خبرگزاری کار ایران

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش مسلمان:

برای حضور پررنگ‌تر زنان در انتخابات شوراها فعالیت می‌کنیم

نشست خبری فاطمه راکعی دبیرکل و آذر منصوری معاون دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، به منظور بررسی و اعلام برنامه کنگره پیش روی این حزب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در این نشست دبیرکل جمعیت زنان نواندیش مسلمان، هدفی متفاوت را برای برگزاری این کنگره اعلام کرد و گفت:  از سال ۸۶ تاکنون که جمعیت زنان نواندیش مسلمان فعالیت‌های رسمی خود را منطبق بر اساسنامه و مرامنامه انجام می دهد، فعالیت‌های بسیاری انجام شده است.

فاطمه راکعی به اهمیت نبود تفاوت میان مردان و زنان به لحاظ انسانی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: درحال حاضر جمعیت زنان نواندیش مسلمان در اغلب استان‌های کشور نمایندگی دارد و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی عملگرایانه، کنش‌‌گرایانه و جدی خود را در زمینه‌ ارتقای سطح مشارکت سیاسی و ارتقای جایگاه مدیریتی زنان به انجام می‌رساند.

وی فرهنگ‌سازی عمومی را برای شناخت بهتر شخصیت زنان از طرف خودشان و نیز مردانی که باورمندانه به عدالت جنسیتی نگاه می‌کنند، مدنظر قرار داد و بیان کرد: در قرآن و اسلامی که امام خمینی (ره) در جهان معاصر قرائت کرده و ما می‌شناسیم و نیز در مطالعات تاریخ از صدر اسلام و دوره پیامبر تاکنون، تبعیضی میان زن و مرد وجود ندارد.

راکعی جایگاه زنان در جامعه اسلامی و بُعد شخصیتی بازر زنان را در وجود حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت زینب(س) و دیگر زنان بزرگ متجلی برشمرد و گفت: به لحاظ فرهنگی این باور را ترویج می‌کنیم که در جامعه اسلامی و در اسلام آن‌گونه که در قرآن و سیره پیامبر و حضرت علی (ع) تبیین شده، هیچ تبعیضی بین زن و مرد نیست و زنان دارای جایگاه والایی در اسلام هستند و تبعیض به شکل مثبت به سوی زنان بوده است.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش مسلمان، با اعتقاد به لزوم انجام فعالیت‌ها در چارچوب قرآن و اسلام ادامه داد: در قانون اساسی نیز زنان جایگاه والایی دارند و اگر مسائلی که در ارتباط با زنان اشاره شده محقق شود و قوانین و مقررات در چهارچوب قانون اساسی رعایت شود، جامعه با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهد بود.

وی اهمیت رعایت قوانین و مقررات را برشمرد و اظهار کرد: می‌کوشیم قوانینی که با جایگاه زنان در جامعه تناقض دارند را با استناد به قانون اساسی، به منظور بهتر شدن امور، نقد کنیم چراکه به لحاظ حقوقی و قانونی در قانون اساسی تبعیضی بین زن و مرد وجود ندارد.

راکعی همچنین به مشکلات موجود در خانواده‌ها اشاره کرد و افزود:  متاسفانه در طول تاریخ، بسیاری از جوامع از جمله جامعه ما، تفاوت‌های در میان دختر و پسر قائل می‌شوند و ما برای حل همه این مشکلات و رسیدن به خانواده‌ای ایده‌آل و امروزی در چارچوب اخلاق و معنویت در تبعیض‌زدایی به لحاظ اجتماعی، اشتغال، تحصیل، حضور در جوامع و محافلی که زن و مرد می‌توانند باهم در آن شرکت کنند، در مسابقات جهانی، ورزش، المپیادها، ابعاد فرهنگی و هنری و... می‌کوشیم.

وی با اشاره به کلیت برگزاری این کنگره ادامه داد: فرهنگ عمومی و فرهنگ‌سازی به منظور از بین رفتن تبعیض در جامعه‌ای که بیش از سی سال از تصویب قانون اساسی آن می‌گذرد، امری بسیار مهم است.

او بر نبود هرگونه محدودیت در جنسیت اعضا تاکید کرد و گفت: مسائل مربوط به زنان، کودکان و خانواده از مهمترین مسائل جمعیت زنان نواندیش مسلمان است اما اعضای این جمعیت، منحصر به زنان نیست و از  مردانی که این مسائل، دغدغه اصلی آنهاست استقبال می‌کند همان‌گونه که بسیاری از مردان شناخته شده کشور، عضو افتخاری این جمعیت هستند.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش مسلمان، پیشبرد اهداف توسعه و تحقق توسعه پایدار را در گرو همراهی زنان و مردان به عنوان یک پتانسیل واقعی در جامعه ایران برشمرد و اظهار کرد: تبعیض‌زدایی از قانون، خانواده و جامعه و ارتقای سطح مشارکت سیاسی و جایگاه مدیریتی زنان از مهمترین اهداف برگزاری کنگره جمعیت زنان نواندیش مسلمان است.

وی اهمیت مدیریت مادرانه زنان بر ایران و جهان را به دلیل روحیه خاص این قشر از مردم مدنظر قرار داد و افزود:  باید این ظرفیت بالقوه را به فعل برسانیم تا توسعه تحقق یابد.

راکعی  به فعالیت بسیار خوب جمعیت زنان نواندیش مسلمان در انتخابات دوره گذشته اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها فعالیت بی‌صدا، اکنون این حزب قصد دارد گزارش عملکرد خود را به جامعه ارائه دهد و اعلام کند تا چه اندازه در ارتقای سطح مشارکت انتخابات دوره گذشته موفق عمل کرده است.

فاطمه راکعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که آیا ارتقای سطح مشارکت سیاسی و اجتماعی مهمترین مساله جمعیت است، افزود: این مساله، یکی از مهمترین مسائل زنان است اما از آنجا که متاسفانه تمام تلاش‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی زنان در این سال‌های گذشته از پیروزی انقلاب به نتیجه لازم نرسیده است، تا زمانی که زنان بتوانند به لحاظ سیاسی یا اجتماعی در مسند قدرت قرار بگیرند، تلاش می‌کنیم البته به این معنا که این زنان بتوانند ایده‌ها و آرمان‌های انقلاب را عملیاتی کنند.

وی عملکرد جمعیت زنان نواندیش مسلمان را در زمینه ارتقای مشارکت زنان در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در اجرای حضور ۳۰درصدی زنان در لیست‌های مختلف بسیار خوب عمل کردیم و امیدواریم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پررنگ‌تر فعالیت کنیم.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش مسلمان، کنگره پیش رو را حامل پیامی بسیار مهم برشمرد و اعلام کرد:  این پیام در آستانه برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در قالب چند سخنرانی توسط فعالان این حوزه و زنانی که در جایگاه‌های مدیریتی در کشور قرار دارند و در گزارش دبیرکل این حزب، مطرح می‌شود و همزمان، انتخابات شورای مرکزی و اصلاحات اساسنامه در مجمع عمومی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد افرادی که در انتخابات شورای مرکزی حزب کاندیدا می‌شوند، بیان کرد: از زنان و مردانی که دغدغه‌های مشترک دارند و برای برابری تلاش می‌کنند، دعوت کرده‌ایم تا با حضور خود در این کنگره، برای شورای مرکزی نیز اعلام آمادگی کنند.

این مسئول به تعداد اعضای شورای مرکزی حال حاضر جمعیت زنان نواندیش مسلمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این شورا دارای ۹ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل است اما به دلیل گستردگی حزب، هم به لحاظ تعداد شعبه و هم به لحاظ افزایش اعضا، تعداد افراد این شورا نیز افزایش می‌یابد.

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش مسلمان، در پایان این نشست، از همه اعضای شرکت‌کننده در مجمع عمومی درخواست کرد: به کسانی رای بدهیم که ضمن دارابودن تخصص‌های لازم و تجربه انجام فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی برای انجام عملی و اجرایی مسئولیت‌های خود به میزان کافی وقت بگذارند.

کد خبر : ۴۳۴۲۵۸