی‌توانند به ما بگویند فقط به این چند کشور بفروشید. اینکه نفتمان را با چه ارزی بفروشیم، انتخاب آزاد ملت ایران است. نمی‌گویند با پول ملی فلان کشور باشد یا در فلان حساب محصور بماند. مردم ایران نسبت به پول خود حق انتخاب نداشتند اما آنها امروز انتخاب آزاد دارند.

برجام باعث شده هزینه اضافی به دوش ملت ایران تحمیل نشود

رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد: آنها که می‌گویند برجام چه کرده؛ باید گفت برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل و صادرات و وادارت و نوع کالا مشخص کرده است. ما دارای انتخاب آزاد شده‌ایم و با استقلال کالا را از هر کشوری انتخاب می‌کنیم. این در حالی بود که ما در خرید دارو هم آزاد نبودیم، ضمن اینکه هر کیفیتی هم در اختیار ما نبود. امروز رقابت در جهان برای تحریم ملت ایران وجود ندارد و جهان به این نکته واقف شده که باید به زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید و دیگر مجبور نیستیم کشتی‌هایی که کالاها و کانتینرهای ما را حمل می‌کنند، در بنادر دیگر پهلو بگیرند و با لنج آن را وارد کنیم و مانند گذشته هزینه اضافی به دوش ملت ایران تحمیل کنیم.

آنها که تا دیروز از اسلام‌هراسی می‌گفتند، امروز به لکنت افتاده‌اند

او خاطرنشان کرد:‌ ما امروز در شرایطی هستیم که آنها که از ایران‌هراسی سخن می‌گفتند، زبانشان به لکنت افتاده و شنونده‌های آنها هر رزو کمتر می‌شود. به جای اینکه افکار عمومی برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود آورد، برابر آنها لبخند تمسخر می‌زند.

قدم به قدم طرف مقابل را مجبور به عمل به تعهداتشان می‌کنیم
روحانی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است و به عنوان بار ملت بر دوش دولت گذاشته شده است، عبور از بحران‌ها و شبه بحران‌ها بوده است. شرایط برای روابط خارجی با دنیا و مسیر درست اقتصادی در داخل آرامش در اقتصاد و گشایش در روابط خارجی بود. هر روز گشایش نویی را در این روابط خارجی می‌بینیم. حتی با وجود بدعهدی برخی کشورها، آنها را هم قدم به قدم مجبور به عمل به تعهداتشان می‌کنیم.

 او افزود: حتی در مسائلی که همه مشکلات کامل حل نشده؛ مثل بانکها، هر روز روابط نویی با بانک‌های جدید داریم. اگر دیروز نمی‌توانستیم یک گرم کیک زرد وارد کنیم  و باید پیچ و مهره آن را باز کرد، امروز ۱۰۰ تن ۱۰۰ تن وارد می‌کنیم، اگر روزی می‌گفتند محصول نطنز غیر‌قانونی است و باید منهدم شود امروز محصول آن را آزادانه و با افتخار به دنیا صادر می‌کنیم. اگر می‌گفتند آب سنگین خلاف مقررات است و باید تعطیل کنید، امروز با پول نقد  آن را به آمریکا و روسیه می‌فروشیم. آیا این همه کار ملت ایران  و رهنمودهای رهبری و تلاش دیپلمات ها و حمایت مجلس برای باز کردن تصورات غلط علیه ملت ایران افتخار ملی نیست.؟

امروز بار بودجه به جای نفت، بر دوش درآمدهای غیر نفتی است

روحانی یادآور شد: دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اصلی اقتصاد را باز کند، امروز تسهیلاتی که سیستم بانکی ما به بنگاه‌های اقتصادی داده با شش ماهه پارسال مقایسه کنید. ۴۵ درصد ارقام تسهیلات افزایش یافته این به معنای رونق اقتصادی است. اگر سال قبل صادرات غیرنفتی بر واردات پیش گرفت، به معنی رونق اقتصادی است. امسال هم صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته است.

او با بیان اینکه بار بودجه به جای نفت بر دوش درآمدهای غیر نفتی است، گفت: این نشان می‌دهد مسیر درستی را برگزیدیم. امروز در روابط خارجی با جهان در شرایط مناسب‌تر با سال‌های قبل هستیم. امروز می‌بینیم از تحرکات سیاست خارجی ما اسراییل ناراضی است و در منطقه ما بر عصبانیت برخی کشورهای کم‌هوش از جمله عربستان افزوده می‌شود و این یعنی راه درست طی شده است.

از فشار و نقد غیرمنصفانه و تخریب، هراسی نداریم

روحانی خطاب به نمایندگان و ملت ایران یادآور شد: اساس کار دولت بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است. ما دولتی نبودیم که هر از چند گاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم و استعفای مداوم بپذیریم. دورانی تثبیت کابینه استثنا شده بود و تغییر مداوم کابینه قاعده شده بود اما امروز تثبیت کابینه قاعده ماست. در عین حال اگر لازم باشد که ترمیم سرعت کابینه را بیشتر کند، آن را انجام می‌دهیم اما جهت دولت را عوض نمی‌کنیم. دولت پای پیمانی که با مردم بسته، تا روز آخر خواهد ایستاد. از فشار و از نقد غیرمنصفانه و از تخریب هراسی نداریم. آنچه برای دولت مهم است، رضای خدا و خشنودی مردم است. عزت ملی، اقتدار ملی و پیشرفت است. اینکه برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند، باید در ذهن و گذشته خودشان فکر کنند و علت آن را دریابند. ایرانی، اقتدار ایران را می‌خواهد.

رهبری گفتند آنها که به دین اعتقاد ندارند، اگر ایران را قبول دارند، با همه توان وارد میدان شوند

رییس جمهور به جلسه شب گذشته با مقام معظم رهبری در موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این جلسه فرمودند حتی آنهایی که به دین اعتقاد ندارند، اگر ایران را قبول دارند، باید با همه توان وارد میدان شوند. حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالمش تردیدی نباشد، باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تحرک داشته باشد. مگر می‌شود در جامعه‌ای باشیم که اعتیاد آن رو به افزایش باشد و راحت بخوایم؟

او تصریح کرد: البته این باعث امیدواری است چراکه این آمار کاهش پیدا کرده است. همین کاهش چند در صدی هم امیدوار کننده است. این یعنی راه شورای اجتماعی و سازمان جدید امور اجتماعی درست است و می‌تواند گام بلندتری بردارد.

رییس جمهور برای خدمت به مردم تردیدی ندارد

رییس شورای عالی امنیت ملی متذکر شد: امرز اگر احساس کنیم در مسیر و راه درستی که انتخاب کرده‌ایم؛ نیاز به شیوه نو داریم و در تحرکمان نیاز به شیوه نو داریم؛ تردیدی نمی‌کنیم. ولو که یکماه از دولت یاقی مانده باشد. برخی می‌گویند ۱۰ ماه مانده به پایان دولت، چرا ترمیم کابینه؟ اگر ضرورتی نیاز باشد، اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد، رییس جمهور برای خدمت به مردم تردیدی ندارد.

اصل ما ادامه خدمت بانشاط به مردم است نه تثبیت و تغییر و ترمیم

او ادامه داد: اصل ما، تثبیت یا تغییر یا ترمیم نیست، اصل ما ادامه خدمت بانشاط نسبت به مردم است. یک روز نمی‌توانیم خدماتمان را تعطیل کنیم. یکساعت نمی‌توانیم خدمات آب و برق و بهداشت و انرژی و سوخت را تعطیل کنیم. دولت در مسیر خدات فعالیتش تعطیل‌بردار نیست.

 رهبری بر سه وزارتخانه فرهنگی تاکید داشتند

رییس جمهور کشورمان ابراز داشت: امروز سه وزیری که معرفی شده‌اند و نمایندگان محترم رای اعتماد ان‌شاءالله خواهند داد، وزیر امور اجتماعی و فرهنگی جامعه هستند. برخی از آنها نقششان بسیار بنیادین است. اتفاقا در جلسه دیشب مقام معظم رهبری، در مورد راه حل اجتماعی بحث می‌شد که معظم‌له از دستگاه‌هایی نام می‌بردند که همین سه دستگاه بودند. آموزش پرورش، ورزش و ارشاد. اینها وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ایجاد عدالت در جامعه را به دوش بکشند. آموزش و پرورش بزرگترین دستگاهی است که در سراسر کشور همه نوجوان‌ها را در سراسر کشور، پای یک کلاس می‌نشاند و معلمان عزیر با دلسوزی واحد در برابر دانش‌آموزان به تعلیم و تربیت مشغول می‌شوند.

برخی نهادها غیرمسئولانه ناامیدی را در نسل جوان پمپاژ می‌کنند

او گفت: این آموزش و پرورش است که اولین قدم در عدالت آموزشی، اجتماعی و فرهنگی را بر می‌دارد. اینکه می‌بینید بسیاری مسئولان کشور از روستاها به پا خاسته‌اند اولین نهادی که به آنها کمک کرده آموزش و پرورش بوده است. دستگاهی که امروز می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان را از لحاظ جسمی و روحی سالم کند و افسرگی آنها را نجات دهد، وزارت ورزش و جوانان است.

 رییس جمهور با بیان اینکه  آمار افسردگی جوانان ما نگران‌کننده است، یادآور شد:  نسل جوان باید امیدوار شود؛ چرا این همه معتاد داریم؟ برخی نهادها غیرمسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند ما را چه شده که وقتی همه دچار بحران نفتی شدند. حتی عربستان و تنها ایران است که در شرایط سخت کاهش قیمت نفت هم تورمش کاهش داشته هم رشد اقتصادی و اشتغال داشته و نه تنها از ذخیره استفاده نکرده و بلکه ۳۰میلیلارد دلار ریخته است.

یه عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند

 او خاطرنشان کرد: یه عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند در حالیکه همه دنیا به این اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند در گوشه و کنار زده می‌شود. اگر زبان خود را واحد کنیم، ببینید جاذبه بیشتر می‌شود، یا خیر؛ اگر طوری حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش دهیم به سمت مواد مخدر و الکل و فساد میرود؟ باید امید و نشاط بدهیم. ورزش و جوانان می‌تواند به جامعه نشاط و امید بدهد برای همین هم به سلطانی‌فر گفتم ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است، از این دو مهم تر مساله جوانان است.

فضای مجازی واقعیت جهان و کشور است

 روحانی افزود: متاسفانه این دو را مخلوط کرده‌ایم، در حالی که همه آنها مهم است. بعدا هم باید با شما مشورت کنیم. شاید راه حل بهتری بیابیم که جوانان ما به آینده امیدوار و برای پیشرفت کشور مصصم باشند و با نشاط در صحنه سیاسی و اجتماعی شرکت کنند. جوانان باید در سایه ورزش، نشاط روحی پیدا کنند در زمینه فرهنگی هم نشاط اجتماعی پیدا کنند و در اجتماعات مختلف و احزاب نشاط سیاسی داشته باشند نباید وقت خالی برای جوانانمان بگذاریم.  اگر هم جوانی به فضای اجتماعی می‌رود تقصیر ماست که محتوا را قوی نمی‌کنیم.

ابزار و پیچ و مهره تقصیر ندارد، باید محتوا را طوری غنی کنیم

او گفت: فضای مجازی، واقعیت جهان و کشور است این فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد. این فضا ابزار است، محتوا مهم استو همه باید این محتوا را قوی کرده و جاذبه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم، چرا جاذبه ایجاد نمی‌کنیم و وقتی یک نفر علیه ما جاذبه ایجاد می‌کند، با ابزار مخالفت می‌کنیم. این پیچ و مهره که تقصیر ندارد. مقصر ما هستیم باید محتوا را طوری غنی کنیم که کاربران به آن سمت بروند و مراجعه کنند باید برای نسل جوان برنامه‌ریزی کنیم. این بار بر دوش وزارت ورزش و جوانان است. ارشاد اسلامی، سینما، کتاب، تئاتر، شعر، رسانه‌ها و روزنامه را مدیریت می‌کند باید از این ابزار بزرگ برای هدایت نسل خود استفاده کنیم.

دادگاه‌ها و پلیس و نیروی امنیتی و دولت به تنهایی نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند

رییس دولت تدبیر و امید متذکر شد: اگر می‌خواهیم اقتصاد پیشرفت کند، ریشه آنها به فرهنگ باز می‌گردد. باید در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم. فرهنگ با فساد مبارزه می‌کند. دادگاه‌ها و پلیس و نیروی امنیتی و دولت به تنهایی نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند.

بالا پایین کردن فساد برای برخی لذت‌بخش است

او اضافه کرد: مبارزه با فساد از فرهنگ آغاز می‌شود. ایمان از سنین نوجوانی باید در دل جوانان ما مستقر شود. ما با علم و دانش و با هویت ایرانی و اسلامی می‌توانیم جامعه سالم داشته باشم. کاری ندارم اگر فسادی گوشه‌ای هم هست. البته برخی بالا پایین کردن فساد برای آنها لذت‌بخش است.

برخی فساد را عادی‌سازی می‌کنند؛ حواسمان جمع باشد

روحانی افزود: برخی به بدهی معوق اختلاس می‌گویند و دقتی به لغات نمی‌کنند. آنها فساد را بزرگ می‌کنند نه آنکه با آن مبارزه می‌کنند. برخی فساد را عادی‌سازی می‌کنند. باید حواسمان جمع باشد. کار بد را نباید شیوع داد. چرا قران می‌گوید اگر کسی گناه کرده، آن را نگوید؟ نباید به دوستش بگوید گناه کرده چرا که دو گناه می‌شود. اگر پخش بشود، می‌شود میلیون گناه.

دروغ در خیابان‌ها جار نکشیم؛ نگذاریم نظام را هو کنند

روحانی تاکید کرد: نباید دروغ در خیابان‌ها جار بکشیم. فساد را عادی نکنیم و نگذاریم دیگران که به کشور خیانت کرده‌اند، به استناد حرف برخی افراد، هو کنند کشور و نظام را. برای نظام خون و شهید داده شده و آنهمه زندان و جبهه بوده است.

از جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم

رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه امروز در خدمت نمایندگان هستیم و در خواست داریم به حول قوه الهی در این سه وزارتخانه بسیار مهم وزرا و مدیران شایسته‌ای با روحیه نو و نشاط کار خود را آغاز کنند، گفت: از آقای جنتی به دلیل تلاش و کوشش در وزارت ارشاد تشکر می‌کنم اما هم خود ایشان استعفا کردند و هم نیاز بود به مدیری با روحیه جدید که بتواند بار مسئولیت را با سرعت بیشتر با اهداف نظام پیش ببرد.

صالحی امیری، جامعه‌شناس فرهنگی است

آقای دکتر صالحی امیری یک جامعه‌شناس فرهنگی است و حداقل ۱۳ یا ۱۴ سال در شورای عالی امنیت ملی، مرکز تحقیقات و در دولت همکار بودیم. ایشان در کتابخانه همکار دولت بودند. در مرکز تحقیقات و کتابخانه کارشان مورد رضایت بود و پرتلاش با روحیه بودند. صاحب‌نظر و برنامه‌ریز هستنتد و با توجه به سوابق ایشان، مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده و دغدغه‌های نظام را به خوبی می‌شناسد به تنوع فرهنگی تسلط دارد و می‌داند که دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و انجمن‌های علمی و هنرمندان و نویسندگان کار کند. وزیر ارشاد باید جاذبه‌ای برای فرهیختگان داشته باشد. ایشان در کتابخانه ملی امتحان پس داده و آن مرکز را از حالت غیرپویا به مرکزی پویا تبدیل کرد. وزارت ارشاد باید مرکزی باشد که همه فرهیختگان را جذب و کرده از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید هدایت و پشتیبانی کند.

رییس جمهور تصریح کرد: اساس فرهنگ در اختیار صاحبان فرهنگ و دانشجویان و هنرمندان هستند و دکتر صالحی امیری از این مسئولیت بر می‌آید و شاهد شکوفایی و رضایت هنرمندان باشیم و کاهش فاصله و شکاف در امور فرهنگی و اجتماعی را ببینیم. یکی به چپ چپ نرود یکی به راست راست برود؛ باید به هم نزدیک شوریم چون اسلام دین فطر است، اسلام دین سختی نیست.

به نکات مورد نظر رهبری در حوزه فرهنگ دقت کنیم

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید آن اسلام پرجاذبه را به خوبی در این وزارتخانه معرفی کنیم و نسبت به هویت ایرانی کوتاه نیاییم. رهبر انقلاب در فرهنگ حساس و صاحب‌نظر هستند و به نکاتی که مورد نظر ایشان دقت شود. به مواردی که حساسیت دارند، دقت شود و ارشادی داشته باشم که هویت دینی و ایرانی داشته باشیم.

سلطانی فر امور ورزشی را دنبال می‌کند

رییس جمهور افزود: در حوزه ورزش با آقای سلطانی‌فر هم آشنا هستیم. ایشان هم فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته هم فعالیت ورزش داشته و امور ورزشی را دنبال می‌‌کنند. خود علاقه کار را سهل می‌کند. شاهد پیشرفت خوبی در جذب گردشگران بودیم و در اعتلای رونق صنایع دستی فعالیت خوبی داشتند و در مسئله ورزش مطمئنم بار مسئولیت را به مقصد می‌رساند، ضمن اینکه از دکتر گودرزی تشکر می‌کنم و سپاسگزارم اما در عین حال آقای سلطانی‌فر با روحیه جدید و همفکری شما و حمایت شما شاهد پیشرفت در ورزش باشم که بسیار حائز اهمت است.

ملت ایران مسیر اعتدال را بار دیگر در اسفند ۹۴ تکرار کرد

روحانی در ادامه متذکر شد: ملت ایران با حضورش در انتخابات سال ۹۲ که با صدای بلند مسیر اعتدال را برگزید و این فریاد را یک بار دیگر در اسفند ۹۴ تکرار کرد، مسیر و راه را به همه ما نشان داد که چگونه باشد. ضمن اینکه گفتند معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است را با چه شیوه‌ای حل‌وفصل کنیم. دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است. آمار و شاخص‌ها هم گواه است. از تورم بالای ۴۰ درصد به تورم یک رقمی زیر ۸ درصد رسیدیم. از رشد منفی منهای ۶.۸ به رشد ۴.۴ رسیدیم و تا پایان سال هدف‌گذاری دولت رشد ۵ درصد در است. در مساله اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم و ورود نسل جوان ما به بازار کار در بهار امسال کم‌سابقه بوده و بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند.

در شش ماه دوم سال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود

او گفت: دولت در شرایط فعلی توان ایجاد بالای ۱ میلیون شغل خالص را ندارد اما طبق آمار مرکزی آمار اشتغال خالص امسال بیش از ۷۰۰ هزار نفر بوده اگرچه بیش از سال های قبل است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و این به معنای آن است که در زمینه اشتغال باید اهتمام بیشتری خرج کنیم. در شش ماه دوم سال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که آنها که از ایران‌هراسی سخن می‌گفتند زبانشان به لکنت افتاده و شنونده‌های آنها هر رزو کمتر می‌شود. به جای اینکه افکار عمومی برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود آورد، لبخند تمسخر می‌زنند. آنچه برای ما مهم است، این است که بار ملت بر دوشمان است بتوانیم آن را از از بحران‌ها و شبه‌بحران‌ها عبور دهیم. در مسائلی که همه مشکلات کامل حل نشده، مثل بانک‌ها هر روز روابط نویی با بانک‌های جدید داریم.  اگر دیروز نمی‌توانستیم یک گرم کیک زرد وارد کنیم امروز ۱۰۰ تن ۱۰۰ تن وارد می‌کنیم. اگر روزی می‌گفتند محصول نطنز غیر قانونی است و باید منهدم شود، امروز محصول آن را آزادانه و با افتخار به دنیا صادر می‌کنیم. اگر می‌گفتند آب سنگین خلاف مقررات است و باید تعطیل شود، امروز آب سنگین با پول نقد به آمریکا و روسیه می‌فروشیم آیا این همه کار ملت ایران  و رهنمودهای رهبری و تلاش دیپلمات ها و حمایت مجلس برای باز کردن تصورات غلط علیه ملت ایران افتخار ملی نیست؟

بار بودجه به جای نفت بر دوش درآمد‌های غیر نفتی است

روحانی اضافه کرد: دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اصلی اقتصاد را باز کند. امروز تسهیلاتی که سیستم بانگی ما به بنگاه‌های اقتصادی داده با شش ماهه پارسال مقایسه کنید. ۴۵ درصد ارقام تسهیلات افزایش یافته این به معنای رونق اقتصادی است اگر سال قبل صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت به معنی رونق اقتصادی است. امسال هم صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته و بار بودجه به جای نفت بر دوش درآمد‌های غیر نفتی است و نشان می دهد مسیر درستی را برگزیدیم امروز در روابط خارجی با جهان در شرایط مناستر با سال های قبل هستیم امروز می بینیم از تحرکات سیاست خارجی ما اسراییل ناراضی است و در منطقه ما بر عصبانیت عربستان افزوده می شود یعنی راه درست طی شده است.

انقلابی‌نماها مسائل کشور را نمی‌فهمند

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: این آموزش و پرورش است که اولین قدم در عدالت آموزشی اجتماعی و فرهنگی را بر می‌دارد اینکه می بینید بسیاری مسئولان کشور از روستاها به پا خاسته‌اند اولین نهادی که به آنها کمک کرده آموزش و پرورش بوده دستگاهی که امروز می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان را از لحاظ جسمی و روحی سالم کند و افسرگی نجات دهد، وزارت ورزش و جوانان است آمار افسردگی جوانان ما نگران‌کننده است. نسل جوان باید امیدوار شود، چرا این همه معتاد داریم؟ برخی نهادها غیر مسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند؟ ما را چه شده که وقتی همه دچار بحران نفتی شدند. حتی عربستان و تنها ایران است که در شرایط سخت کاهش قیمت نفت هم تورمش کاهش داشته، هم رشد اقتصادی و اشتغال داشته و از ذخیره استفاده نکرده است.

او اضافه کرد: یک عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند. همه دنیا به این اعتراف دارد که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورهای برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند در گوشه و کنار زده می‌شود. اگر زبان خود را واحد کنیم، ببینید جاذبه بیشتر می‌شود، اگر طوری حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش دهیم، به سمت مواد مخدر و الکل و فساد میروند.

باید به مردم امید و نشاط داد

روحانی با بیان اینکه باید امید و نشاط بدهیم، یادآور شد: ورش و جوانان می‌تواند به جامعه نشاط و امید بدهد خواستم از سلطانی‌فر برای دعوتش به وزارت این بود که ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است. از این دو مهمتر مساله جوانان است متاسفانه این دو را مخلوط کرده‌ایم، در حالی که همه آنها مهم است. نباید وقت خالی برای جوانانمان بگذاریم  اگر هم جوانی به فضای اجتماعی می‌رود تقصیر ماست که محتوا را قوی نمی‌کنیم. باید جاذبه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم.

آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی است

او با بیان اینکه آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد فرهنگی ماست، اظهار داشت: هیچ نهاد فرهنگی ما مهتر از این نهاد، سراغ ندارم. بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و معلم داریم. کار بزرگ و سختی است. در سه ساله گذشته، آقای فانی تلاش کرد. از زحمات ایشان تقدیر می‌کنیم. خیلی از مسائل را ایشان حل کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که باید از نیروی جدید با توانمندی خوب استفاده کنیم. در آموزش و پرورش کار بزرگی کردیم. علیرغم اینکه وضعیت مالی هزینه جاری آموزش و پرورش در سال ۹۲، ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود، امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر شده است. علاوه بر این، یکشنبه در دولت تصمیم گرفتیم با اوراق چهار هزار میلیارد در اختیار این وزارتخانه بگذاریم.

کار فرهنگی را نمی‌توان با پول ارزش‌گذاری کرد

روحانی با بیان اینکه کار فرهنگی را نمی‌توان با پول ارزش‌گذاری کرد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در کشور است فاصله آموزش عالی با آموش و پرورش است. همه جا این دو وزارتخانه، یک وزارتخانه هستند، الان باید این دو به هم نزدیک شوند. وزارتخانه دوم پذیرای فارغ‌التحصیلان وزارتخانه‌های اول است.

او در رابطه با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: فردی را برای این وزارتخانه معرفی شده است که با او آشنا هستیم. در مجلس شورای اسلامی خانواده آقای دانش آشتیانی حضور داشته است. او دارای مراتب علمی از بهترین دانشگاه‌های دنیا است.

نیرویی می‌خواهیم که از همه جناح‌ها استفاده کند

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آشنایی‌اش با دانش آشتیانی ابراز داشت: ایشان تلاش‌هایی در دفاع مقدس داشته‌اند. اولین آشنایی من با او در ستاد پشتیبانی جنگ بود که در سال ۶۵ رئیس این پشتیابی رهبری بودند. من هم رئیس ستاد آن بودم و به طور منظم با دستگاه‌ها جلسه داشتم. آقای دانش آشتیانی رابط دانشگاه و جنگ و قبلا هم در سپاه فعال بود.

روحنی اضافه کرد: تجربه او در آموزش عالی و آموزش و پرورش بوده است. سال‌ها در این وزارتخانه‌ها مشاور و معاون و مسئول بوده و به زوایای آن آشناست. ایشان به بنده گفتند در احزاب و جریان‌های سیاسی نیستم. سال‌ها است که در این کار ترک کردم و در کار تخصصی خودم متمرکز هستم. ما نیز همین نیرو را می‌خواهیم که از همه جناح‌ها استفاده کند. تلاش او برای ارتقای نسل جوان باشد به شیوه‌های آموزشی بسیاری کشورها آشناست و تخصص دارد. تردیدی ندارم آموزش و پرورش با مدیریت دانش آشتیانی شاهد تحول مثبت برای معلمان و بخش آموزش و نسل جوان خواهد بود.

کد خبر : ۴۲۴۵۲۹