خبرگزاری کار ایران

معاون پارلمانی رییس جمهور:

دولت به استقلال کانون وکلا و دغدغه‌های حرفه‌ای وکلا توجه دارد

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور طی سخنانی در همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: دولت تدبیر و امید بر ضرورت تضمین استقلال نهاد وکالت و کانون‌های وکلا تأکید دارد.

به گزارش ایلنا، حسینعلی امیری در این همایش که محمدجواد کولیوند، نماینده مردم کرج و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، افزود: وکلا وجدان قانونمدار جامعه هستند و کانون‌های وکلا در واقع بال دوم تامین و تضمین عدالت محسوب می شوند.

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: موضوع حاکمیت قانون امروز یکی از مهمترین مولفه‌های دموکراسی در هر کشوری به شمار می رود و در واقع یکی از شاخص های مهم مردم سالاری است و بخش قابل توجهی از موضوع حاکمیت قانون توسط دستگاه قضا و وابستگان و پیوستگان آن بویژه کانون های وکلا قابل اجرا و انجام است.

وی از کانون وکلا بعنوان یکی از مهمترین و فرهیخته‌ترین نهادهای مدنی و صنفی یادکرد و خطاب به صدها وکیل حاضر در این همایش گفت: شما عزیزان افتخار دفاع از حقوق شهروندان را دارید و کار مهمی را انجام می دهید و دولت هم معتقد است که یکی از ابزارهای مهم حاکمیت قانون و تامین حقوق شهروندی وکلا و کانون های وکلا هستند.

امیری با اشاره به چند اصل مهم قانون اساسی و برخی قوانین موضوعه، ضرورت تضمین استقلال کانون وکلا و اهمیت حضور وکیل در محاکم و دادگاه‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: قانون اساسی برخورداری از وکیل را به عنوان یک حق اساسی مورد تاکید قرار داده است و رئیس جمهور هم که خود یک حقوقدان است، بر این موضوع تأکید دارد.

وی افزود: استقلال و اقتدار نهاد وکالت و پاسداشت حقوق مردم در قانون اساسی و قوانین عادی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با اشاره به تجربیات و مسئولیت‌های متعدد قضائی خود طی سه دهه گذشته گفت: قطعا جمع شدن اختیارات دادستان، قاضی و وکیل در یک جا، موجب تضییع حقوق شهروندان می شود و به همین دلیل است که این نهادها باید از هم مستقل باشند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل استقلال کانون وکلا به عنوان یک نهاد مستقل و غیرسیاسی همیشه مورد تاکید بوده و هست. حضور کانون‌های وکلای مستقل برای جامعه محاسن غیرقابل انکاری دارد که قانون‌مداری و تضمین حقوق شهروندی از جمله مهم‌ترین آنها است.

وی تصریح کرد: دولت معتقد است که استقلال نهاد وکالت به عنوان یک اصل بنیادین مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که اگر به این اصل خدشه وارد شود ، مشکلات و مفاسد بسیاری را باعث می شود. به همین دلیل دولت و شخص دکتر روحانی به استقلال کانون وکلا و به دغدغه‌های حرفه ای وکلا توجه دارند.

امیری با اشاره به این که وکلا از شأنی مثل شأن قضاوت برخوردار هستند، گفت: ما معتقدیم که قاضی و وکیل با هم می‌توانند قانون را در جامعه حاکم و تامین عدالت را برای شهروندان تضمین کنند.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لایحه جامع وکالت پرداخت و گفت: معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری آمادگی دارد تا دیدگاه ها، نظرات و پیشنهادهای کانون‌های وکلا را در این زمینه مورد توجه و بررسی قرار دهد و با همکاری نمایندگان محترم مجلس تلاش کند تا قانونی خوب در این زمینه به تصویب برسد.

امیری همچنین به سوالات و انتقادات تعدادی از وکلای حاضر در همایش در این زمینه پاسخ داد و آمادگی معاونت پارلمانی را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

کد خبر : ۴۲۷۶۴۵