خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

هرگونه تغییر و تحرکی در خلیج فارس را زیر نظر داریم/ با متجاوزان به حدود و ثغور ایران به شدت برخورد می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط در مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی و صیانت از حریم کشور، چه در آب و چه در خشکی از یک سیاست واحد و هماهنگی لازم برخوردارند.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، درخصوص افزایش رویارویی‌های قایق‌های گشتزنی ایران با ناوهای امریکایی و ادعای مقامات واشنگتن در زمینه برخی تلاش‌ها برای رویارویی دو دولت ایران و آمریکا گفت: بسیاری از این اتفاقات که برخی از آن توسط رسانه‌ها غربی بزرگ‌نمایی می‌شود و برای آن آسمان و ریسمان می‌بافند، طبیعی است. 

او ادامه داد: هنگامی که نیروهای نظامی در یک منطقه حضور دارند، این نیروها می‌توانند به یکدیگر نزدیک یا دور شده و معمولا در این شرایط آنها با یکدیگر تماس‌هایی برقرار می‌کنند و تلاش می‌شود تا برخورد و اتفاقی میان آنها صورت نگیرد. 

نیروهای نظامی ایران هرگونه تغییر و تحرکی در خلیح فارس را زیر نظر دارند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با یادآوری حضور نیروهای نظامی بیگانه در خلیج فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای بیگانه در منطقه خلیج فارس بسیار هستند، طبیعی است که نیروهای جان بر کف نظامی ما که مسئولیت حفاظت از حدود و ثغور ایران عزیز را برعهده دارند، برای صیانت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور هوشیارانه تلاش بسیاری انجام دهند و هرگونه تغییر و تحرکی که در این منطقه صورت می‌گیرد را رصد و زیر نظر داشته باشند. 

با متجاوزان به حدود و ثغور ایران به شدت برخورد خواهد شد

قاسمی با بیان اینکه اگر نیروهای بیگانه بخواهند به حدود و ثغور و مرزهای شناخته شده کشور نزدیک شوند و قصد تعدی داشته باشند، به شدت با آنها برخورد خواهند کرد و هشدارهای لازم را خواهند داد، تصریح کرد: آنچه که تا به حال اتفاق افتاده است، در این چارچوب بوده است و آنچه که بیشتر گفته شده، امری اشتباه و خلاف واقع است.

تمامی جریان‌ها در ایران بر حفاظت از کیان جمهوری اسلامی اتفاق نظر دارند

او ادعاهای مقامات واشنگتن درباره برنامه‌ریزی از پیش‌تعیین‌شده برای تحت فشار قرار دادن دولت را کذب دانست و افزود: این استدلال و توجیه برای کشوری مثل ایران کاملا بی‌اساس و خواب و خیالی بیش نیست. تمامی احزاب، گروه‌ها، دولت و ملت و نیروهای مسلح در یک امر مشترک که حفاظت از کیان جمهوری اسلامی است اتفاق نظر دارند و همدل و تحت یک سیاست واحد انجام وظیفه می‌کنند. این نوع تفکیک قایل شدن‌ها، از آرزوهای باطل و خواب‌های دشمنان ایران اسلامی است که هرگز تعبیر نخواهد شد. 

تمامی دستگاه‌ها در صیانت از حریم کشور از هماهنگی لازم برخوردارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی که در حاشیه دیدار از غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات سخن می‌گفت، در پاسخ به این سوال که برای حفاظت از مرزهای آبی و عدم رویارویی نظامی دریایی میان ایران و امریکا، چه هماهنگی‌هایی میان دستگاه‌های نظامی با وزارت امور خارجه وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط در مقابله با هرگونه تجاوز احتمالی و صیانت از حریم کشور، چه در آب و چه در خشکی از یک سیاست واحد و هماهنگی لازم برخوردارند.

قاسمی اضافه کرد: با این حال، ارگان‌های مختلف هر کدام وظایف ذاتی خود را دارند و آن را پیگیری می‌کنند و هماهنگی‌های لازم را با مقامات ذی‌ربط خود دارند. وزارت امور خارجه نیز  همواره با اذعان به نقش والای دفاعی کشور، در مقاطع و شرایط مختلف، به صورت هماهنگ در مسیر آرمان‌ها و اهداف و منافع ملی کشور همکاری های لازم را داشته و دارد.

کد خبر : ۴۲۷۸۶۱