خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست کمیسیون تلفیق:

نظام یکپارچه رفاهی باید حفظ شود/به اندازه دو وزیر در بررسی این طرح وقت گذاشتم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از پیشنهاد کمیسیون بهداشت مبنی بر انتقال شورای عالی بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت گفت: نظام عقلایی در یکپارچگی ساختار بیمه‌ها نباید بر هم زده شود.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی امروز (شنبه ۲۲ آبان ماه) در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی مواد ۱۹ و ۲۰ لایحه برنامه ششم توسعه در خصوص تجمیع بیمه‌ها گفت: نظر مقامات دولتی بر این بود که ۲ وزیر در یک جلسه حضور پیدا نکنند تا موارد و اختلاف نظرها در خصوص تجمیع بیمه‌ها نمود پیدا نکند اما به دلیل حضور وزیر بهداشت در این جلسه و برای جلوگیری از سوء برداشت‌ها در این جسه حضور پیدا کردم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نظر دولت در خصوص تجمیع بیمه‌ها همان مواردی است که در لایحه برنامه ششم مطرح شده است اما باید پاسخی نسبت به برخی موارد و موضوعات مطرح شده در پیشنهاد کمیسیون بهداشت و نمایندگان داشته باشم زیرا این پیشنهاد حال حاضر نظام بیمه‌ای را به قهقراه برده و در این پیشنهاد هیچ راه‌حلی برای اصلاح وضع موجود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید دو صفحه دلیل و علت برای طرح این پیشنهاد مطرح کنند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس در جریان بررسی برنامه ششم باید تصمیمی را در جهت اصلاح ساختار اتخاذ کنند، مشکلات موجود را کتمان نمی‌کنم، مشکلات موجود در عدم همراهی بیمه‌ها نبوده بلکه در همراهی بیش از اندازه و زیادی همراهی کردن بیمه‌ها بوده است. مشکلات پیش آمده در تخلف من بوده است.

ربیعی با بیان اینکه نباید تصمیمات غلط در این زمینه اتخاذ کرد، گفت: پیشنهاد کمیسیون بهداشت به جای اصلاح ساختار در منابع و مصارف به دنبال جابجایی تشکیلات است این پیشنهاد به آن معنا نیست که بگویید کاری به تأمین اجتماعی نداریم زیرا بیمه سلامت که منابع آن توسط دولت تأمین می‌شود و اگر دولت منابع آن را سر موعد تأمین می‌کرد این مشکلات به وجود نمی‌آمد بنابراین به طور حتم پس از چند مدت  از اجرای این پیشنهاد منابع تأمین اجتماعی نیز در مسیر تجمیع قرارمی‌گیرد و دولت مانند حال حاضر نمی‌تواند منابع را به میزان کافی در اختیار قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه اجازه چنین کاری در خصوص کارگران وجود ندارد، تصریح کرد: به اندازه دو وزیر در بررسی این طرح وقت گذاشتم، آن چیزی که این طرح را به خاک سیاه نشانده است به آن دلیل می‌باشد که مقدمات درست برای آن فراهم نشد و ساختارسازی درستی صورت نگرفت ضمن اینکه منابع و مصارف نیز به درستی رعایت نشد. تقاضا دارم از نمایندگان که بررسی کنند در سال ۹۳ و ۹۴ که تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشتم اگر یک ریال از هفت بیست و هفتم در جای دیگری هزینه شده است، استعفا می دهم و دیگر به وزارتخانه نمی‌روم.

ربیعی با تأکید بر اینکه تأمین اجتماعی به تعبیر وزارت بهداشت ۳ هزار میلیارد تومان در پرداخت معوقات خود عقب هست، گفت: این رقم به تعبیر خودم ۲ هزار میلیارد تومان است که دلیل آن نیز این موضوع است که ۴۴ هزار میلیارد تومان از مردم، منابع دریافت شده است که بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان باید به بازنشستگان مستمری پرداخت شود بنابراین به دنبال آن هستند که از طریق دیگری این پول را تأمین کرده و بدهی‌ها را پرداخت کنند بنابراین باید اشکالات شناخته شود و پس از آن تصمیمات اتخاذ گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با برخی پیشنهادات کمیسیون بهداشت در خصوص تجمیع بیمه‌ها مخالفتی ندارم، افزود: تنها در بند ۶ و انتقال شورای عالی بیمه سلامت و بند ۷ و انتقال کلی بیمه سلامت به زیرمجموعه وزارت بهداشت و تبصره‌های آن یعنی انتقال بخش درمان بیمه تأمین اجتماعی پس از چند سال مخالفت‌هایی دارم بنابراین به چند دلیل این پیشنهاد را قابل قبول نمی‌دانم که مهمترین آن اسناد بالادستی، تجربه جهانی و آنچه که عقل حکم می‌کند، می‌باشد ضمن اینکه باید دید چه چیزی به نفع مردم است.

وی با بیان اینکه در بند ۷ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به تفکیک وظایف تولیت و تدارک مالی به صورت مجزا اشاره شده است، تصریح کرد: تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی به طور مشخص از موارد موجود در بند ۷ است که در ابتدای آن به تفکیک وظایف تولیت اشاره شده است بنابراین نادیده گرفتن تفکیک مغایر با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است حتی در بند ۷ خدمات تولید خدمت نیز در یک دستگاه نباید باشد.

ربیعی ادامه داد: تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری اجرایی، برنامه‌ریزی راهبردی، ارزشیابی  و نظارت است بنابراین از این تولیت نمی‌توان اداره منابع را اتخاذ کرد، تعریف تولیت مشخص است البته در بند ۷ و ۲ مطرح شده است که مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت انجام شود بنابراین باید محوریت به طور مشخص مورد تعریف قرار گیرد. همچنین در بند ۴۰ و ۴۲ سیاست‌های کلی رهبری اشاره به استقرار نظام یکپارچه شفاف و چند لایه دارد. همچنین یکپارچگی در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است بنابراین به هیچ عنوان از این اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه چیزی مبنی بر جابجایی بیمه‌ها به دست نمی‌آید حتی مقام معظم رهبری در طی چند روز گذشته سیاست‌های رفاه و تأمین اجتماعی را ارجاع دادند و در آنجا نیز تنها در خصوص منابع بحث شده است.

وی با تأکید بر اینکه در دنیا چندگونه نظام تأمین اجتماعی وجود دارد، گفت: در نظام انگلیس مالیات اخذ می‌شود اما در کشور ما از مردم پول گرفته می‌شود؛ اگر پیشنهاد کمیسیون بهداشت تصویب شود مشکلات بسیاری در سال‌های آینده به وجود می آید بنابراین نباید نظام رفاهی کشور را تغییر داد و اگر در یک صندوق همه منابع بیمه‌ای تجمیع شوند مشکلاتی برای حوزه سلامت به وجود می‌آید و نباید نظام عقلایی در جامعه تغییر کند. سال‌ها در مجالس گذشته و دولت‌های قبل در این خصوص وقت گذاشته شد تا این تصمیمات اتخاذ شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر این تصمیم اتخاذ شود ۱۳ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی را مجانی بیمه می‌کنیم و مشارکت آنها را افزایش خواهیم داد زیرا نظام رفاه در کشور وجود دارد و دراین نظام تأکید شده که عده‌ای به صورت مجانی و عده‌ای به صورت مشارکتی حق بیمه برای آنها پرداخت شود. در حال حاضر فقر معیشت و فقر امنیت غذایی در کشور وجود دارد. اگر نظام رفاه اشتباهاتی را مرتکب شده باید اصلاح شود اما این نظام را از هم گسیخته نکنید. در این نظام یکپارچه رفاهی به فقر آموزشی، فقر بیمه اجتماعی، توجه شده است و اگر درمان تأمین اجتماعی از آن جدا شود دیگر وزارت رفاه و تأمین اجتماعی معنا و مفهومی ندارد البته در همه جای دنیا خریدار از فروشنده جداست و اگر جایی خطایی رخ داده است آنجا باید مورد اصلاح قرار گیرد بنابراین پیشنهاد بند ۶ و ۷ و تبصره‌های آن به اعتقاد بنده نگران کننده بوده و استدلال قوی ندارد.

ربیعی با بیان اینکه تفکیک در سیاست‌های مقام معظم رهبری به صراحت مشخص شده است، افزود: باید صورت مسئله حل شود و نباید  اشتباهی بین عارضه و بیماری ایجاد شود، باید اشکالات و مشکلات برطرف شود اما این پیشنهاد تنها اشکالات را تشدید می کند  و دعوای بزرگی در آینده رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه نظر دولت در خصوص تجمیع بیمه‌ها همان مواردی است که در لایحه برنامه ششم آمده است، گفت: آیا در زمانی که تأمین اجتماعی تحت نظر وزارت بهداشت بود وضع بیمه‌ها درخشان کننده بود. در حال حاضر ۷ میلیون نفر در کشور زندگی می کنند که هیچگونه دفترچه بیمه ندارند و ما آنها را بیمه درمانی کرده ایم و باید در ماه‌های آینده بیمه تأمین اجتماعی را نیز برای آنها در نظر بگیرم.

ربیعی با اشاره به طراحی نظام بیمه بیکاری برای این افراد گفت: باید از درصدی که تحت عنوان بیمه بیکاری به آنها پرداخت می شود را برای بیمه تأمین اجتماعی و حق درمان آنها در نظر گرفت اما با انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت نه تنها هیچ شکلی حل نمی‌شود بلکه مشکلات افزایش نیز می‌یابد ضمن اینکه باید ایده رفاه را اصلاح و تقویت کرد و نباید ساختار بیمه‌ها را بر هم زد از این رو این تصمیم به نفع آینده ملت ایران نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه شرکت دخانیات در تأمین اجتماعی نیست، تصریح کرد: اگر وجود داشته باشد نیز به ما تحمیل شده است و ما به دنبال برگرداندن آن به وزارت صنعت هستیم و این طرح در مجلس در حال پیگیری است. همچنین در همه کشورها بخش کار، رفاه و تأمین اجتماعی نیز یکی بوده است.

کد خبر : ۴۲۸۲۰۹