خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس نمایندگان امریکا:

با تمدید اخیر قانون تحریم، جلوی مرگ زودرس برجام را گرفتیم

عضو مجلس نمایندگان امریکا معتقد است با تمدید اخیر قانون تحریم، جلوی مرگ زودرس برجام را گرفتیم.

به گزارش ایلنا، برای روشن شدن برخی ابعاد مصوبات اخیر مجلس نمایندگان و سنای امریکا در خصوص تمدید قانون تحریم‌های امریکا، روزنامه اعتماد با یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان امریکا گفت‌وگو کرده است و این نماینده مجلس با توجه به فضای موجود درخصوص چند و چون اجرای برجام ترجیح داد به شرط عدم افشای نام خود گفت‌وگو کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از تصویب این دو مصوبه در مجلس نمایندگان و سنا متعجب نشدید؟ با اشاره به اینکه اصلا از تصویب آن تعجب نکرده است، گفت: شما اگر به آرا نگاه کنید متوجه این امر می‌شوید. چطور ممکن است متعجب شویم در حالی که مجلس نمایندگان به اتفاق آرا و سنا هم با تمام قدرت یعنی نود‌و‌نه رای در برابر صفر به این تمدید رای دادند. با این حمایت قاطع اگر اتفاق دیگری می‌افتاد باید متعجب می‌شدیم. نمایندگان و سناتورهای هر دو حزب چه مخالفین و چه موافقین برجام از این پیشنهاد حمایت کردند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت موافقان برجام از حزب دموکرات از پیشنهاد تمدید، جای سوال ندارد؟ گفت: اتفاقا اگر شما معتقد هستید که این مصوبه برای تمدید قانون تحریم‌های سال ١٩٩٦ نقض برجام است، خود شما باید این تناقض را پاسخ دهید که چطور آن بخش از نمایندگان مجلس و سنای امریکا که از تمامی وجود خود برای تصویب برجام مایه گذاشتند حاضر شده‌اند که اقدامی خلاف برجام اتخاذ کنند.
قانون سال ١٩٩٦ امروز قابل اجرا نیست
این نماینده مجلس نمایندگان امریکا در پاسخ به این سوال که آیا تمدید این قانون تحریم را نقض برجام نمی‌دانید، با اشاره به اینکه این تمدید به معنای نقض برجام نیست، افزود: همه نمایندگان و سناتورهایی که به این تمدید رای داده‌اند به خوبی متوجه هستند که این تمدید نقض برجام نیست. این قانون تمدید می‌شود که محتوای آن از بین نرود ولی تمدید آن تاثیر چندانی در صحنه عمل ندارد، چرا که اجرای مقررات تحریمی این قانون بر اساس برجام تعلیق شده است و بر اساس برجام، رییس‌جمهور و وزیر خارجه امریکا وظیفه دارند با ارایه منظم اسناد حقوقی اجرای مفاد تحریمی این قانون را در عمل تعلیق کنند. این قانون سرمایه‌گذاری و مشارکت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را ممنوع کرده و ورود گازوییل توسط ایران را نیز ممنوع کرده است و کشورهایی که این ممنوعیت‌ها را اعمال نکنند تحت تحریم امریکا قرار خواهد داد. این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها براساس برجام همه تعلیق شده‌اند. بنابر این قانون سال ١٩٩٦ در عمل نمی‌تواند به اجرا در بیاید، پس دلیلی هم ندارد که نقض برجام تلقی شود.
توانستیم مخالفان برجام را شکست دهیم
در ادامه از وی سوال کردیم که اگر در صحنه عمل فرقی نمی‌کند پس چرا اصلا این تمدید انجام شد؟ که وی با تایید پیچیدگی‌های پاسخ به این سوال گفت: واقعیت این است که نمایندگان و سناتورهای مخالف برجام در امریکا، یک مقدار بعد از انتخاب ترامپ روحیه هم گرفته‌اند، به‌شدت ضمن اصرار بر تصویب این تمدید، تحریم‌های جدیدی را به‌صورت اصلاحیه و موارد تکمیلی به این قانون پیشنهاد می‌کردند. بدون شک تصویب هر یک از تحریم‌های مد نظر آنان به معنای صریح نقض برجام محسوب می‌شدند و من و همکارانم در مجلس نمایندگان و همین‌طور سناتورهای موافق برجام با این اصلاحیه‌ها مخالف بودیم چون به‌معنای پایان برجام بود. اما آنها به آسانی دست‌بر‌دار نبودند. مرتب برای تصویب اصلاحیه‌های خود که هریک واجد تحریم‌های جدید علیه ایران بود با دیگر نمایندگان و سناتورها مذاکره می‌کردند تا آنها را به حمایت از اصلاحیه‌های خود ترغیب کنند. من فکر می‌کنم ما نمایندگان موافق برجام، به همراه سناتورهای موافق در مذاکره و مشورت نزدیک با دولت اوباما که نیازی نیست بخواهیم از سیاست اصولی آنها در حمایت از برجام چیزی بگوییم، یک کار بسیار باارزش و باشکوه انجام دادیم و توانستیم مخالفان را هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا شکست دهیم. آنها موفق نشدند هیچ یک از اصلاحیه‌های خود را به تصویب برسانند و شکست سختی خوردند. شما می‌دانید اگر یکی از اصلاحیه‌های آنها که به معنای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران بود تصویب می‌شد ما حالا در کجا بودیم؟ بله آن موقع بود که من باید الان جلوی شما می‌ایستادم و از نقض برجام حرف می‌زدم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهاد تحریم‌های جدید مخالفان برجام همه مردود شده‌اند، گفت: با همه پیشنهادها برای تحریم جدید مخالفت شد. این یک موفقیت بزرگ برای ما و موافقان برجام بود و بعد یادتان نرود که این موفقیت در فضای انتخاب شدن ترامپ به دست آمد.
این نماینده کنگره در پاسخ به این سوال که مقامات عالی و افکار عمومی در ایران تمدید این قانون را نقض برجام می‌دانند، گفت: من می‌توانم تا حدی این ناراحتی و خشم مقامات و مردم ایران را درک کنم. ما نمایندگان موافق برجام هم مایل بودیم ترجیحا این قانون تمدید نشود ولی خب حقیقت را باید پذیرفت. ما ناچار بودیم که در ازای موفقیتی که در کسب همراهی و مخالفت نمایندگان مجلس و اعضای سنای مخالف با برجام با اضافه کردن هر گونه تحریم جدید به دست می‌آوردیم با پذیرش تمدید صرفِ قانون تحریم‌ها که در صحنه عمل بر وضعیت موجود تاثیری ندارد، موافقت کنیم. مطمئن باشید که با این کار جلوی یک خطر مهم در نقض برجام را گرفتیم.
وی در پاسخ به این سوال که استدلال آنهایی که اصرار بر تمدید قانون داشتند چه بود، افزود: استدلال آنها در خصوص تمدید که طرفداران زیادی هم در کمپ طرفداران برجام داشت یک استدلال حقوقی بود. می‌گفتند اگر این قانون تمدید نشود ما از چارچوبه حقوقی و قانونی لازم برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض برجام توسط ایران که به آن اصطلاحا snap back می‌گویند محروم می‌شویم. می‌گفتند وقتی ایران برجام را نقض کرد امریکا باید بدون فوت وقت قوانین تحریم موجود را برگرداند، نه آنکه تازه به فکر وضع قانون بیفتد. چرا باید قانون تحریمی را که داریم‌برداریم و بعد از نقض ایران و برگشتن تحریم‌ها تازه به فکر وضع قانون بیفتیم؟
مانع از تصویب اصلاحیه‌های تحریمی جدید شدیم
این عضو مجلس نمایندگان امریکا در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی آنها به شرایط نقض برجام توسط ایران مربوط می‌شد و آیا شما این استدلال را وارد می‌دانید، خاطرنشان کرد: هم نه و هم آری. نه، چون به‌نظر ما رییس‌جمهور امریکا از اختیارات کافی برای برگرداندن تحریم‌ها که در قوانین و دستورات اجرایی متعددی درج شده است برخوردار است و نیازی به تمدید این قانون ندارد. بلافاصله بعد از نقض برجام توسط ایران، ما در امریکا می‌توانیم تحریم‌های زیادی از جمله همین مفاد تحریم‌های این قانون را بر گردانیم، حتی اگر این قانون تمدید نشده باشد. ولی از سوی دیگر همانطور که گفتم، ما با تصویب صرفِ تمدید این قانون هم چندان مشکلی نداشتیم. ما از اهرم‌های مذاکراتی خود خوب استفاده کردیم که به‌جای مخالفت با اصلِ تمدید، با موارد پیشنهادی تحریم‌های جدید که در قالب اصلاحیه‌های متعدد در ذیل این تمدید مطرح می‌شدند مخالفت کنیم، چون تصویب هر یک از آن تحریم‌ها قطعا مخالف برجام بود.
در ادامه در خصوص موضع دولت در قبال این موضوع از او سوال کردیم که وی گفت: دولت هم به‌نوعی در شرایط مشابه ما قرار داشت. به هر حال واقعیت این بود که تمدید طرفداران زیادی داشت. آنچه به هیچ‌وجه پذیرفتنی نبود، تصویب هر یک از اصلاحیه‌های پیشنهادی به این قانون بود که هر یک به معنای وضع تحریم‌های جدید و نقض صریح برجام بود ولی آنچه قابل تحمل بود تصویب صرفِ تمدید قانون و اکتفا به همان تمدید و کنار گذاشتن اصلاحیه‌ها بود. بنابر این عملکرد ما خوب بود (good job). حدس من این است که اوباما این مصوبه را امضا کند. او عملا با این حمایت بسیار بالای مجلس نمایندگان و سنا کاری نمی‌تواند بکند. حتی در صورت وتو که خیلی غیر محتمل است، سنا وتوی او را باطل خواهد کرد.
نگذاشتیم برجام به کما برود
این عضو مجلس نمایندگان با اشاره به اینکه این مصوبه را نشانه اراده امریکا برای ادامه برجام می‌بینم، افزود: خب در شرایط سیاسی انتخاب ترامپ، اگر هشیاری به خرج نمی‌دادیم و حتی یکی از پیشنهادات موجود برای وضع تحریم‌های جدید تصویب شده بود، برجام امروز در شرایط کُما قرار داشت. من این مصوبه را نشان مثبتی بر اراده امریکا برای بقای برجام می‌بینم.
این عضو مجلس نمایندگان امریکا در پایان با بیان اینکه ایرانی‌ها و دیپلمات‌های ایرانی بسیار باهوش هستند، گفت: می‌دانم که ایران از شرایط ناراضی است، ولی می‌دانم که ایرانی‌ها شرایط را هم خوب درک می‌کنند. چه کسی تصور می‌کرد در حالی که نامزدهای مقامات اجرایی دولت احتمالی هیلاری در فکر نحوه تحویل گرفتن سازمان‌ها و وزارتخانه‌های خود بودند، کلینتون شکست بخورد و ترامپ که مخالف برجام بود و رأی تمام نظرخواهی‌ها هم علیه او بود رییس‌جمهور شود. به هر حال شرایط سیاسی در حال تغییر است و ما نمی‌توانیم چشم بر این تحولات که تمامی کشورهای دنیا را گیج و مبهوت کرده است ببندیم. عده‌ای آرزو دارند، ایران را در موقعیت نقض برجام قرار دهند چون کار را برای تندروهای امریکا خیلی آسان می‌کند. ولی من شک ندارم که ایران با توجه به شرایط جهانی بهترین تصمیم را خواهد گرفت.

 

کد خبر : ۴۳۴۱۳۰