خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌فر در صحن علنی مجلس:

برای حضور در وزارت ورزش آمادگی کامل دارم

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی گفت: برای حضور در وزارت ورزش آمادگی کامل دارم.

مسعود سلطانی‌فر در جلسه رای‌اعتماد امروز مجلس و با تشکر از نمایندگان در تشریح برنامه‌های خود اظهار داشت: پرداختن به رشد اخلاقی جوانان از یک سو غفلت از گنجینه فکری آنها و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های وجودی نسل جوان آینده غیرقابل پیش بینی را رقم می زند.

او ادامه داد: با همه آگاهی از حوزه جوانان و به لطف برنامه راهبردی و با تجربه بیش از ۳ دهه مدیریت در استان‌های مختلف کشور، آمادگی حضور در این مسئولیت دارم.

سلطانی فراضافه کرد: آماده‌ام با اعتدال و انصاف و جلب همراهی قوای مختلف و سازمان‌های مردم‌نهاد و علمای حوزه علمیه و با عقلانیت و با استفاده از تجربه درست بشری، سیاست‌های معطوف به انعطاف حداکثری در عین پافشاری به اصول، به مدد پیشکسوتان، در این حوزه فعالیت کنم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه ۱۲سال استاندار، ۸ سال معاون استاندار، قائم مقامی سازمان تربیت بدنی و ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشته است، عنوان کرد: در کنار کمک همکاران، سازمان بی سر و سامانی را به وضعیت کنونی رسانده‌ام که در حال حاضر به عنوان سازمان نمونه کشور انتخاب شد بنابراین آمادگی خود را در صورت تأیید نمایندگان برای تصدی در وزارت ورزش و جوانان اعلام می‌کنم.

او یادآور شد: براساس عهدی که با نمایندگان دارم و اتکایی که به کمک شما می‌کنم آماده‌ام با درایت و متانت، صلابت، اعتدال و انصاف نسبت به جلب همکاری قوای کشور، مدیران گوناگون، سازمان‌های مردم نهاد، علمای حوزه علمیه، اساتید دانشگاهی و کارشناسان مدیریت راهبردی در 3 سطح به کار بگیرم.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: تلاش دارم با استفاده بهینه از تجربه بشری و فهم درست از واقعیت اجتماعی و در عین پافشاری بر اصول با نهایت ظرافت، جوانان را که فرصت طلایی و ذخیره تمام نشده از شعور و عشق هستند را به رسمیت بشناسم.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان همچنین با بیان اینکه با اعتماد به نسل جوان تلاش دارد این کنشگران را در مسیر روحی، اجتماعی و علمی جلب کند، اظهار داشت: تلاش دارم با جلب همراهی جوانان آنها را از وضعیت فعلی به سمت وضعیت مطلوب حرکت دهم؛ این در صورتی محقق می‌شود که مسئله جوانان به مسئله اصلی کشور و همه دستگاه‌ها تبدیل شود.

او اعلام کرد: مشارکت جدی تمام دستگاه‌ها و به کار گرفتن همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان برای ارتقاء اعتماد به نفس جوان ایرانی و مسئولیت‌پذیری او به کار بسته خواهد شد.

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت عملکرد مرتبط به امور جوانان از طریق شورای عالی جوانان تلاش داریم ناهماهنگی‌ها برطرف شود و با بهبود شرایط فرآیند جلب مشارکت جوانان در مقاطع تصمیم‌گیری کشور برطرف شود. رفع این ناهماهنگی به درک مشترک ملی نیازمند است.

سلطانی‌فر اظهار داشت: راه مقابله با آسیب اجتماعی، رواج ازدواج آسان، ترویج سبک زندگی ایرانی در جوانان در شرایطی تضمین می‌شود که وضعیت جوانان در کشور ساماندهی شود و تقویت نهادهای ذیربط در دستور کار قرار گیرد.

او گفت: معتقد هستم استفاده از تجربیات جهانی راهگشا خواهد بود، در عصر تکنولوژی جوانان در مرکز تحول قرار گرفته‌اند، بسیاری از ابداعات و اختراعات از اندیشه چالاک جوانان سرچشمه می‌گیرد؛ در کشورهای پیشرفته در حوزه تکنولوژی، بیکاری جوانان برطرف شده است، آنها ادعا می کنند تا سال 2030 بیکاری در این کشورها خاتمه می‌یابد چرا که در دنیای فناوری جذابیت و درآمدزایی برای جوانان فراهم شده است.

سلطانی‌فر تأکید کرد: در دنیای تکنولوژی دیگر بحث کشور ضعیف و قوی بر اساس منابع مالی وجود ندارد بلکه بحث بر سر مدیریت قوی و ضعیف، اشتغال و بیکاری، رونق و رکود کشورها مطرح است که این نکته یکی از فرمایشات معصومان است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: با تاکید بر این مبانی و با استفاده از حداکثر فرصت خدمت به جوانان بنیادی ترین اقدامات اینجانب در حوزه جوانان خلاصه و فهرست وار به شرح ذیل است.

او ادامه داد: نکته اول این‌که تبدیل مسئله جوانان به مسئله اصلی کشور و ایجاد حساسیت و توجه لازم همه مسئولین نظام و مدیران دولتی، شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی، نهادهای مدنی و تشکل‌های مردمی برای همراهی در رفع موانع پیش روی جوانان. دومین مسئله این است که فعال کردن شورای عالی جوانان و ایجاد هماهنگی میان سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در ارائه خدمات به نسل جوان و پاسخگو کردن دستگاه‌ها در قبال ماموریت و مسئولیتشان در حوزه جوانان از جمله اشتغال، تامین مسکن، ازدواج، تحصیلات و مشکلات معنوی، فکری و اعتقادی آن‌ها. سوم این‌که ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی فعال در حوزه جوانان به منظور توسعه ارتباط با آنان و بهبود و ارتقاء مهارت‌های زندگی ایرانی اسلامی و آمادگی سازی جوانان برای زندگی اجتماعی.

سلطانی‌فر ادامه داد:نکته چهارمی که باید به آن اشاره کنم نیز این است که پایش دائمی وضعیت شاخص‌های مختلف امور جوانان و ارزیابی ارتقاء این شاخص‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی جوانان به منظور ثبت این شاخص‌ها. پنجم این‌که شناسایی خلاهای نظری، فکری، قانونی و اجرایی درحوزه جوانان و تعیین لوایح قانونی از سوی دولت محترم برای رفع خلاءهای موجود و رفع مشکلات آنان با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی. ششم این‌که حمایت از تاسیس تشکل‌های غیردولتی در حوزه جوانان و توانمندسازی تشکل‌های موجود و نظارت بر عملکرد آن‌ها

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان افزود: هفتمین مسئله این است که ظرفیت سازی و مدیریت اوقات فراغت جوانان و توانمندسازی تشکل‌های موجود و نظارت بر عملکرد آن‌ها. هشتم این‌که ظرفیت سازی و مدیریت اوقات فراغت جوانان با ارتقاء هماهنگی فرابخشی دستگاه‌های مختلف با استفاده از امکانات وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، نیروهای مسلح، ادارات و کارخانجات و شهرداری‌های مختلف.

سلطانی‌فر با اشاره به برنامه های خود در حوزه ورزش گفت: ورزش امروز پدیده چند وجهی است و شامل دانش، تکنیک، اقتصاد، منابع انسانی، شان و جایگاه بین‌المللی می‌شود. دوستان عزیز، نمایندگان محترم ورزش نقش ممتازی در معرفی توانمندی‌های درونی ملت‌ها و پژواک بی‌بدیل هویت ملت‌ها است. ورزش صدای روح فراخ ملت‌ها در حنجره جهان و هیبت اسطوره‌ای مردمانی است که شادی و غم خود را ترجمان پیروزی و شکست در آوردگاه‌های جهانی ورزش می‌دانند.

او افزود: شاخص شادی و نشاط از جمله شاخص‌های مهم توسعه پایدار و نشانگر کارآمدی نظام‌های سیاسی است. نقش و سهم اقتصاد ورزش در اقتصاد کلان کشور نیز یکی از ویژگی‌های ممتاز کشورهای توسعه یافته است. حضور شخصیت‌های طراز اول کشورهای جهان برای تماشای رویدادهای ورزشی نقش بی‌بدیل ورزش را در همراهی ملت‌ها و دولت‌ها و کم کردن فاصله میان ساخت سیاسی و اجتماعی به اثبات می‌رساند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: در کشورهای توسعه یافته سران کشورها هرگز از فرصت همراهی با ملت خود در شادترین لحظات آن‌ها در میادین ورزشی دریغ نمی‌کنند. بهترین صحنه‌ها برای تجلی هویت ملی در غریو شادی ملت‌ها در به اهتزاز در آمدن پرچم ملی آن‌ها در میادین ورزشی ثبت می‌شود.

او اضافه کرد: دیپلماسی ورزشی بخش مهمی از دیپلماسی کشورها برای پیشبرد مقاصد سیاست خارجی آن‌ها در عرصه بین‌المللی است. جایگاه رفیع ورزش در نهادینه کردن نشاط و شور ملی و تقویت بنیادهای هویتی موضوع مهم رشته های مختلف دانشگاهی از جمله ورزش است. پس باید برای نشاندن نام بلند ایران اسلامی بر ورزش جهان مجهز به عزم و اراده و دانش بود و عاقلانه قدم عبرت و قلم بصیرت زد.

سلطانی‌فر افزود: در این حوزه برنامه‌های خود که برگرفته از اسناد بالادستی شامل فرامین مقام معظم رهبری، قانون اساسی، سند چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه پنج ساله توسعه و سیاست‌های دولت تدبیر می‌باشد با دو راهبرد اول چابک سازی و منطقی کردن و اصلاح ساختار ستاد وزارتخانه و بهبود سیستم و روش‌های انجام کار و پرداختن صرف به امور حاکمیتی و کاهش تصدی‌‌گری و راهبرد دوم برجسته کردن نقش حقوقی و اجرایی فدراسیون‌ها و واگذاری تصدی‌گری امور به آن ها اجرایی خواهم نمود.

سلطانی‌فر گفت: در این راستا مهم‌ترین سیاست‌های وزارتخانه که در دستورکار قرار خواهد گرفت بدین شرح است. اول این‌که تهیه و تصویب سند ملی توسعه ورزش کشور و تهیه طرح جامع ورزش کشور به عنوان دو سند بالادستی که مبنای برنامه‌ریزی میان مدت و کوتاه‌مدت قرار خواهد گرفت. دوم، افزایش سهم اقتصاد ورزش در اقتصاد کلان کشور از طریق جذب سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد انگیزه در میان فعالان اقتصادی برای تامین منابع پروژه‌های ورزشی کشور که تعداد آن‌ها به حدود ۴ هزار پروژه و نیاز اعتباری آن‌ها به بیش از 8 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

او ادامه داد: جلب همکاری سازمان های مردم نهاد و استفاده حداکثری از منابع دولتی و خصوصی و به رسمیت شناختن بخش غیردولتی و خصوصی و شهرداری ها به عنوان قلب تپنده کشور از طریق جلب سرمایه ها برای ایجاد زیرساخت ها و اماکن ورزشی از دیگر برنامه های من محسوب می شود.

سلطانی‌فر همکاری با وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم را از دیگر اهداف خود برشمرد و افزود: این همکاری به منظور تقویت ورزش تربیتی و پرورشی در مدارس و دانشگاه ها و تلاش برای کشف استعدادهای برتر، تقویت ورزش همگانی و عمومی و ورزش مادام العمر که ربط عمیقی با سلامت شهروندان دارد، و در بحث نشاط اجتماعی نقش آفرین است، به همراه حضور و مشارکت نهادهای مدنی و مردم نهاد در مدیریت به منظور استفاده مفید و مناسب از اوقات فراغت آحاد مردم در همه سنین از اولویت های برنامه ریزی وزارتخانه است.

رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: ما بر این باوریم که در راستای تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی تدوین شده توسط مقام معظم رهبری، تمرکز بر گسترش ورزش همگانی، نقش بسزایی در کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی خواهد داشت، ضمن آنکه تقویت و ارتقای ورزش همگانی از طریق تدوین نظام استعدادیابی، نخبه گزینی  و قهرمان پروری و حضور قدرتمندانه در میادین ملی و بین المللی در رشته های مختلف مخصوصاً رشته های پایه و پرمدال و نیز برنامه ریزی برای حضور قدرتمندانه در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و المپیک ۲۰۲۰ توکیوی ژاپن سبب می شود جهان در برابر شکوه ورزش این سرزمین سر تعظیم فرود آورند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه با اجرای این برنامه ها نه تنها پروژه ایران هراسی دشمنان قسم خورده ایران نقش بر آب خواهد شد، بلکه بر اعتبار و شأن جمهوری اسلامی ایران در جوامع بین المللی اضافه خواهد شد، ادامه داد: توسعه و کارآمدسازی ورزش بانوان و زمینه سازی فرهنگی برای مشارکت زنان در ورزش با تاکید بر رعایت مسائل اخلاقی و تاکید بر رعایت عفاف و حجاب، توسعه رشته ها و مواد مسابقاتی ویژه بانوان و رفع فقر حرکتی آنان، تعمیم و گسترش ورزش بانوان، نقش موثری در نشاط خانواده ها و سلامتی روحی جامعه خواهد داشت.

او مشارکت بانوان ورزشکار و مدیران زن در مدیریت‌های بخش های مختلف وزارتخانه از دیگر سیاست های جدی وزارتخانه در آینده دانست و افزود: بهره برداری از ظرفیت بی پایان پیشکسوتان به عنوان میراث ماندگار این دیار کهن و توسعه ملی، بومی و محلی و ایجاد زمینه های حضور آنها در عرصه های بین المللی و گسترش این رشته ها در کشورهای حوزه تمدن ایران را باید به اهداف تعیین شده برای وزارت ورزش و جوانان افزود.

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان گفت: حفظ و احیای ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در جهت معرفی فرهنگ ایرانی، اسلامی و ارتقای آموزه های اخلاقی و اسلامی و معرفی آن به جوانان در سطح ملی و بین‌المللی، پرداختن به توسعه ورزش های عشایری و روستایی، برقراری عدالت ورزشی در توسعه متوازن اماکن ورزشی و ایجاد فرصت های برابر برای همگان به منظور استفاده و بهره برداری از امکانات ورزشی و کشف استعدادهای ناشناخته در مناطق کمتر توسعه یافته را باید به این سیاست ها افزود.

سلطانی‌فر تعامل و حمایت همه‌جانبه با کمیته ملی المپیک و پارالمپیک به منظور رفع نابسامانی‌های موجود و تلاش برای تجمیع توان و ظرفیت این دو کمیته برای ارتقای ورزش کشور، تقویت ورزش معلولان و جانبازان و اقشار آسیب دیده و ناتوان جسمی و حرکتی و ورزش سالمندان را به عنوان دیگر برنامه های خود برای وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد.

او تقویت نظام باشگاه داری و اجرای طرح جامع نظام باشگاه داری و تغییر استانداردهای سنتی به روش نوین و توانمندسازی بخش خصوصی با برخورداری از دانش باشگاه داری، تلاش برای افزایش اعتبارات عمرانی وزارتخانه با مساعدت شما نمایندگان محترم و تلاش برای تکمیل پروژه های ناتمام را به عناوین برنامه های خود برای این وزارتخانه افزود.

وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزارت ورزش و جوانان در پایان افزود: اجرای موثر برنامه های فوق منوط به همراهی همه دست اندرکاران و دلسوزان نظام و رسانه ها، صداوسیما و متخصصان و نمایندگان منتخب ملت ایران در هر صورت اینجانب همواره در طول ۳۰ سال گذشته به عنوان سرباز کوچک نظام جمهوری اسلامی و رهبری در همه مقاطع و هر زمان که لازم بوده خدمتگذاری کرده‌ام ، ضمن آنکه ۲۰ سال در ۶ استان فعالیت کردم و هر روزی که مسئولی تصمیم گرفته آمادگی انجام وظیفه برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی را داشته ام. بنابر این امیدوارم با رأی اعتماد شما بتوانم مانند گذشته در آینده نیز کارنامه خوبی از خود به جای بگذارم.

کد خبر : ۴۲۴۸۸۷