خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با معاون رئیس جمهور سابق عراق:

با رفتاری حکمت‌آمیز در مسیر تقویت روابط کشورهای اسلامی و عربی گام برمی‌داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: با اتحاد و ائتلاف نیروهای مختلف سیاسی در عراق و اتخاذ سیاست های منسجم در مقابله با مشکلات مختلف از جمله مسائل اقتصادی و تکیه بر تولیدات داخلی در این کشور رفاه و آرامش به طور کامل در آنجا تحقق می‌یابد.

به گزارش ایلنا، خضیر الخزاعی رئیس دفتر سیاسی الدعوه تنظیم العراق عراق و معاون اسبق رئیس جمهور عراق، صبح امروز(یکشنبه ۲۳ آبان) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مناسبات خوب دو کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از عراق به عنوان دو کشور برادر و مسلمان در همجواری ایران نام برد و گفت: وجود یک عراق امن و با ثبات همراه با رفاه کامل برای تمام مردم این کشور در دوره پس از دوران حکومت سیاه رژیم سابق از خواسته‌های همیشگی مسئولان و مردم جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: خبرهای خوب پیروزی‌های اخیر نیروهای عراق بر تروریست‌های تکفیری که بیشترین جنایات دهشتناک ضد بشری را در منطقه انجام داده اند باعث مسرت منطقه و ماست و امیدواریم شاهد روزهای بهتری در مقطع حساس کنونی کشور همسایه مان باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد: با اتحاد و ائتلاف نیروهای مختلف سیاسی در عراق و اتخاذ سیاست های منسجم در مقابله با مشکلات مختلف از جمله مسائل اقتصادی و تکیه بر تولیدات داخلی در این کشور رفاه و آرامش به طور کامل در آنجا تحقق یابد و در این راستا جمهوری اسلامی آماده است تجارب خود را در اختیار برادران عراقی قرار دهد.

لاریجانی وحدت همه گروه‌های عراقی را در مقابله با بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور ضرورتی اساسی برشمرد.

وی تقویت روابط کشورهای اسلامی و عربی را حائز اهمیت خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با رفتاری حکمت آمیز در این مسیر گام برمی‌دارد اما رفتار برخی کشورها در منطقه باید سازنده باشد.

در ابتدای این دیدار نیز خضیرالخزاعی با اشاره به اشتراکات متعدد دینی، فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی بین دو کشور ایران و عراق گفت: دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق از روابط مستحکمی براساس احترام و منافع متقابل برخوردار هستند.

وی با اشاره به اهمیت وقوع انقلاب اسلامی به رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی در قریب به چهار دهه قبل، آنرا حرکتی لازم و متبارک برای پیروان واقعی خط اسلام ارزیابی کرد و افزود: امام خمینی شخصیتی بود که راه انبیای الهی را ادامه داد.

الخزاعی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تشریح شرایط میدانی مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش در خاک عراق بویژه در موصل گفت: نیروهای مسلح عراق در کنار نیروهای مردمی حشد الشعبی که مشروعیت خود را از مردم و مرجعیت دینی گرفته اند، مبارزه خستگی ناپذیری را در قلع و قمع تروریست‌ها در این کشور انجام داده‌اند و بزودی شاهد پاک شدن خاک عراق از لوث وجود تروریست‌ها خواهیم بود.

معاون اسبق رئیس جمهور عراق با تقدیر از کمک های موثر جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ثبات و آرامش در عراق خاطرنشان ساخت: مسیر دشوار ایجاد جامعه‌ای امن و با ثبات همراه با رونق اقتصادی در عراق باید با اتحاد هرچه بیشتر نیروهای مختلف سیاسی و اجتماعی جامعه متکثر این کشور ادامه یابد.

وی تقویت و همگرایی روابط کشورهای عربی و اسلامی را یک ضرورت خواند.

کد خبر : ۴۲۸۵۳۸