خبرگزاری کار ایران

جمالی در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت امور خارجه دنیا را متوجه سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر برجام کند

عضو هیات‌رییسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از بدعهدی امریکا، به تشریح دلایل همکاری نظامی ایران و روسیه در استفاده از پایگاه هوایی نوژه همدان پرداخت.

محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به نحوه تهیه گزارش شش‌ماهه برجام در مجلس گفت: باتوجه به این‌که نمایندگان از جناح‌های مختلف سیاسی در تهیه و تنظیم این گزارش حضور داشتند و برای نخستین‌بار برای تهیه آن از تاسیسات هسته‌ای مختلف بازدید به عمل آمد، گزارشی منصفانه و مبتنی بر شواهد تهیه شد.

او در واکنش به برخی انتقادها نسبت به این گزارش اعلام کرد: امروز همگی درمورد بدعهدی امریکا در بحث ارتباط‌های بانکی و محدودیت استفاده دلار در معامله‌ها اتفاق‌نظر دارند و باوجود گشایش‌هایی که در بحث‌های کشتی‌رانی، نفت‌کش‌ها، بیمه و سفرهای هوایی انجام شده اما حتی این موارد نیز هنگامی که نیازمند ارتباط‌های بانکی باشند، دچار مشکل می‌شوند.

وزارت امور خارجه دنیا را متوجه بدعهدی و سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر برجام کند

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که دولت باید توجه داشته باشد که نمی‌توان بیش از این منتظر ماند، خاطرنشان کرد: به هر حال یکی از تاکتیک‌های طرفین مقابل مذاکره برای مذاکره است و این درحالی است که دولت باید با فشار دیپلماتیک، حقوقی و تبلیغاتی مانع از این مسئله شود.

او گفت: همه مسئولان دولتی به‌ویژه وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها باید تلاش کنند که دنیا متوجه شود که امریکا مرتکب بدعهدی شده و با سنگ‌اندازی در مسیر برجام و پرداختن به مسائلی همچون موضوع موشکی یا مسائل منطقه‌ای که ارتباطی به برجام ندارد، در اجرای تعهدات خود در قالب برجام وقفه می‌اندازد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مسائل منطقه‌ای گفت: هر کشوری حوزه نفوذ خود را به مرزهایش محدود کند، شکست خواهد خورد و باید توجه کنیم که خاورمیانه در حوزه سرزمینی کشور ماست و همان‌طور که آمریکا خود را در مسائل آمریکای جنوبی و مرکزی ذی‌نفوذ می‌داند، ایران نیز به‌دلیل اشتراک مذهبی و سرزمینی با کشورهای منطقه حق دارد در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشد.

او تصریح کرد: داعش تهدید مشترک تمامی کشورهای غرب آسیا است و باتوجه به این تهدید، ورود مستشاری ایران در نبرد با داعش و مذاکرات حل بحران سوریه و همچنین مسائل مربوط به لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه منطقی است و به‌دلیل دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی، نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

همکاری نظامی با روسیه نیازی به مجوز مجلس نداشت

جمالی همچنین در پاسخ به سوالی درباره استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه نوژه همدان گفت: قطعاً نشست و برخاست هواپیماهای روسی از پایگاه نوژه اتفاق افتاده اما هنگامی حاکمیت ما زیرسوال می‌رود که یا پایگاه نظامی کشورمان را به روس‌ها فروخته باشیم یا اجاره داده باشیم و یا مدیریت آن را به کشور دیگری داده باشیم که هیچ‌کدام از این موارد اتفاق نیافتاده است.

او گفت: درواقع ما به هم‌پیمان منطقه‌ای‌مان کمک نظامی کرده‌ایم و این مسئله امری طبیعی است و درواقع با روسیه اقدام نظامی مشترک انجام داده‌ایم.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سوالی درباره علت در جریان قرار نگرفتن مجلس در این موضوع گفت: باتوجه به این‌که پایگاه نوژه را به‌لحاظ مالکیت، اجازه یا مدیریت در اختیار روسیه قرار نداده‌ایم و صرفاً به آن‌ها کمک کرده‌ایم و با روسیه همکاری نظامی داشتیم، نیازی به دریافت مجوز از مجلس نبود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه گزارشی درباره استفاده از دیگر پایگاه‌های نظامی همچون تبریز و اصفهان و همچنین ادامه استفاده از پایگاه نوژه به دست مجلس نرسیده است.

کد خبر : ۴۳۰۸۴۲