خبرگزاری کار ایران

تحلیل یک رسانه عربی از انتخابات ایران؛

بررسی چالش‌های پیش روی روحانی در انتخابات آینده

پایگاه خبری اماراتی «گلف نیوز» در گزارشی تحت عنوان «روحانی در انتخابات پیش رو با چالش‌های جدی روبه روست » مدعی شده که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به دلیل عدم برآورده کردن انتظارها در دوره اول ریاست جمهوری‌اش و عدم بهبود جدی وضعیت اقتصادی با مشکلاتی روبه رو خواهد بود.

به گزارش ایلنا، «گلف نیوز» در مقاله‌ای مدعی شد که روحانی در این دوره با مخالفت اصولگرایان مواجه خواهد شد. او درحالی که همه آینده سیاسی‌اش را بر منافع اقتصادی حاصل از برجام، سرمایه‌گذاری کرده است، با امتناع بانک‌های بین‌المللی برای تامین مالی پروژه‌های اقتصادی ایران، مواجه شده و همه سرمایه‌گذاری‌هایش از بین رفته است. با روی کار آمدن ترامپ و تهدیدهای او مبنی بر نابودی توافق هسته‌ای، عملا ورق به ضرر روحانی برگشته است.

«گلف نیوز» نوشت: روحانی با انزواطلبی اصولگرایان در دوره احمدی‌نژاد، به شدت مخالف است و نقش اصلی را در خروج ایران از انزوای بین‌المللی بازی کرده است. رییس‌جمهور کنونی ایران به سیاست‌مداران لیبرال‌تر ایران نظیر سیدمحمدخاتمی و میرحسین موسوی نیز از لحاظ فکری نزدیک نیست و بر این باور است که ایران می‌تواند هم اصولگرا و محافظه‌کار بوده هم در فضای بین‌المللی فعال باشد و تصمیمات مهم سیاسی‌اش را به نظرات جامعه بین‌المللی نزدیک‌تر کند.

به  تحلیل این پایگاه خبری اماراتی، استراتژی روحانی بر این اساس استوار بوده که با توافق هسته‌ای، کمپانی‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارها و به ویژه تولید نفت که در سه دهه گذشته با رکود سرمایه‌گذاری مواجه بوده است، به سمت ایران سرازیر می‌شوند. اما همه چیز بر وفق مراد پیش نرفته است.

«گلف نیوز» مشکلات پیش روی روحانی را به سه دسته تقسیم کرده و نوشت: اول از همه تحریم‌های برداشته شده تنها به برنامه هسته‌ای ایران مرتبط بوده و تحریم‌های حقوق بشری و دیگر تحریم‌های اولیه آمریکا که به گروگانگیری سال ۱۹۸۰ مربوط بوده، تغییری نکرده است.

دوم اینکه بانک‌های بین‌المللی از تامین مالی پروژه‌های تجاری کمپانی‌های بزرگ با ایران به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا، سر باز می‌زنند. برخی از بانک‌های بزرگ جهان، هنوز در حال پرداخت جریمه‌های مربوط به ارتباط با پروژه‌های ایران در طول دوران تحریم‌ها هستند و به مشتریان‌شان هم گفته‌اند که اگر بخواهند با ایران کار کنند، باید به دنبال بانک‌های دیگر بگردند.

این پایگاه خبری مدعی شده سومین دلیل عدم حل مشکلات ایران این است که ایران همچنان به مداخله در امور کشورهای عربی منطقه ادامه می‌دهد. این کشور گروه‌های شبه نظامی شیعه را در عراق پشتیبانی می‌کند و یکی از مهمترین حامیان بشار اسد در سوریه است. ایران از شیعیان حوثی یمن نیز حمایت کرده و در پی ایجاد اختلاف‌های قومی در بحرین است.

«گلف نیوز» مدعی شده مقبولیت‌های بین‌المللی به روحانی در مقابل مخالفانش کمکی نمی‌کند. تندرو‌ها در ایران با هدف بازگشت به قدرت سیاسی و اقتصادی که در دوران روحانی آن را از دست داده‌اند، سعی می‌کنند، جنبه‌های نظامی سیاست ایران را تشدید کنند.

حمید فرح وشیان کارشناس مسائل ایران در گفت‌و‌گو با «رویترز» مدعی شده که خطرات روی کار آمدن ترامپ برای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای او به انضمام مسائل اقتصادی داخلی که به ایجاد اعتراض منجر شده و نهادهای نظامی را در ایران قدرتمندتر کرده است.

به گزارش «گلف نیوز»، هنوز معلوم نیست چه کسی قرار است از سوی گروه‌های مخالف روحانی به عنوان کاندیدای رقیب انتخاب شود. معمولا این گونه تصمیمات در ایران دقیقه نود گرفته می‌شود. اما روشن است که روحانی باید مبارزه کند و نباید از پیروزی‌اش مطمئن باشد. دلیل این عدم اطمینان نیز تاثیرات ضعیف توافق هسته‌ای در بخش داخلی است.

کد خبر : ۴۳۱۹۰۶