خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

روابط تهران بیروت و اهمیت سفر ظریف پس از انتخابات ریاست جمهوری لبنان

سفیر اسبق ایران در لبنان به بررسی روابط تهران بیروت و اهمیت سفر ظریف پس از انتخابات ریاست جمهوری لبنان پرداخت.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به لبنان گفت: تحولات لبنان انعکاسی از تحولات خاورمیانه است. هم‌اینک فعال و انفعالات در منطقه‌ای به گونه‌ای پیش می‌رود که این خود را در انتخاب رییس جمهور جدید لبنان نشان داد.

او با یادآوری بحران ریاست جمهوری در لبنان اظهار داشت: اگر لبنان حدود ۲۹ ماه با مشکل فقدان رییس جمهور روبرو بود، به خاطر آن بود که در این بحران، همانند بحران‌های عراق، سوریه و یمن، دست‌های خبیثانه سعودی فعال بود و مانع از آن می‌شد لبنانی بتوانند مشکلاتشان را حل و فصل کنند.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه امروزه ریاض کارایی خود را از دست رفته می‌بیند، تصریح کرد: عربستان امروز مشاهده می‌کند در سوریه، عراق و یمن نتوانسته به اهداف خود دست یابد و آنها را پیاده کند و به همین خاطر، ضعف شده و در بن بست قرار گرفته و دیگر نمی‌تواند مانند قبل اعمال نفوذ کند.

دستمالچیان با بیان اینکه تبلور قدرت‌گیری محور مقاومت در منطقه خود را در لبنان نشان داد، خاطرنشان کرد: اگر امروز مشاهده می‌کنیم میشل عون در لبنان در کاخ ریاست جمهوری مستقر شده، این مسئله به خاطر سیاست صبورانه و مبتنی بر هشیاری ائتلاف مقاومت به رهبری سیدحسن نصرالله است.

او با بیان اینکه در دوران جدید، روابط تهران و بیروت گرم‌تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر از گذشته خواهد شد، ابراز داشت: ایران و لبنان به صورت سنتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از روابط دوستانه و مبتنی همکاری با یکدیگر داشته‌اند. همچنین مردم دو کشور خواهان روابط خود دو کشور با یکدیگر بوده‌اند و با ریاست جمهوری میشل عون، این نزدیکی بیشتر خواهد شد و سفر آقای ظریف نیز در همین راستا است.

سفیر اسبق ایران در لبنان ادامه داد: در این سفر آقای ظریف بار دیگر حمایت ایران از دولت و ملت لبنان اعلام خواهد کرد و با توجه به ظرفیت‌های به وجود، او با دستان پر برمی‌گردد و صفحه جدیدی از روابط گشوده خواهد شد.

دستمالچیان در پاسخ به این سوال در شرایط جدید لبنان، تا چه اندازه روابط ایران با دیگر گروه‌های لبنانی گسترش خواهد یافت؟‌ یادآور شد: آغوش تهران برای تمامی گروه‌ها و جریان‌های لبنانی همواره باز بوده و این مسئله را در عمل نشان داده است.

او در تشریح سیاست ایران در لبنان بیان کرد: ایران خواستار وحدت و اجماع نظر گروه‌های لبنانی برای حل مشکلات و بحران‌های کشورشان است اما متاسفانه عده ای فکر می‌کنند غلتیدن در دامن برخی از کشورها می‌تواند برای آنها سرمایه و اعتباری ایجاد کند اما این گرایش ثمره‌ای ندارد و آنها مجبور می‌شوند در آخرالامر، از آن کشور فاصله بگیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: سعد حریری حدود ۲۹ ماه دچار توهمهایی بود و فکر می‌کرد عربستان می‌تواند گامی در راستای اهدافش بردارد اما هنگامی که با واقعیات روبه‌رو شد، گزینه واقع‌گرایانه را انتخاب کرد.

کد خبر : ۴۲۶۸۲۸