خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

تنش میان ایران و عربستان به دلایل مذهبی نیست/برخی می‌خواهند قدرت‌های منطقه را به جان هم بیندازند

سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد که این کشور هیچ مشکلی با کشورهای منطقه ندارد و به خاک آن‌ها چشم طمع ندارد.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با هیات رسانه‌یی کویتی از جمله مسوولان روزنامه الجریده که به تهران سفر کرده بودند، درباره روابط میان کویت و ایران در سایه تنش‌ها میان تهران و شورای همکاری خلیج فارس گفت: سوال بسیار سختی است و پاسخ آن نیز سخت‌تر است. ما دو کشور همسایه هستیم و تاریخ روابط دوجانبه میان ما مشخص است. ما از کویت انتظار داریم که به عنوان یک کشور دوست بسیار بیش‌تر از واقعیت روابط میان ما عمل کند. ما اکنون مشکل مستقیمی با هم نداریم. روابط ما با کویت خوب بوده و مذاکرات مسالمت‌آمیز عامل روابط‌ خوب‌مان قبل و بعد از انقلاب بوده است. ما به گزینه‌های دولت و مردم کویت احترام می‌گذاریم و امیدواریم که کویت در روابط خود با ایران بازنگری کند. دو کشور امکانات زیادی دارند که می‌توان با آن در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرد. ایران نیت صادقانه‌ای برای تقویت این روابط دارد. ما بارها به کویت سفر کرده و با هم مذاکره داشته‌ایم.

او درباره کانال ارتباطی با دولت کویت به ویژه در سایه بحران میان تهران و ریاض گفت: دولت کویت تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی سفیرش به تهران باز خواهد گشت. سفیر ایران در کویت حضور دارد و با جدیت برای تقویت روابط میان دو طرف می‌کوشد. با وجود تمامی اتفاقاتی که رخ داده ایران سفیر کویت را احضار نکرد و سفیر کویت هر زمان که به تهران بازگردد مورد استقبال ما قرار خواهد گرفت.

بهرام قاسمی درباره دلیل تنش میان ایران و عربستان گفت: تنش میان دو کشور بی‌تردید به دلایل مذهبی نیست چرا که ما معتقدیم که وحدت جهان اسلام اصل و پایه است برای همین به تمامی مذاهب و فرقه‌ها احترام می‌گذاریم و نمی‌توانیم به خاطر برخی اختلافات ساده به خشونت متوسل شویم. ما باید به ریشه این مشکلات نگاه کنیم. برخی می‌خواهند بین کشورهای ابرقدرت در منطقه دودستگی بی‌افکنند و آن‌ها را به جان هم بیندازند. رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین بهره برنده از درگیری میان ایران و عربستان است. تاریخ شاهد بوده که ما برای سال‌های زیادی روابط خوبی با عربستان داشتیم و امیدواریم که اوضاع منطقه بهتر شود.

وی درباره رخدادهای منطقه گفت: آنچه امروز رخ داده نتیجه متراکم شدن مشکلات است. امروز مسلمانان و اعراب یکدیگر را می‌کشند. منطقه درگیر جنگ‌های داخلی میان برادران و دوستان شده است و زیرساخت برخی کشورها منهدم شده است. پس از معمر قذافی از لیبی چه باقی ماند؟ از سوریه و یمن چه باقی مانده است؟ عجیب است که منطقه به یک دشمن خیالی مشغول شده است. از نظر این‌ها ایران این دشمن است. نتیجه این تصور به تحلیل رفتن اقتصاد در منطقه است و ما اکنون نمی‌دانیم این اوضاع تا کجا پیش می‌رود. چگونه می‌توانیم سوریه، لیبی و یمن را از نو بسازیم و هزینه قابل پیش‌بینی چه مقدار خواهد بود؟ منطقه در مسیر نادرستی پیش می‌رود. ایران هیچ مشکلی با کشورهای منطقه ندارد و طمعی هم به خاک هیچ کشوری ندارد. ما به حاکمیت منطقه احترام می‌گذاریم و نیاز نداریم که به کشورهای منطقه بگوییم چه کاری انجام دهند. آن چه که خواهان آن هستیم همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری مثمرثمر است. برای همین بر نقش رسانه‌ها برای توضیح این مساله حساب زیادی باز کرده‌ایم.

کد خبر : ۴۲۸۸۰۸