خبرگزاری کار ایران

سومین مقام بلند پایه روسیه امروز در تهران

شورای فدراسیون روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر دو روزه والنتیانا ماتویینکو، رئیس هیات پارلمانی این کشور به ایران از امروز (یک شنبه) آغاز می‌شود.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه در کانال تلگرامش نوشت: در این سفر که از عصر امروز آغاز می‌شود ماتویینکو با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

والنتیانا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه که از اعضای حزب روسیه واحد نیز هست، بر اساس جایگاه این شورا در قانون اساسی روسیه سومین مقام بلند پایه این کشور پس از رئیس جمهور و نخست وزیر محسوب می‌شود و چنانچه به هر دلیلی روسیه دارای رئیس جمهور و نخست وزیر نباشد، رئیس شورای فدراسیون عهده دار امور ریاست جمهوری روسیه می‌شود.

شورای فدراسیون روسیه که طبق قانون اساسی مصوب سال ۱۹۹۳ این کشور تاسیس شده متشکل از ۱۷۰ نماینده است که از ۸۵ جزء فدراسیون روسیه شامل ۲۲ جمهوری، ۴۶ استان، ۹ خطه یا کرای، ۳ شهر فدرال، ۴ منطقه خودمختار و ۱ استان خودمختار هستند.

اعضای شورای فدراسیون روسیه در واقع چهره های شاخص مناطق مختلف ( واحد های سیاسی ) روسیه هستند که یکی از آنها از میان نمایندگان مجالس استانی و دیگری توسط استاندار یا بالاترین مقام هر واحد سیاسی روسیه انتخاب و برای عضویت در شورای فدراسیون به رئیس جمهور معرفی می شوند، مدت زمان عضویت نمایندگان در شورای فدراسیون، بستگی به واحد سیاسی خود نماینده دارد بدین معنا که تا زمانی عضو شورای فدراسیون خواهد بود که نماینده واحد سیاسی منطقه خود باشد.

قوه مقننه در فدراسیون روسیه متشکل از دو پارلمان است؛ شورای فدراسیون (همان سنا) با ۱۷۸ نماینده و دومای دولتی با ۴۵۰ نماینده.

طی این دو سال رؤسای پارلمان های ایران و روسیه و نمایندگان مجالس دو کشور دیدارهای متعددی داشته اند که سفر سرگئی ناریشکین رئیس وقت دومای کشوری روسیه به ایران در سال ۱۳۹۳ و دیدار وی با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در اواخر مهر ۱۳۹۴ به شهر سوچی روسیه برای شرکت در کنفرانس باشگاه مباحثه والدای و دیدار وی با رییس جمهور روسیه از جمله آن‌ها است.

والنتیانا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه پیش از سفر خود به ایران که از امروز آغاز می‌شود، طی مصاحبه‌ای خواستار کمک برای پیدا کردن دختری ایرانی شد که ۱۲ سال پیش در تهران از وی که در آن زمان فرماندار شهر سن پترزبورگ بود، استقبال کرد.

قطعا سفر این مقام عالی‌رتبه روسیه به ایران  سهم مهمی در ارتقاء سطح همکاری‌های دو جانبه به ویژه در بخش پارلمانی خواهد داشت.

روابط دوجانبه از جمله همکاری های رو به گسترش در عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای، اوضاع سوریه و مبارزه با تروریسم از محورهای مذاکرات اعلام شده است که به نظر می‌رسد نتایج انتخابات آمریکا نیز فصل جداگانه‌ای را در این مذاکرات به خود اختصاص دهد.

والنتیانا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون که از امروز به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی میهمان ایران می‌شود، در ۳۱ آگوست ۲۰۱۱ به عنوان نماینده از طرف نهاد اجرایی سن‌پترزبورگ در شورای فدراسیون انتخاب و با اتفاق آراء به عنوان رییس شورای فدراسیون برگزیده شد، جایگاهی که ماتویینکو مجددا در سال ۲۰۱۴ با اتفاق آراء در این سمت ابقا شد.

کد خبر : ۴۲۸۲۷۵