خبرگزاری کار ایران

نوبخت در صحن:

نرخ فزاینده نیروی جویای کار یک تهدید است

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود نرخ فزاینده نیروی کار در کشور، نیاز داریم با برداشت از منابع صندوق ذخیره، سالانه ۹۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدباقر نوبخت در جریان نشست علنی امروز مجلس که به بررسی یک فوریت لایحه برداشت دولت از صندوق توسعه برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی اختصاص داشت، گفت: اعتبارات طرح های عمرانی در دو سطح ملی و استانی طبقه‌بندی شده است.

او ادامه داد: در قانون بودجه سال ۹۵ کل‌کشور، ۷ هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای استانی است که از خردادماه ۵۰ درصد آن به همه استان‌ها یعنی ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: نکته دیگر در ارتباط با طرح های ملی بوده که ۲۰هزار میلیارد تومان از طرح های ملی تاکنون تخصیص داده شده و باید توجه داشته باشیم که منابع مالی ما برای طرح های عمرانی به دو شکل است؛ یعنی بیش از ۲۷ هزار  و ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع به صورت اسناد و اوراق است،بنابراین وقتی به استانی و به طرحی اوراق و اسناد خزانه داده می شود به منزله پول نقد است و اگر نمایندگان علاقه‌مند هستند،اسناد این تسهیلات تقدیم به نمایندگان شود.

او درخصوص یک فوریت لایحه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته،گفت: بازارکار کشور با یک پدیده نو روبرو است،آن هم افزایش نرخ مشارکت نیروی کار است و دولت با توجه به طرح های مختلف تولیدی و عمرانی صادر شد ۷۵۰ هزار فرصت شغلی در فصل اخیر ایجاد کند و در کنار اقدامات انجام شده و سرمایه گذاری مستقیم باید منابع دیگری نیز پیش‌بینی شود تا ما بتوانیم نسبت به ایجاد کار برای جوانان تحصیل کرده، اقدام کنیم.

او ادامه داد: از این رو با توجه به اینکه منابع صندوق توسعه ملی برای رشد اقتصادی در نظر گرفته شده، ما برای ایجاد اشتغال در روستاها و توقف مهاجرت از روستا به شهر نیازمند این منابع هستیم.

نوبخت اعلام کرد: به‌همین جهت در جلسه‌ای که درخصوص رفع آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد و رییس مجلس شورای اسلامی نیز در آن جلسه درمحضر رهبری معظم حضور داشتند، این بحث مطرح شد که ما بتوانیم از منابع صندوق توسعه با اجازه مجلس منابعی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی برداشت کنیم ،‌تا بانک‌های عامل این منابع را به شکل تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار جوانان جویای کار قرار دهند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ما در حال حاضر با نرخ فزاینده نیروی کار در کشور مواجه هستیم،گفت: نیازمندیم از این اقدام یعنی برداشت از منابع صندوق ذخیره استفاده کنیم تا بتوانیم ۹۰۰ هزار فرصت شغلی را سالانه ایجاد کنیم.

نوبخت در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به همین جهت از نمایندگان درخواست داریم مشارکت لازم را با دولت در این بحث داشته باشند.

کد خبر : ۴۳۴۴۰۲