خبرگزاری کار ایران

هشدار رسانه های آمریکا:

آیا ترامپ از عواقب بلند مدت انتخابهایش با خبر است؟/ نامزد ریاست سیا به دنبال نابودی برجام است

asdasd
کد خبر : ۴۳۱۹۳۹

یکی از رسانه های آمریکایی در مقاله ای نسبت به عواقب انتخاب مایک پومپئو سناتور جمهوری خواه آمریکایی برای ریاست سازمان سیا هشدار داد و نوشت: اهداف پومپئو نظیر بمباران ایران و تغییر رژیم در ایران به سبک عراق می تواند برای آینده سیاسی ترامپ عواقب منفی ای داشته باشد و از این رو مجلس سنا در جلسه رای اعتماد باید به این مسائل دقت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از «هافینگتون پست»، مایک پومپئو نامزد ریاست سازمان سیا در دولت ترامپ به عنوان یک جنگ طلب  و یک چهره تشکیلاتی نترس در بیان ایده هایش در حزب معروف است.  به دلیل کم تجربگی ترامپ در سیاست خارجی, دیگر مشاوران امنیتی کلیدی ترامپ می توانند در تعیین سیاست های دولت آینده نقش مهمی داشته باشند.

 سابقه پومپئو در تهدید و صحبت های تحریک آمیز در خصوص تغییر رژیم و یا اقدام نظامی علیه ایران در جهت دهی او به سیاست های ترامپ به عنوان رییس سازمان سیا مساله ای بحث برانگیز است.

به گزارش این رسانه آمریکایی, ییپومپئو یکی از مخالفان جدی توافق هسته ای ایران است و بارها در مورد به عقب برگرداندن این توافق صحبت کرده است. احتمالا یکی از مبهوت کننده ترین گرایشان پومپئو اصرارش بر کم اهمیت جلوه دادن هزینه های بمباران ایران است. او بارها از جوانب مخفی توافق هسته ای صحبت کرده و سعی کرده از این طریق برجام را بی اعتبار و آن را از لحاظ سیاسی برای آمریکا مضر جلوه دهد.

این سابقه, نگرانی ها را از بابت توانایی او برای ایجاد تعادل  در ارزیابی های اطلاعاتی اش در رابطه با ایران و توافق هسته ای برای رییس جمهور و کنگره و مردم آمریکا زیر سوال می برد.

در این گزارش گفته شده که از نظر کارشناسان اطلاعاتی منافع امنیتی قابل توجهی که به واسطه برجام به دست آمده غیر قابل چشم پوشی است.

جیمز کلپر در ماه فوریه به عنوان رییس سازمان سیا  در جلسه استماع سالانه برای ارزیابی اطلاعاتی در مورد توافق هسته ای حاضر شد . او در این جلسه گفت که زمان لازم برای ایران برای تولید مواد شکافت پذیر لازم برای سلاح هسته ای از چند ماه به چند سال افزایش یافته است. اگر ایران تصمیم بگیرد که توافق را بشکند و به دنبال سلاح برود این کار برای او چند سال به طول می انجامد.

از این گذشته کلپر گفته بود که جامعه بین المللی به سرعت در جریان تغییرات در تاسیسات هسته ای ایران قرار می گیرد و روش های یافتن تقلب توسط نظارت های آژانس تشدید شده است.

«هافینگتون پست» با بیان اینکه پومپئو با چنگ و دندان در برابر توافق هسته ای ایران مبارزه کرده است, نوشت:  در سال ۲۰۱۴ او در میزگردی با خبرنگاران سعی کرد هزینه های بمباران ایران را به عنوان آلترناتیو مذاکره کمرنگ جلوه دهد.

او گفته بود که ۲۰۰۰ پرواز برای بمباران ظرفیت های هسته ای ایران مورد نیاز است. این برای نیروهای ائتلاف امر غیر قابل اجرایی نیست.

«هافینگتون پست» در این گزارش نوشت: برخی بر این باورند که این بمباران تنها به بی ثباتی منطقه می افزاید و ظرفیت های هسته ای ایران را تنها برای چند سال به عقب انداخته و در عوض ایران را برای رفتن به سمت ظرفیت های بازدارنده هسته ای تشویق می کند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، پومپئو در بیانیه اش در سال ۲۰۱۵ همزمان با توافق هسته ای برجام گفته که ایران در پی نابودی آمریکاست و این توافق به ایران اجازه می دهد که برنامه های هسته ای اش را ادامه دهد.

چنین مبالغه  ای ممکن است برای لفاظی های یک عضو کنگره خوب باشد اما نمی توان آن را یک تحلیل سیاسی جدی قلمداد کرد.

در این گزارش گفته شده که در خلال بررسی های کنگره در دوران امضای برجام پومپئو برای شرکت در نشستی در آژانس انرژی اتمی به همراه سناتور تام کوتن به وین سفر کرد. آنها در این نشست سعی کردند گزارشی از وجوه تکنیکی برجام را ارائه داده و ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران را توضیح دهند.

این مقاله به ادعای پومپئو و کوتون نیز اشاره کرده و گفته آنها مدعی شده اند که این توافق دارای ابعاد مخفی ای است که از مردم آمریکا مخفی نگه داشته شده است.

این یک تئوری توطئه بود چرا که بیشتر ترتیبات بین آژانس اتمی و مشورتها به منظور جلوگیری از افشای اطلاعات حساس و نگرانی های امنیتی مشروع دولت ها می تواند  محرمانه باقی بماند.

با این وجود آنها سعی داشتند که این وجوه را نوعی معامله پنهانی ذیل برجام بین دولت اوباما و ایران جلوه دهند و با این کار مخالفان را تحریک کنند.

از نظر نویسنده این گزارش، تلاش های پومپئو جهت تضعیف توافق هسته ای  حتی در شرایطی که به مرحله اجرایی شدن رسید هم به پایان نرسید. او یکی از سه سناتوری بود که برای سفر به ایران در دفتر حفاظت منافع ایران در سفارت پاکستان درخواست داد. او دلیل سفرش را نظارت بر انتخابات مجلس، بازرسی از تاسیسات هسته ای و بازدید از زندانیان آمریکایی در ایران و دیدار با رهبر ایران در خصوص بازداشت ملوانان آمریکایی عنوان کرده بود.

«هافینگتون پست» به ادعاهای پومپئو در سالگرد برجام نیز اشاره کرده که گفته بود این توافق امنیت ملی مردم آمریکا را افزایش نداده و در نتیحه کنگره باید در رفتار ایران تغییراتی حاصل کند.

او همچنین لوایح متعددی را با هدف خنثی سازی سیاست های دولت آمریکا در قبال ایران معرفی کرده و این شامل لایحه منع خرید آب سنگین و تمدید تحریم های آمریکا بوده است.

بر همین اساس در این مقاله به توییت هفته گذشته پومپئو در توییترش قبل اینکه به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست سازمان سیا انتخاب شود اشاره کرده که گفته بود: من به دنبال از بین بردن این توافق افتضاح با بزرگترین حامی تروریست در جهانم.

در این گزارش تاکید شده است که با این سوابق جلسه تایید پومپئو به عنوان رییس سازمان سیا باید به نظرات او درمورد از بین بردن برجام و بمباران ایران یا تحریک به تغییر رژیم در ایران به سبک عراق و یا توانایی او در ارزیابی های بی طرفانه در حوزه اطلاعات را مد نظر قرار داد.

در پایان نویسنده با طرح این سوال که آیا ترامپ از عواقب منفی بلندمدت هر یک از انتخاب هایش در آینده سیاسی خود با خبر است؟ نوشت: عواقب ورود پومپئو در کاخ سفید و دنبال کردن مقولاتی نظیر جنگ و تغییر رژیم  کمتر از ریاست او بر سازمان سیا و دنبال کردن این اهداف از این طریق است. امیدوارم مجلس سنا این مسایل را جدی گرفته و آنها را در زمینه کاندیداتوری پومپئو برای سازمان سیا به کار ببندد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز