خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع:

تعلل در اجرای برجام، هزینه‌های هنگفتی برای دولتمردان آمریکا دارد

وزیر دفاع با بیان اینکه هر گونه تعلل از برجام از سوی دولتمردان آمریکا هزینه‌های هنگفتی را برای اقدام‌کنندگان خواهد داشت، گفت: به دشمنان‌مان اعتماد نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین دهقان در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی و هوانوردی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها فرصتی را فراهم می‌کند تا با روند و سیر صنایع صنعتی و خدماتی در عرصه‌های ملی و جهانی آشنا شویم، گفت: حضور صنایع در نمایشگاه‌ها در مسیر پیش بینی شده را تضمین می‌کند و بازیگران صنایع در نمایشگاه‌ها فرصت تعامل با یکدیگر را دارد.

وی با بیان اینکه هر نمایشگاهی را نقطه عطفی می‌دانیم ، گفت:‌نمایشگاه‌ها نقطه آغازی هستند برای اینکه بدانیم آینده صنایع چگونه رقم می‌خورد .

وزیر دفاع با بیان اینکه دانش و فناوری یک دستاورد بشری است ، گفت: به طور قطع هیچ مقام بهره‌مند از تکنولوژی نمی‌تواند با هر ابزار قدرتمندی ، تکنولوژی را از سایرین محروم سازد و آن را در انحصار خود بداند.

دهقان افزود: دستاوردهای بشری در سایه همکاری بر تعامل جوامع بشری به دست می‌آید و باید در اختیار بشر قرار بگیرد و ا ین دستاوردها یک سرمایه بشری هستند.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه همه باید از دستاوردهای فناوری و تکنولوژی بهره‌مند باشند، گفت: متاسفانه به دلیل فقدان اخلاق امروز این دستاوردها در جهت تخریب زیست عمومی و انهدام بسیاری از جوامع به کار گرفته شده است اما جنبه‌های ایجابی دستاوردهای فناوری منجر به ایجاد امکان بهره‌مندی از نعمت‌های الهی در طبیعت هستند و این ویژگی دستاوردها تکنولوژی را نباید فراموش کرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: با پیشرفت دستاوردهای تکنولوژی سلطه بشر به زیست در حال گسترش و افزایش است و باعث شده انسان بر خود حاکم شود و از این رو دستاوردها می‌توانند در جهت رفاه عمومی استفاده شود.

وی با بیان اینکه امروز در عرصه ارتباطات به سر می‌بریم، افزود: ایجاد حصر برای دستیابی به دستاوردها برای کسانی که فکر می‌کنند مالک آن هستند و می‌توانند تکنولوژی را محدود کنند، وجود ندارد و همگان امکان بهرهمندی از تکنولوژی روز دنیا را دارند.

دهقان تاکید کرد: امروز در ایران با وجود نیروهای متخصص در عرصه‌های مختلف امکان اینکه بتوانیم از دستاوردهای روز تکنولوژی استفاده کنیم ، وجود دارد.

و.زیر دفاع تاکید کرد: نکته مهم در استفاده از دستاوردهای تکنولوژی نوآوری است که می‌تواند رقابت تنگاتنگی بین صاحبان تکنولوژی‌های روز دنیا ایجاد کند و کسانی که در این عرصه فعال هستند باید از این نکته غافل نباشند.

دهقان با بیان اینکه صنایع هوایی گستره بسیار وسیعی را ارائه می‌کند و کارکرد قابل توجهی در زیست و تبادلات جوانع بشری دارد ، گفت: با توجه به ویژگی‌های صنایع هوایی ، این صنعت همواره مورد توجه دولت‌ها و حکومت‌ها بوده است.

وی ادامه داد: تحولات و سرعت تغییرات در صنعت هوانوردی لحظه‌ای است و این موضوع صنعت هوایی را با سایر صنایع متفاوت می‌سازد.

وزیر دفاع گفت: سرریز صنعت هوایی بسیاری از صنایع دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و صنایع بسیاری به صورت مستقیم در ارتباط با صنعت هوایی هستند.

دهقان با اشاره به اصول چهارگانه در صنعت هوایی و هوانوردی گفت: در صنایع هوایی ایمنی ، سرعت ، دقت و سهولت از اصول حاکم در این صنعت هستند.

وی ادامه داد: صنعت هوایی می‌تواند اشتغال‌زایی بسیار زیادی را ایجاد کند و از ویژگی‌های این صنعت گستردگی آن است و تنها نیروی متخصص هوشمند می‌تواند در این صنایع حضور داشته باشد.

وزیر دفاع با بیان اینکه ذات صنعت هوانوردی متکی بر شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: همواره این سیاست را دنبال می‌کنیم که بتوانیم نظام الگو در تمام جوامع باشیم بنابراین سایر شرکت‌ها که با این صنعت در ارتباط هستند باید در این راستا گام بردارند.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد به دنبال این هستیم که یک اقتصاد درونزا و برونگرا داشته باشیم ، گفت:‌ اقتصاد عدالت محور و عدالت پایه و مردمی را دنبال می‌کنیم و به دنبال این هستیم که از تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های توان داخل استفاده کنیم.

وزیر دفاع با تاکید بر اینکه به دنبال اقتصاد بسته‌ای نیستیم تاکید کرد: همواره به دنبال این هستیم که داشته‌هایمان را فعال کنیم و در خدمت جامعه خود باشیم و همزمان سیاست استفاده از ظرفیت‌های دیگران در راستای تحقق اهدافمان را دنبال می‌کنیم.

دهقان با تاکید بر اینکه به دنبال برقراری تعاملات با کشورها و شرکت‌هایی هستیم که بدون تبعیض و فارغ از هر گونه سیاست‌های ظلم طلبانه‌ای فعال هستند، گفت: تمام شرکت‌ها و کشورهای خارجی و داخلی می‌توانند خود را همکار ما بدانند و بازار مشترکی با بازار ایران داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه برقراری تعاملات با سایر کشورها در یک دهه گذشته گفت:‌ گرچه در گذشته به خصوص یک دهه پیش با مشکلات جدی برای برقراری با جوامع جهانی داشتیم که در رأس این مشکلات کشور آمریکا قرار داشت و محدودیت‌هایی برای تعاملات جهانی ایران ایجاد کرد ا ما امروز این وضعیت و شرایط فرق کرده است .

وزیر دفاع تاکید کرد: آنها این تجربه را داشتند که با تحمیل جنگ همه جانبه و فراگیر نتوانستند شکست را به ایران تحمیل کنند و همچنین تیر زهرآلود و فلج کننده تحریم هم نتوانست ایران را مورد هدف خود قرار دهد و توانستیم در شرایط تحریم هم قله‌های عظمت را با قدرت پیش ببریم.

وی تاکید کرد: این حامیان تحریم بودند که به پای ملت ایران نشتند و ما از موضع قدرت با انها به مذاکره نشستیم .

وی تاکید کرد: ما نتوانستیم در طول مذاکرات حقوق خود را تثبیت کنیم و موانع غیرقانوین و غیرعقلایی را از پیش پای کشور برداریم.

وی ادامه داد: حال پس از برجام فضایی ایجاد شده که در آن بتواند یک ارتباطات سازنده برقرار کرد و ما برجام را به فال نیک می‌گیریم.

این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ملت ما ثابت کرد که به دنبال حقوق رسمی شناخته شده است و بیش از آن چیزی نمی‌خواهد.

وی گفت: ملت ما ثابت کرد دشمنان ما که به دنبال پرونده‌سازی برای ایران بودند که این اقدام برآمده از خواست اسرائیل بود که نتوانست این ادعاهای دروغین خود را به ایران نسبت دهد و ملت ایران را تحت فشار قرار دهد در این میان بهانه‌هایی را تراشیدند تا ایران و کشور را تحت فشار قرار دهند.

وزیر دفاع تاکید کرد: امروز دیگر اجماع دشمنان برای پرونده‌سازی و دروغگویی درباره ایران منتفی است.

وی ادامه داد: امروز اگر دولتمردان جدید آمریکا در یک وضعیت بلاتکلیفی در آن که در برابر برجام اعلام می‌کنند اما امکان ایجاد یک اقدام و حرکت جهانی بر ضد برجام وجود ندارد.

دهقان افزود: هر چند نمی‌توانند دشمنی خود را بپوشانند و قدرت ایران را در منطقه بپذیرند و ما می‌دانیم که دشمنی آنها با ما ادامه دارد اما ایران هم دشمنان خود را خوب می‌شناسد و نحوه مقابله با آنها را می‌د اند و به خنده دشمنان اعتمادی نکرده و نمی‌کند و بر حفظ توانایی‌های خود پایبند است.

وزیر دفاع تاکید کرد: امروز ممکمن است دولت آمریکا و دشمنان به دنبال اشکال جدید تحریم‌ها باشند اما باید مراقب باشند که  هر گونه تعلل و نقد از برجام می‌تواند هزینه‌های هنگفتی برای دشمنان داشته باشد و متضرر هر اقدام نسنجیده به خود کسانیب بر می‌گردد.

ملت ما با حضور فعال در تمام عرصه‌های دیپماتیک ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی آمادگی خود را تحت وئلایت رهبری کسب کردند.

وزیر دفاع با بیان این که ما تصمیم خود مان را گرفته ایم و سایرین باید تصمیم‌های راهبردی خود را اعلام کنند ،‌گفت:‌ما با آنچه که ناحق بوده مقاومت می‌کنیم و از جریان مقاومت حمایت و با سلطه برخورد می‌کنیم.

وی افزود: فضای سازنده با دیگران را حفظ خواهیم کرد و دیگران هم باید از فرصت برجام برای تعامل با ایران استفاده کنند.

وی گفت: امروز ساختار تحریم‌ها شکسته است هر چند که آمریکا تلاش می‌کند نشان د هد این ساختار را حفظ کرده اما به آمریکا توصیه می‌کنیم که آبروی نداشته خود را بیش از این نبرد ون بیش از این اعتمادها را لکه‌دار نکند.

وی با بیان اینکه آمادگی کامل برای همکاری مشترک با شرکت‌ها و کشورهای خارجی داریم، گفت: امروز ایران دیگر یک مصرف کننده نیست و نیروهای متخصص در همه عرصه‌های صنعتی و مهندسی را در اختیار داریم و قادر هستیم در بخش ةای مختلف صنعت ورود کنیم .

وزیر دفاع با بیان اینکه ایران اسلامی امرونز به لحاظ قانونی و سیاسی ظرفیت‌های بسیار بالایی برای جهش بزرگ را دارد ، گفت: این فرصتی است برای کشورها و دیگران است که خودشان را با موقعیت ایران رشد دهند.

وزیر دفاع با بیان اینکه در صنایع دفاعی در تمام زمینه‌ها در جهت دانش و فناوری در حرکت هستیم ، گفت: ما امروز این قابلیت را داریم که به سادگی با دیگران وارد همکاری‌های مشترک شویم و به سمت یک هدف مشترک حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات ما امروز در صنایع دفاعی بر مبنای رویکرد فناوری باز است، گفت: امروز با سه هزار و 400 شرکت در همکاری هستیم که 300 شرکت از این رقم از شرکت‌های دانش بنیان هستند.

وی گفت: در حالی که در گذشته به این بازه‌ زمانی ایده تا محصول چیزی حدود هشت سال بود امروز این مدت زمان را به سه سال کاهش دادیم و توانستیم با کشورهایی مانند چین و روسیه همکاری‌های مشترک برای تولید محصول مشترک داشته‌ باشیم. 

کد خبر : ۴۲۹۶۱۹