خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری:

آیت‌الله موسوی اردبیلی سید مفید دوران خویش بود

معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه نوشت: گزافه نیست آیت‌الله موسوی اردبیلی بود را سید مفید دوران خویش بنامیم.

به گزارش ایلنا، حسین جابری انصاری در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی امروز عصر با شکوه تمام و با حضور گسترده مردم و شخصیت‌ها در مسجد امیرالمومنین پایگاه تاریخی آن مرحوم در تهران برگزار شد.

این بنده نیز که در کودکی بارها و بارها در نمازهای جماعت این مسجد به آیت‌الله اقتدا کرده و بر مائده آسمانی دروس تفسیر ایشان نشسته‌ام و دوران راهنمائی خود را نیز در مدرسه مفید که توسط ایشان تاسیس شده بود گذرانده‌ام بیست دقیقه‌ای توفیق حضور در مراسم را داشتم.

حضرات آیات و حجج‌اسلام اکبر هاشمی رفسنجانی، سید علی محقق داماد، سید حسن خمینی، سید محمد موسوی‌خوئینی، سید محمد خاتمی، محسنی اژه‌ای، سید هادی خامنه‌ای، سید محمد علی شهیدی، رسول منتجب‌نیا و شخصیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در این مراسم حضور داشتند.

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی بنیانگذار مدارس و دانشگاه‌مفید و کانون توحید و از جمله روحانیان نامدار معاصر است که موسسات‌فرهنگی بنیان نهاده‌شده توسط او به مثابه باقیات‌الصالحات و آثار خیرشان باقی‌ خواهد ماند. دفتر زندگانی این جهانی آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در هشتم بهمن‌ماه هزار و سیصد و چهار در اردبیل گشوده و در سوم آذر ماه نود و پنج برای همیشه بسته شد.

آیت الله موسوی اردبیلی دانش آموخته حوزه علمیه قم و نجف و از شاگردان برجسته حضرات آیات و مراجع عظام سید حسین بروجردی، سید ابوالقاسم خوئی، سید محسن حکیم، سید محمد هادی میلانی، سید محمد داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، علامه سید محمد حسین طباطبایی و امام خمینی بود و خود در دو دهه و نیم اخیر عمر بابرکتش از جمله مراجع عظام تقلید شد.

آیت‌الله موسوی اردبیلی یکی از پانزده شخصیت برجسته عضو شورای انقلاب‌اسلامی و یکی از پنج عضو موسس حزب جمهوری اسلامی(کنار آیات سید محمد حسینی بهشتی، سید علی حسینی خامنه‌ای، اکبر هاشمی‌رفسنجانی و محمدجواد باهنر) بود و در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های مهمی همچون عضویت در مجلس خبرگان بررسی قانون‌اساسی، مجلس‌خبرگان بازنگری قانون‌اساسی، مجلس خبرگان رهبری و دادستانی کل کشور، ریاست دیوانعالی، ریاست قوه‌قضائیه و امامت‌جمعه موقت تهران را به‌عهده گرفت.

این سوابق و مسئولیت‌ها هر یک نشان از جایگاه بلند و شخصیت رفیع آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در سلسله روحانیت و حوزه‌های علمیه و در سیاست و حکومت دوران انقلاب اسلامی ایران دارد اما به گمان من آنچه آیت‌الله را از دیگر همگنانش متمایز می‌کند، موسسات و نهادهای ماندگار فرهنگی و آموزشی بنیان نهاده شده توسط او است.

آیت‌الله موسوی اردبیلی با تاسیس موسسه خیریه مکتب امیرالمومنین در سال هزار و سیصد و چهل و هشت یک‌سال پس از آغاز اقامت در تهران و مراکز دینی و فرهنگی که از دل این موسسه سر بر آورد به یکی از روحانیان ماندگار و صاحب اثر معاصر ایران تبدیل شد که دفتر خدمات و اثرات و باقیات صالحاتش برای همیشه مفتوح خواهد ماند. علاوه بر مسجد و کانون توحید، مجموعه مدارس مجتمع آموزشی مفید و دانشگاه علوم انسانی مفید که با یاد و نام عالم برجسته اسلام و تشیع حضرت شیخ مفید، مفید نامیده شد از جمله موسسات مذهبی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی ماندگار ایران است که با مدیریت عالیه و تدبیر آیت‌الله تاسیس و در طول چند دهه گذشته دانش آموختگان و فارغ التحصیلان بسیار آن در عرصه های مختلف کشور مشغول خدمت شده اند.  آیت‌الله خود نیز در این باره گفته است: " اگر خداوند در روز قیامت از من بپرسد چه کار کردی؟ تنها چیزی که برای من امیدبخش است، همین مدارس مفید و دانشگاه‌مفید است."

نام آیت‌الله موسوی اردبیلی برای من و خانواده‌ام از کودکی و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نامی آشنا و همراه با احترام بوده است. روحانی فاضل و دوست‌داشتنی مسجد امیرالمومنین خیابان نصرت امیرآباد تهران که همراهی با پدر در نمازهای جماعت و جلسات تفسیر قرآنش از خاطرات زیبای کودکی من است. این کمترین و دو تن از برادرانم محمدرضا و علیرضا در نخستین مدرسه راهنمایی مفید(میدان انقلاب) و برادر دیگرم محمد حسن در مدرسه راهنمایی و دبیرستان مفید منطقه دو تهران بهترین دوران تحصیل خود را طی کرده و همچون هزاران فارغ التحصیل مفید وامدار خرمن خیر و خدمت آیت‌الله هستیم.

آیت‌الله موسوی اردبیلی ادامه دهنده راه شیخ مفید و دیگر عالمان راستین اسلام و تشیع و فرزند زمانه خود بود و گزافه نیست اگر او را آیت‌الله و سید مفید دوران خویش بنامیم. با تسلیت صمیمانه درگذشت این عالم مردمی و خدمتگزار، به روان پاک او و همه موسسان و معلمان و فارغ‌التحصیلان شهید و درگذشته مفید سلام و درود می‌فرستم و از خداوند متعال برای زندگان ایشان، توفیق تداوم خدمت و راهروی در مکتب شیخ مفید و سید مفید طلب می‌کنم. بمنه و کرمi

کد خبر : ۴۳۳۵۱۷