خبرگزاری کار ایران

آذر منصوری:

جمعیت زنان نواندیش مسلمان، رویکرد فمنیسم رادیکال ندارد

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان، حضور و فعالیت تشکل سیاسی جمعیت زنان را در شرایط امروز ایران به دلیل ظرفیت‌های سیاسی، ناگزیر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آذر منصوری برگزاری کنگره جمعیت زنان نواندیش مسلمان را با ابعاد تعریف شده به عنوان کاری بی‌سابقه در سه دهه اخیر اعلام کرد و گفت: برگزاری این کنگره با افرادی که دعوت شده‌اند و برنامه‌ای که برای آن درنظر گرفته شده است، در قالب یک حزب و تشکل زنانه، مشابهی نداشته و جمعیت زنان نواندیش مسلمان در کنار انتخابات شورای مرکزی، دبیرکل و اصلاح اساسنامه پیام خود را با برگزاری این کنگره، بهتر و رساتر به مردم ایران می‌رساند.

‎عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان، حضور و فعالیت تشکل سیاسی جمعیت زنان را در شرایط امروز ایران به دلیل ظرفیت‌های سیاسی، ناگزیر اعلام کرد و افزود: شکاف‌های سیاسی در ایران همچنان وجود دارد و احزاب سیاسی فعال در کشور نیز فاقد برنامه و استراتژی مشخص برای افزایش مشارکت سیاسی و تحقق مطالبات زنان هستند. البته مشکلات بسیاری وجود دارد که برخی احزاب دیگر را از ادامه فعالیت خود باز داشته‌اند.

‎وی نفس تشکیل این تشکل سیاسی را از بین بردن این شکاف دانست و بیان کرد: باید تلاش کنیم هر روز بیشتر به سمت بهتر شدن پیش برویم.

‎این فعال سیاسی با تکیه بر قانون اساسی که به ارتقای جایگاه زنان به صورت واضح اشاره دارد و در فصل ویژه‌ای آن را تصریح می‌کند، بیان کرد: جمعیت زنان مسلمان نواندیش با تاکید بر توسعه و پیشرفت کشور، در این مسیر از همه ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کند تا با شناخت جایگاه زنان در احزاب، جوامع و کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، مکانیزمی برای بهبود و ارتقای جایگاه زنان در جامعه بیابد.

‎آذر منصوری جمعیت زنان نواندیش مسلمان را به عنوان یک تشکل سیاسی زنان که تکیه اصلی بر مبانی اعتقادی اسلام دارد، اعلام کرد و گفت: این جمعیت سعی می‌کند الگویی از مشارکت سیاسی زنان ایران متناسب با اقتضائات جامعه امروز ارائه دهد.

‎وی استفاده از الگوی سایر کشورها را مدنظر قرار داد و گفت: این امر، به معنی مشابهت‌سازی با آنها نیست؛ چراکه جمعیت زنان نواندیش مسلمان، رویکرد فمنیسم رادیکال ندارد و تلاش می‌کند با توجه به پیشینه پژوهش و تجارب موجود از مشارکت سیاسی در کشورهای مشابه، به لحاظ تاریخی و فرهنگی، الگویی ارائه دهد که در ایران زمینه پرکردن شکاف جنسیتی را با رعایت همه شاخص‌های سلامت، آموزش، سیاست، اقتصاد و... ایجاد کند.

‎او با تاکید بر این‌که این تشکل سیاسی نباید به یک جزیره تبدیل شود که مختص زنان باشد، اعلام کرد: جمعیت زنان نواندیش مسلمان می‌کوشد با حضور در دیگر تشکل‌ها که مخاطب آن را مردان شکل می‌دهد، همپای آنان گام بردارد.

‎عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان، جریان‌سازی در میان احزاب با ساختار مردانه و جدی را مدنظر قرارداد و گفت: این تشکل می‌کوشد با برگزاری این کنگره، جریان‌سازی کند و با ارسال یک پیام به فضای سیاسی ایران، از جزیره‌ای شدن آن ممانعت به عمل آورد.

‎وی اهداف تشکیلاتی برگزاری کنگره را برشمرد و اظهار کرد: این مهم، نمود بیرونی احزاب را می‌نمایاند و رکن دیگر آن اخذ تصمیمات کلان تشکل سیاسی است که با حضور و رای همه اعضای آن بر اساس اساسنامه به لحاظ تئوری و اجرایی انجام می‌شود.

‎منصوری اثرگذاری فردفرد اعضا را مهم قلمداد کرد و افزود: این کنگره، دستانی برای اجرا و اتاق فکری برای تحلیل مسائل مختلف مهیا می‌سازد تا با اصلاحاتی که در اساسنامه انجام می‌شود، جمعیت زنان نواندیش مسلمان به اهداف خود نزدیک‌تر شود.

‎وی یکی دیگر از اهداف کنگره را افزایش کارایی و کارآمدی جمعیت زنان نواندیش مسلمان دانست و بیان کرد: انتخاب کادر رهبری و شورای مرکزی این جمعیت با توجه به تغییرات اساسنامه، هم به لحاظ تعداد و هم ارکان انتخاب، انجام خواهد شد و متفاوت از ساختار قبلی عمل خواهد کرد.

‎قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اشاره به نمایندگی‌های فعال جمعیت زنان در ۲۸ استان کشور گفت: حدود دوسوم از این نمایندگی‌ها، شوراهای هماهنگی و سیاست‌گذاری خود را شکل داده و برنامه‌های خود را تعریف کرده‌اند.

‎منصوری افراد دعوت شده از استان‌ها را طبق اساسنامه دارای حق رای خواند و بیان کرد: همه اعضا می‌توانند به عنوان یک عضو کنگره در تشکیل شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان، اثرگذار باشند.

‎عضو شورای مرکزی جمعیت زنان نواندیش مسلمان، یکی از تفاوت‌های این کنگره با دیگر مجامع را این‌گونه بیان کرد: در این کنگره، اعضای فعال استان‌ها و فعالیت‌های آنها بیشتر دیده می‌شوند.

‎وی برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره را بسیار منسجم و هدفمند اعلام کرد و گفت: در این برنامه به بحث زنان، اولویت‌های آنان و ضرورت‌هایی که زنان با آن مواجه هستند، پرداخته می‌شود.

کد خبر : ۴۳۴۲۷۰