خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در پاریس عنوان کرد:

تلاش گروه‌های فشار برای جلوگیری از بهبود روابط ایران و فرانسه

سفیر ایران در فرانسه با تاکید بر تقویت اعتماد متقابل و اصلاح نگاه‌های غیرواقع‌بینانه به ارث مانده از گذشته در روابط ایران و فرانسه گفت: وجود عوامل اخلالگر، لابی‌ها و گروه‌های فشار مخالف بهبود روابط دو کشور از چالش‌های موجود است.

به گزارش ایلنا، علی آهنی سفیر ایران در فرانسه در گفت‌وگو با فصلنامه پاریس_تهران در پاسخ به این سئوال که فرانسویان امروزه چه برداشتی از ایران دارند، اظهار داشت: نزدیک سه قرن از آغاز مناسبات رسمی بین ایران و فرانسه می‌گذرد و عمق نگاه دوستانه و احترام متقابل دو ملت ایرانی و فرانسوی ناشی از تمدن و فرهنگ قدیمی و غنی دو کشور است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی درازمدت بین دو ملت، این ذهنیت مثبت را تقویت کرده است، افزود: طبق نظر آقای فابیوس وزیر سابق امور خارجه، «فرانسویان همواره مجذوب ایران و به ویژه میراث فرهنگی و جایگاه این کشور در تاریخ علم و اندیشه هستند و دانشجویان ایرانی نیز شگفتی آفرینند؛ آنها معرف تصویر ایران در دانشگاه‌های فرانسه  هستند و خوش می‌درخشند».

سفیر ایران در فرانسه با بیان اینکه خیلی مهم است که از این عوامل برای تقویت اعتماد و توسعه روابط دوجانبه استفاده شود، عنوان کرد: فرانسه هرگز رفتار استعماری نسبت به ایران نداشته است. مردم ایران خاطره استقبال فرانسه از امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده‌اند.

آهنی ادامه داد: متاسفانه، سیاست‌زدگی افکار عمومی و فضای منفی ایجاد شده علیه ایران در غرب، به دلایل سیاسی و موضوع پرونده هسته‌ای، فضای آنچنان سنگینی را موجب شد که حتی اندیشمندان و متفکرین فرانسوی دیگر جرأت نکردند نظرات مثبت خود در مورد ایران را مطرح  کنند.

وی تصریح کرد: لابی‌های صهیونیستی و برخی رژیم‌های عرب، تلاش کردند با دامن زدن شدید به یک ایران‌هراسی، تصویر دروغینی از ایران تحت عنوان کشوری به اصطلاح سلطه‌گر و خشن ارائه کنند. خوشبختانه، توافق هسته‌ای 14 ژوئیه 2015 بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5، زمینه مناسب را برای روشن شدن حقیقت ایجاد کرد.

سفیر ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه ما شاهد استقبال بیشتری از سوی محافل فرانسوی و امیدواری آنها به تقویت همکاری‌ها بین ایران و فرانسه هستیم، گفت: مردم ایران همچنین از توسعه همکاری‌ها با فرانسه استقبال می‌کنند. با این حال برای مردم ایران سخت است که آزادی عمل یک عامل مخرب روابط دوجانبه فرانسه_ایران را درک کنند که همانا حضور گروهک تروریستی و فرقه‌گرای مجاهدین خلق در فرانسه است. این فرقه با سابقه تروریستی و خشونت، مسئولیت سنگینی در ترور بیش از 12 هزار شهروند ایرانی بیگناه دارد.

آهنی با اشاره به همکاری گروهک تروریستی منافقین با رژیم صدام حسین در قتل عام ایرانیان طی جنگ ایران_عراق، اظهار داشت: این همکاری موجب شد افکار عمومی ایران آنها را همانند جاسوسان فرانسوی که در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان نازی، با هیتلر همکاری می‌کردند، تلقی کند.

وی افزود: این فرقه تروریستی که هیچ حمایت و جایگاه مردمی در ایران ندارد و به دلیل «رویکرد خشونت‌آمیز و غیردموکراتیک و اعمال فرقه‌ای، صرف‌نظر نکردن از خشونت و تلاش‌هایش برای ارائه اطلاعات غلط» توسط مقامات فرانسوی، مورد نکوهش واقع شده است؛ از تسهیلات و امکانات فرانسه سوءاستفاده و بدون هیچ گونه کنترلی توسط نهادهای مالی، مبالغ زیادی هزینه و علیه روابط فرانسه و ایران عمل می‌کند.

این دیپلمات کشورمان در خصوصو فرانسوی‌های مقیم ایران گفت: فرانسویان مقیم ایران حدود هزار نفرند. آنها از شرایط زندگی خود در ایران بسیار راضی و خوشحال هستند و بر میهمان‌نوازی مردم ایران اذعان می‌کنند. با رشد همکاری‌های دوجانبه، باید تعداد آنها به شدت افزایش یابد.

آهنی در خصوص ایرانیان مقیم فرانسه نیز عنوان کرد: ایرانیان مقیم فرانسه که گفته می‌شود بالغ بر 70 هزار نفرند، در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و علمی حضور فعالی دارند و همواره به فرهنگ و قوانین فرانسه احترام گذاشته‌اند. تعداد دانشجویان ایرانی در فرانسه که طی سال‌های گذشته، به پائین‌ترین سطح خود رسید نیز باید شاهد افزایش زیادی باشد.

وی در رابطه با روابط بین ایران و فرانسه به ویژه از زمان رفع تحریم‌های اتحادیه خاطرنشان کرد: متاسفانه فضای رسانه‌ای در خصوص موضوع هسته‌ای ایران، اثر منفی زیادی بر مناسبات دو کشور گذاشت. طی دو سال اخیر با اراده دو طرف؛ تبادل هیأت‌ها پیگیری شد و پس از دیدار روسای جمهور در نیویورک در سال‌های 2014 و 2015 و سپس به دنبال توافق هسته‌ای، مناسبات دو کشور وارد فصل جدیدی شد که تحولات عمده‌ای را در پیش داشت.

سفیر ایران در فرانسه افزود: سفر رسمی آقای فابیوس وزیر امور خارجه سابق فرانسه به ایران پس از توافق هسته‌ای و سفر هیأت 150 نفره مدف (شورای کارفرمایان فرانسه) تحت ریاست آقای لوفول (سخنگوی دولت و وزیر کشاورزی، صنایع غذایی و جنگل) و همراهی آقای فکل دبیر دولت مسئول تجارت خارجی، گردشگری و فرانسویان مقیم خارج) به تهران و نیز سفر رسمی آقای لارشه رئیس سنای فرانسه به ایران، تحولات عمده‌ای بود که با سفر رسمی رئیس جمهور روحانی در تاریخ 27 و 28 ژانویه 2016 و امضاء 35 تفاهم‌نامه و قرارداد، نقطه عطفی در روابط بین دو کشور ایجاد شد.

آهنی ادامه داد: در بعد سیاسی، ظرفیت بالایی برای رایزنی‌ها و همکاری‌ها در ابعاد دوجانبه و چندجانبه برای کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای و یافتن راه‌هایی برای حل موضوعات مهم جهانی وجود دارد. با امضای یادداشت تفاهم گفت‌وگوی سیاسی، مسیر جدید و چشم‌انداز مثبتی ایجاد شده است. 

وی با بیان اینکه برای یک روابط اقتصادی مستحکم، این روابط باید بر اصول مشارکت و همکاری پایه‌گذاری شود، گفت: مصمم هستیم تا شرکت‌های دو کشور را به همکاری بلند‌مدت به‌خصوص از طریق سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال فناوری تشویق کنیم. در ابعاد علمی و فرهنگی، تقویت همکاری‌هایی که از گذشته نیز وجود داشته، در دستورکار روابط قرار دارد و از نگاه مثبت دو طرف بهره‌مند است.

سفیر ایران در ادامه در خصوص چالش‌های موجود در روابط ایران و فرانسه اظهار داشت: چالش مهمی که روابط دوجانبه را تحت‌الشعاع قرار داده، عدم اعتماد بین طرفین بوده است.

آهنی افزود: افزایش تماس‌ها و تبادلات و تعمیق رایزنی‌ها در سطوح و ابعاد مختلف، در رفع این مانع، تقویت اعتماد متقابل و اصلاح نگاه‌های غیرواقع‌بینانه و غیرسازنده به ارث مانده از گذشته، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. چالش مهم دیگر؛ وجود عوامل اخلالگر، لابی‌ها و گروه‌های فشار مخالف بهبود روابط فرانسه و ایران است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عوامل برای موفقیت روابط قبل از هر چیز تقویت اعتماد متقابل از طریق استمرار و تعمیق رایزنی‌های مشترک است، تصریح کرد: سپس باید یک نگاه و رویکرد واقع‌بینانه‌تر و سازنده‌تر به روابط دوجانبه داشته باشیم و از عوامل اخلالگر و لابی‌هایی که تلاش می‌کنند فضا و افکار عمومی را مسموم سازند، فاصله بگیریم.

این دیپلمات کشورمان با تاکید بر اینکه رفت و آمد متقابل خبرنگاران برای انعکاس واقعیت‌های میدانی به افکار عمومی دو طرف، باید تسهیل شود، اظهار داشت: از طرفی باید برای شناساندن فرهنگ و تمدن هر کشور با برگزاری نمایشگاه‌ها و ابتکارات فرهنگی تلاش کرد. نهایتا باید تبادلات علمی را تقویت و تبادل گردشگر بین دو کشور را تسهیل کنیم.

آهنی در خصوص چالش‌های اقتصادی بین ایران و فرانسه نیز گفت: قوانین و تصمیمات فراسرزمینی آمریکا که به بانک‌ها و شرکت‌های فرانسوی تحمیل شده است، مانع از تحرک آنها در ایران می‌شود.

وی اقدام هماهنگ فرانسه و سایر کشورهای اروپایی برای ایجاد اطمینان در شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی و رفع نگرانی آنها در برابر مجازات‌های احتمالی آمریکا را ضروری دانست و افزود: از طرفی ما شاهد احتیاط بیش از حد بانک‌ها و شرکت‌های فرانسوی در همکاری با ایران هستیم.

سفیر ایران در فرانسه تصریح کرد: برای موفقیت در این زمینه باید تلاش برای شناساندن تولیدات و ظرفیت‌های صادراتی و همکاری‌های صنعتی دو کشور آغاز و سپس شرکت‌های دو کشور را به همکاری مشارکتی و ورود به سرمایه‌گذاری مشترک تشویق کنیم. با اختصاص خطوط اعتباری برای تامین مالی پروژه‌های مختلف در ایران توسط شرکت‌های فرانسوی نیز باید موافقت شود.

آهنی در پاسخ به این سوال که در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی کدام همکاری‌ها در اولویت هستند و چگونه طی 10 سال اخیر تکامل یافته‌اند؟ و طرح‌ها و برنامه‌های سفارت در سال‌های 2016 و 2017 چیست؟ اظهار داشت: در سفر رسمی رئیس‌جمهور روحانی به فرانسه، 35 سند همکاری به امضا رسید، برخی از آنها سندهای پایه و مرجع برای همکاری‌های درازمدت بین دو کشور هستند؛ همانند نقشه راه همکاری‌های دوجانبه، تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین اسناد همکاری‌های بهداشتی، علمی، دانشگاهی، گردشگری و میراث فرهنگی. برای اجرای آنها، پیگیری جدی دو طرف ضروری است و وظیفه سنگینی متوجه سفارت‌های ایران و فرانسه است تا با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط در کشور مقابل همکاری و تحقق آنها را در هماهنگی با پایتخت خود برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی، طراحی و برگزاری یک فصل فرهنگی در دو کشور و برگزاری نمایشگاه‌های تاریخی یا مرتبط با میراث فرهنگی را می‌توان پیش‌بینی و در سال 2017 اجرا کرد.

این دیپلمات کشورمان در خصوص حوزه اقتصادی نیز عنوان کرد: در حوزه اقتصادی هم مبادلات سالانه تجاری از 5 میلیارد یورو به کمتر از 500 میلیون یورو کاهش یافت. با این حال، با توجه به تنوع اقتصادی و صنعتی ایران، منابع انرژی و معدنی و ذخایر مهم مواد اولیه‌اش و توانمندی‌های صنعتی فرانسه، فرصت‌های وسیعی از همکاری و مشارکت بین دو کشور به صورت دوجانبه یا سه‌جانبه وجود دارد.

آهنی خاطرنشان کرد: در این راستا، همکاری‌ها در زمینه صنعتی (به خصوص صنعت خودرو)، در زمینه گاز، نفت و پتروشیمی، انرژی‌های پاک (شامل انرژی هسته‌ای، خورشیدی و بادی)، کشاورزی، دامپروری و ماهیگیری، حمل و نقل، صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی، هتلداری، گردشگری، مسکن، شهرسازی و محیط زیست دارای اولویت است.

وی تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای، فرانسه به دلیل رویکرد جدیدش، موفق شد قراردادهای مهمی با شرکت‌های ایرانی به ویژه در بخش‌های خودروسازی، هوانوردی، انرژی، کشاورزی، ماهیگیری و حتی هتلداری منعقد کند، باید خاطر‌نشان کرد که غنا و قدمت روابط فرهنگی و علمی بین دو ملت، امروز عامل مهم دیگری برای تقویت دوستی و بهبود فضای روابط است.

سفیر ایران در فرانسه در پایان خاطرنشان کرد: میزان تبادل دانشجویان، محققین و اساتید دانشگاه‌ها عملا به سطح صفر و تعداد دانشجویان ایرانی در فرانسه به کمترین حد خود رسیده است، بنابراین، اولویت ما احیای تبادلات علمی و دانشگاهی و تقویت تبادل دانشجو و استاد است.

کد خبر : ۴۳۲۴۹۵