خبرگزاری کار ایران

با طرح ادعاهایی منعکس شد؛

بازتاب حادثه برخورد دو قطار مسافربری ایران در رسانه‌های جهان

حادثه تصادف دو قطار مسافربری و در پی آن کشته شدن تعداد قابل توجهی از هم وطنانمان مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. این رسانه‌ها عمدتا فرسودگی سامانه ریلی ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان را عامل اصلی حوادثی از این دست خوانده‌اند.

به گزارش ایلنا، خبر تصادف دو قطار در شهرستان سمنان و کشته شدن تعدادی از هم‌وطنانمان در جریان این حادثه در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

 روزنامه انگلیسی «گاردین» در مقاله‌ای در ساعات اولیه با اشاره به آمارهای داده شده در اخبار ایران در خصوص این حادثه نوشت: در یکی از بخش‌های شمالی ایران دو قطار با هم برخورد داشته‌اند که در جریان این تصادف ۳۶ نفر کشته و دست کم ۹۵ نفر زخمی شده‌اند.

این روزنامه به آمار تصادفات در ایران اشاره کرد و نوشت: در ایران سالانه ۱۷ هزار نفر به دلیل تصادف کشته می‌شوند. نرخ بالای تصادف به دلیل بی‌توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی و قدیمی بودن خودروها و خدمات ضروری بی‌کیفیت است.

گاردین مدعی شد: اینکه ایران سال‌ها تحت تحریم‌های بین‌المللی به بهانه برنامه هسته‌ای بوده است و همین موضوع تاثیر بدی بر زیرساخت‌های این کشور گذاشته و این شامل وضعیت جاده‌ها و شبکه راه آهن در ایران نیز می‌شود.

شبکه الجزیره نیز ضمن پوشش خبر تصادف قطارها در سمنان در همان ساعات اولیه نوشت: در جریان این حادثه دست کم ۴۰ نفر به دلیل تصادف دو قطار در استان سمنان ایران کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» نیز با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های داده شده در تلویزیون دولتی ایران و به گفته مقامات این کشور ۴۰ نفر در جریان تصادف دو قطار در ایران کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند، نوشت: حسن روحانی دستور اعزام گروه‌های نجات و بررسی‌های لازم برای یافتن دلایل این تصادف مرگبار در استان سمنان را صادر کرده است.

«رویترز» نوشت: شبکه راه آهن ایران در دوران تحریم‌های بین‌المللی به دلیل برنامه هسته‌ای ایران به شدت فرسوده شده و مدرن کردن این شبکه با استانداردهای امنیتی کاری دشوار است. تحریم‌ها با اجرایی شدن برجام در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز یکی از ستون‌های خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشت: در پی تصادف دو قطار در یکی از استان‌های شمالی ایران دست کم ۴۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

این روزنامه نیز ادعاهای مشابهی مطرح کرده و گفته شبکه ریلی ایران به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی طی سال‌های طولانی علیه این کشور، برای برنامه هسته‌ای آن فرسوده شده است.

کد خبر : ۴۳۲۴۷۳